افسردگی پرستاران در خط مقدم مبارزه با کرونا ، چند درصد پرستاران شغلشان را ترک کردند؟

به گزارش تور آسیایی ارزان، معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه حدود 81 هزار پرستار فقط در بخش دولتی در خط مقدم مراقبت از بیماران کرونا هستند، درباره معوقات پرستاران، دلایل بروز افسردگی در این پرستاران و تعداد آنهایی که ترک کار نموده اند، سخن گفت.

افسردگی پرستاران در خط مقدم مبارزه با کرونا ، چند درصد پرستاران شغلشان را ترک کردند؟

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (دوشنبه اول اردیبهشت) در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار گردید، گفت: 80 هزار و 856 پرستار و معادل 65درصد پرستاران بخش دولتی در خط مقدم مراقبت از بیماران کرونا هستند.

حضرتی اضافه کرد: این تعداد پرستاران که در مراقبت از بیماران کرونا فعال هستند فقط شامل آمار بیمارستانهای دولتی است و آمار پرستاران بیمارستانهای نیروهای مسلح، خیریه، بانک ها و بخش خصوصی را شامل نمی گردد.

وی گفت: در دو ماه گذشته چهار هزار و 456 پرستار در بیمارستانهای دولتی جذب شدند و سه هزار و 55 کادر پرستاری و مراقبتی نیز به صورت داوطلب در بیمارستانها برای مراقبت از بیماران کرونا به میدان آمدند.

  • معوقات پرستاران چقدر است؟

معاون پرستاری وزیر بهداشت در پاسخ به ایرنا درباره معوقات پرستاران گفت: معوقات پرستاران در دانشگاههای علوم پزشکی مختلف متفاوت است. در بعضی دانشگاهها پرداخت کارانه و اضافه کار پرستاران به روز شده است اما در بعضی دیگر معوقات بین 4 تا 12 ماه وجود دارد که پیگیر پرداخت آن هستیم.

وی ادامه داد: در خصوص پرداخت های تشویقی به پرستاران بعضی دانشگاههای علوم پزشکی به تشخیص خودشان عمل نموده اند، در بعضی جاها میزان تشویقی مناسب بوده و در جاهایی هم مناسب نبوده که در حال پیگیری آن هستیم.

حضرتی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره بکارگیری پرستاران مبتلا به کرونا در بیمارستانها گفت: به هیچ عنوان تایید نمی کنیم، هر پرستاری که به وسیله تست یا آزمایش به طور قطعی به کرونا مبتلا شده باشد از چرخه خدمت خارج شده و بعد از منفی شدن تست به کار بازگشته است و پرستاران با توجه به آگاهی که از بیماری دارند خودشان اجازه چنین کاری را نمی دهند.

  • افزایش افسردگی پرستاران

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره اجبار پرستاران برای حضور در محل کار گرفت: شاید یک درصد پرستاران ترک کار نموده باشند و 99 درصد پرستاران استخدام شده طبق قانون سر کار خود حاضر بوده اند و هیچ تهدید و اجباری برای حضور پرستاران سر کار نبوده است ضمن اینکه پرستارانی که مشکل داشتند از جمله سابقه بیماری داشته یا پرمخاطره بودند یا بچه کوچک داشتند یا سیستم ایمنی پایین داشتند از سیستم مراقبت از بیماران کرونا خارج شدند.

معاون پرستاری اضافه کرد: ترک خدمت یک درصد نیروها از محل کار در بحران کرونا نیز مختص پرستاران نبوده و در گروههای دیگر هم بوده است که مطابق قانون رسیدگی می گردد.

حضرتی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره فزایش خستگی و افسردگی در بین پرستاران گفت: در تحقیقی که معاونت فرهنگی وزارت بهداشت انجام داده، افزایش خستگی و افسردگی در بین پرستاران تعیین شده است اما مهمترین علت افزایش افسردگی در پرستاران، دوری از خانواده، مشقت کاری، ترس از کرونا یا سختی کار نبوده بلکه مهمترین علت مشاهده مرگ بیماران جلوی چشم آنها بوده است اما پرستاران پر کوشش و شکیبا هستند . البته در بیمارستانهای زیادی مراکز مشاوره برای این پرستاران ایچاد شده و مشاوره روانی با همکاری متخصصان روانشناسی و روانپزشکی برای این افراد انجام می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 983

به "افسردگی پرستاران در خط مقدم مبارزه با کرونا ، چند درصد پرستاران شغلشان را ترک کردند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افسردگی پرستاران در خط مقدم مبارزه با کرونا ، چند درصد پرستاران شغلشان را ترک کردند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید