اجرای کشاورزی قراردادی باید با سرعت بیشتری پیگیری گردد

به گزارش تور آسیایی ارزان، رئیس اتاق تبریز با تأکید بر لزوم پیگیری طرح مبتنی بر کشاورزی قراردادی گفت: باید زنجیره ای از اطلاعات لازم در مورد میزان اراضی، ظرفیت هرکدام از آن ها، اینکه هر زمینی مستعدی کشت چه محصولی بوده و از سوی دیگر نیازمندی های بازار داشته باشیم تا شاهد افزایش راندمان فراوری محصولات کشاورزی در استان بوده و به صورت برنامه ریزی شده برای فراوریات محصولات گام برداریم.

اجرای کشاورزی قراردادی باید با سرعت بیشتری پیگیری گردد

یونس ژائله در هفتاد و یکمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی با اشاره به بعضی مسائل شورای گفت وگوی استان گفت: خلأ اجرای مصوبات استانی در قانون ازجمله این مسائل است به گونه ای که متأسفانه ضمانت اجرای مصوبات استانی در قانون پیش بینی نشده و همین امر سبب شده تا بعضی از دستگاه ها در اجرای این مصوبات، همکاری لازم را به عمل نیاورند.

ژائله، ارسال موضوعات و مسائل به دبیرخانه شورا بدون ارائه شرح و مستندات لازم از سوی تشکل ها و کمیسیون های تخصصی و همچنین عدم وصول پاسخ از بعضی دستگاه های اجرایی باوجود پیگیری های مکرر را ازجمله مسائل دبیرخانه شورای گفت وگو عنوان نمود.

او همچنین در تشریح نتایج طرح پایش فضای کسب وکار استان در پاییز 99 گفت: باوجود بهبود شاخص استانی محیط کسب وکار نسبت به فصل گذشته، رتبه استانی از رده سوم کشوری به رده هفتم تنزل یافته است.

رئیس اتاق تبریز ادامه داد: بر اساس نظرات فعالین مالی استان در پاییز 99 در مورد شرایط محیط کسب وکار استان در سه بخش عمده کشاورزی، صنعت و خدمات، بخش کشاورزی، مساعدترین و بخش خدمات، نامساعدترین موقعیت را به خود اختصاص داده است.

او میزان مشارکت واحدهای استان در طرح مذکور را 66 درصد عنوان نموده و گفت: میانگین ظرفیت فراوری واقعی بنگاه های مالی مشارکت نماینده در طرح، به طور متوسط با 40.80 درصد ظرفیت اسمی بوده که نسبت به همین میزان در تابستان گذشته (37.31 درصد)، با افزایش تقریبی سه واحدی روبرو شده است.

ژائله اضافه کرد: شرایط استان ازنظر حداقل بودن رقابت غیرمنصفانه شرکت ها و مؤسسات دولتی یا شبه دولتی در بازار، عدم دخالت های غیرمنطقی دستگاه های حاکمیتی در مشخص قیمت ها و نبود کمبود در بازار نسبت به میانگین کشوری بهتر و ازنظر ثبات سیاست ها، قوانین و مقررات رویه های اجرایی ناظر بر کسب وکار، موانع در فرآیندهای اداری و اخذ مجوزهای کسب وکار در دستگاه های اجرایی و غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه از میانگین کشوری بدتر ارزیابی شده است.

مصوبات شورای گفت وگو منجر به بهبود فضای کسب وکار در استان شده است

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه مصوبات شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در حکم قانون و لازم الاجراست، گفت: خوشبختانه مصوبات این شورا در استان منجر به فرایند اصلاح و بهبود فضای کسب وکار شده است.

محمدرضا پورمحمدی در این جلسه با قدردانی از کوشش های اعضای این شورا در سال 1399، گفت: همه دستگاه ها موظف به اجرای مصوبات شورای گفت وگو هستند و اگر مانعی برای اجرای مصوبات وجود دارد، باید به دبیرخانه شورا اعلام نمایند.

او با اشاره به صندلی قانونی مصوبات شورای گفت وگو، خواهان کوشش و پیگیری برای تقویت ضمانت اجرایی این مصوبات از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران شد.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به نتایج طرح پایش فضای کسب وکار استان، دستور داد تا کمیته ای تخصصی برای آنالیز نقاط قوت و ضعف استان در حوزه کسب وکار تشکیل و در مورد شاخص هایی که شرایط استان در آنها نسبت به میانگین کشوری پایین تر است، چاره اندیشی گردد.

او در مورد طرح مبتنی بر کشاورزی قراردادی نیز گفت: فراوری مبتنی بر قرارداد، روش مفیدی برای هماهنگی میان فراوری و بازاررسانی در بخش کشاورزی است و سازمان جهاد کشاورزی باید ساختارهای اجرایی این طرح را فراهم کند.

پورمحمدی با بیان اینکه این طرح می تواند با وارد کردن فناوری و سرمایه، بخش کشاورزی را متحول کند، اضافه کرد: اتاق بازرگانی برای جذب سرمایه گذار و پشتیبان و صداوسیما برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به کشاورزان با مجریان این طرح همکاری نمایند.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از این جلسه به آخرین شرایط اجرایی طرح انتقال آب ارس اشاره نمود و گفت: این طرح علاوه بر نقش حیاتی در تأمین آب شرب و صنعت، نقش پدافندی هم دارد.

او با بیان اینکه در گذشته نسبت به این طرح کم لطفی شده است، اضافه کرد: خوشبختانه در حال حاضر طرح در جهت خوبی واقع شده است و امیدواریم با توان اجرایی و مدیریتی قرارگاه خاتم الانبیا، اجرای آن طبق زمان بندی تکمیل گردد.

پورمحمدی با اشاره به احتمال بروز تنش آبی در استان در امسال، گفت: برای عبور از این شرایط، برنامه ریزی شده است و در بخش صنعت، مشارکت صنایع در تأمین آب موردنیاز آنها را آغاز نموده ایم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 8 خرداد 1400 بروزرسانی: 8 خرداد 1400 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1657

به "اجرای کشاورزی قراردادی باید با سرعت بیشتری پیگیری گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای کشاورزی قراردادی باید با سرعت بیشتری پیگیری گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید