اهمیت نقش میکروبیوتای دستگاه گوارش در دوران همه گیری کووید19

به گزارش تور آسیایی ارزان، رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: با شناخت بیشتر نقش میکروبیوتا در مقاومت نسبت به بروز عفونت های ویروسی، می توان به شناسایی راهکارهای مداخله ای برای تعدیل ترکیب میکروبیوتا در راستای بهبود عملکرد سیستم ایمنی پرداخت.

اهمیت نقش میکروبیوتای دستگاه گوارش در دوران همه گیری کووید19

به گزارش خبرنگاران، هر ساله بیست و هفتم ژوئن معادل با هفتم تیرماه در سرتاسر جهان مراسم بزرگداشت روز جهانی میکروبیوم برگزار می گردد. شعار جهانی سال جاری برای این روز، اهمیت حفظ تنوع میکروبیوتا بدن انسان و جهان هستی است؛ به این امید که سلامت را در پی داشته باشد.

دکتر باقر لاریجانی، رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در آستانه روز جهانی میکروبیوم گفت: تعداد سلول های میکروبی بدن انسان بیشتر از سلول های انسانی است و میکروبیوتای بدن انسان با توجه به نقشی که در عملکرد سلول های ایمنی بدن دارد در شرایط همه گیری کووید19 از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی اضافه نمود: میکروبیوتا با ترشح متابولیت های مختلف میزان ترشح سیتوکین ها و پاسخ های التهابی را در بدن تنظیم می نماید و از این طریق بر شدت بیماری کووید19 تاثیرگذار است.

لاریجانی با اشاره به این که ترکیب میکروبیوتای بدن انسان در بسیاری از بیماری های غیرواگیر از جمله چاقی، دیابت، پرفشاری خون، بیماریهای قلبی-عروقی و اختلالات کلیوی مختل می گردد و این بیماری ها خطر مرگ و میر در مبتلایان به کووید19 را افزایش می دهند، اظهار کرد: مطالعات نشان داده اند که از هر پنج نفر در جهان یک نفر دچار بیماری زمینه ای است که این موضوع خطر ابتلا به درجه شدید کووید19 و پیامد های ناشی از آن را افزایش می دهد.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم افزود: شیوع بالای اختلال در ترکیب میکروبیوتای دستگاه گوارش و بیماری های غیرواگیر در سالمندان، این گروه سنی را در معرض خطر بالاتری در دوران همه گیری قرار داده است.

وی ادامه داد: با شناخت بیشتر نقش میکروبیوتا در مقاومت نسبت به بروز عفونت های ویروسی، می توان به شناسایی راهکارهای مداخله ای برای تعدیل ترکیب میکروبیوتا در راستای بهبود عملکرد سیستم ایمنی پرداخت.

نایب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر ورزش کردن، پیروی از رژیم غذایی متنوع و سرشار از منابع فیبر و آنتی اکسیدان ها از جمله میوه ها، سبزی ها و غذاهای تخمیرشده، دوری از استرس و پرهیز از مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها را در تعدیل تنوع میکروبیوتای بدن انسان در شرایط همه گیری بیماری کرونا ویروس اثرگذار خواند.

طبق اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، لاریجانی در سرانجام ضمن اشاره به اهمیت این دانش بین رشته ای، توسعه این حوزه را یکی از اهداف مهم پژوهشگاه ذکر کرد و اضافه نمود: با توجه به نقش میکروبیوتا در بیماری های غیرواگیر، ضروری است با شناخت این ترکیب بسترهای استفاده از این دانش در پیشگیری از بیماری ها را فراهم کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1109

به "اهمیت نقش میکروبیوتای دستگاه گوارش در دوران همه گیری کووید19" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت نقش میکروبیوتای دستگاه گوارش در دوران همه گیری کووید19"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید