آیا نظامیان خارجی تا خاتمه ماه آوریل افغانستان را ترک می نمایند؟

به گزارش تور آسیایی ارزان، درحالیکه براساس توافقنامه قطر همه نیروهای خارجی باید تا خاتمه آوریل افغانستان را ترک نمایند اما وزرای دفاع ناتو در نشست اخیر خود تصمیمی در این باره نگرفتند.

آیا نظامیان خارجی تا خاتمه ماه آوریل افغانستان را ترک می نمایند؟

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، براساس توافقنامه آمریکا با طالبان که 10 اسفند سال گذشته به امضا رسید همه نیروهای آمریکایی و ناتو باید تا سرانجام ماه آوریل (11 اردیبهشت) خاک افغانستان را ترک نمایند، یکی از محورهای اصلی نشست اخیر وزرای دفاع ناتو نیز خروج نیروها در مهلت معین شده بود اما این نشست بدون اتخاذ هیچ تصمیمی در این باره سرانجام یافت.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان ناتو توضیح داد: وعده ما برای خروج از افغانستان به شرایط بستگی دارد، وی همچنین خواهان پایبندی طالبان به تعهداتش شد و گفت که تمام تصمیم های ناتو درباره افغانستان مشروط بوده و در هماهنگی نزدیک با آمریکا گرفته خواهد شد .

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

استولتنبرگ پیش از این نیز تاکید نموده بود که نیروهای ناتو پیش از فرا رسیدن زمان مناسب افغانستان را ترک نخواهند کرد.

از سوی دیگر آنگرت کرامپ کارن بائر وزیر دفاع آلمان می گوید که مذاکرات صلح افغانستان پیشرفت کافی برای ایجاد زمینه خروج نیروهای ناتو از افغانستان را فراهم ننموده است و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز از آمادگی کشورش برای ادامه حضور نیروها در افغانستان خبر داده است.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا نیز پس از نشست ناتو به رسانه ها گفت که بدون اظهارنظر درباره نتیجه آنالیز های توافق با طالبان توسط دولت بایدن گفت: نتیجه آنالیز های ما هرچه باشد، خروج نیروهای آمریکا از افغانستان شتابزده و بی نظم نخواهد بود و باعث به خطر افتادن متحدان ما نخواهد شد.

وی همچنین تاکید نمود: هنوز هیچ تصمیمی درخصوص شرایط نیروهای ما در افغانستان اتخاذ نشده است و نیروهای ما و فرماندهان آنها حق دارند و وظیفه دارند که از خودشان و متحدان ما در برابر حملات دفاع نمایند .

در آستانه خروج مهلت خروج نیروها از افغانستان، همه چیز در حالی حاکی از احتمال ادامه حضور نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان فراتر از زمان معین شده است که طالبان با فاصله گیری از ادبیات محافظه کارانه اخیرش نسبت به آمریکا چندین بار نسبت به ادامه حضور نیروهای خارجی هشدار داده است.

طالبان در بیانیه های متعدد هشدار داده که نقض توافقنامه قطر منجر به جنگی عظیم خواهد شد که مسئولیت آن با آمریکا است و در موردی دیگر نیز تصریح نموده که درصورت عدم پایبندی آمریکا به توافقنامه، این گروه برای استقلال افغانستان آماده قربانی دادن است.

با این حال، یکی از گزینه های مطرح شده در رسانه ها موضوع تمدید 6 ماهه مهلت خروج نیروهای خارجی از افغانستان است، سخنگوی طالبان در واکنش به این موضوع توضیح داد که طالبان هرگز با تمدید حضور این نیروها موافقت نمی کند.

طالبان و دولت افغانستان در حال آماده سازی برای یک بهار پر از خشونت هستند اما بعضی کارشناسان می گویند که احتمال تمدید نیز پس از افزایش درگیری های احتمالی وجود دارد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1528

به "آیا نظامیان خارجی تا خاتمه ماه آوریل افغانستان را ترک می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا نظامیان خارجی تا خاتمه ماه آوریل افغانستان را ترک می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید