کوالکام از پردازنده های سری اسنپدراگون ایکس برای لپ تاپ ها رونمایی کرد

به گزارش تور آسیایی ارزان، ساعاتی قبل، کوالکام از پردازنده اسنپدراگون ایکس پلاس رونمایی کرد و جزئیات بیشتری در خصوص اسنپدراگون ایکس الیت را منتشر کرد که البته این پردازنده قبلا معرفی شده بود. این پردازنده ها قرار است رقیب قدرتمندی برای چیپست های اپل، اینتل و AMD باشند و در لپ تاپ های زیادی مورد استفاده قرار بگیرند.

کوالکام از پردازنده های سری اسنپدراگون ایکس برای لپ تاپ ها رونمایی کرد

اسنپدراگون ایکس پلاس، پردازنده میان رده لپ تاپی کوالکام به شمار می رود. این تراشه دارای 10 هسته، 42 مگابایت حافظه کش، فرکانس حداکثر 3.4 گیگاهرتز در حالت چند رشته ای و یک واحد پردازش عصبی (NPU) با قدرت پردازش 45 ترافلاپس در ثانیه (TOPS) برای یاری به اجرای برنامه های هوش مصنوعی است. با این حال، توجه داشته باشید که TOPS یک معیار تقریبی است و ممکن است توانایی واقعی این واحد را بیش از حد نشان دهد، چرا که نوع و کیفیت محاسبات را در نظر نمی گیرد.

اسنپدراگون ایکس پلاس بعلاوه از حافظه رم LPDDR5x با نرخ انتقال حداکثر 8448 مگاترانسفر بر ثانیه و یک پردازنده گرافیکی مجتمع آدرنو با قدرت پردازش 3.8 ترافلاپ پشتیبانی می نماید. این غول تولیدنماینده چیپ بعلاوه در حال عرضه سه پردازنده 12 هسته ای اسنپدراگون ایکس الیت با حداکثر فرکانس چند رشته ای 3.8 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی مجتمع با قدرت 4.6 ترافلاپ است. هر سه مدل از یک واحد پردازش عصبی (NPU) یکسان بهره می برند و از حافظه رم مشابه با همان سرعت اسنپدراگون ایکس پلاس پشتیبانی می نمایند. دو مدل بالارده این سری از قابلیت هایی به نام Dual-Core Boost با حداکثر فرکانس 4.2 گیگاهرتز برخوردارند که شباهت هایی به فناوری های Turbo Boost اینتل و Turbo Core شرکت AMD دارد. این قابلیت ها به صورت پویا فرکانس پردازنده را تنظیم نموده و تنها در مواقع احتیاج، توان بیشتری را در اختیار آن قرار می دهند.

آنچه در خصوص این پردازنده های Arm بیشتر از همه جلب توجه می نماید، این است که برخلاف تراشه ها اپل و تراشه های اینتل، از معماری ترکیبی استفاده نمی نمایند. این دو شرکت رقیب، معماری ترکیبی را که هسته های پردازنده را به دو دسته هسته های اختصاصی عملکرد بالا و هسته های صرفه جویی در مصرف انرژی تقسیم می نماید، به عنوان راهی عالی برای کاهش مصرف برق و افزایش طول عمر باتری معرفی نموده اند و این حرف درستی است. اما کوالکام ادعا می نماید که تمام هسته های اسنپدراگون هسته های پرسرعت هستند و همچنان در زمینه عملکرد، بهره وری انرژی و عمر باتری، اپل، اینتل و ای ام دی را شکست می دهند. ضمناً کوالکام مدعی شده که بازی های کامپیوتری حتی اگر از شبیه ساز برای اجرا در لپ تاپ های مبتنی بر معماری Arm استفاده نمایند، به راحتی اجرا می شوند.

بر اساس اعداد و ارقامی که از طرف کوالکام ارائه شده، اسنپدراگون های سری ایکس پلاس و ایکس الیت در پردازش تک هسته ای بر روی بنچمارک های Geekbench 6 یا Cinebench 2024 نمی توانند اپل M3 را شکست دهند، اما در پردازش چند هسته ای فزونی دارند. در مقایسه با تراشه های Core Ultra 9 185H اینتل و Ryzen 9 8945HS ای ام دی در هر دو بنچمارک (تک هسته ای و چند هسته ای)، عملکرد آن ها به حدی نزدیک است که نمی توان به طور قطعی فزونی یکی بر دیگری را اعلام نمود.

اپل ثابت کرد که تراشه های مبتنی بر معماری Arm در کنار پایین بودن مصرف انرژی، می توانند عملکرد فوق العاده ارائه نمایند. در این میان تنوع لپ تاپ های ویندوزی بسیار بیشتر از لپ تاپ های اپل و بنابراین در حال حاضر چندین شرکت می توانند مدل های متنوعی را با این تراشه ها راهی بازار نمایند. مایکروسافت تا به امروز در زمینه ساخت لپ تاپ های ویندوزی مبتنی بر معماری Arm با مسائل زیادی روبرو شده و به نظر می رسد کوالکام با این تراشه ها قرار است چنین مسائلی را تا حد زیادی رفع کند.

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1403 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 5152

به "کوالکام از پردازنده های سری اسنپدراگون ایکس برای لپ تاپ ها رونمایی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوالکام از پردازنده های سری اسنپدراگون ایکس برای لپ تاپ ها رونمایی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید