بچه ها در کارگاه آمبولانس کتاب با نحوه نگهداری کتاب آشنا شدند

به گزارش تور آسیایی ارزان، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری لیلا کفاش زاده مدیر دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری توضیح داد که این کارگاه با استفاده از انجام بازی و ایجاد نشاط به بچه ها آموخت که چرا باید کتاب را دوست داشت و به آن احترام گذاشت. در این کارگاه بچه ها دریافتند چه مراحلی برای ساخت یک کتاب طی شده و چه کسانی دست اندرکار تهیه آن هستند .

بچه ها در کارگاه آمبولانس کتاب با نحوه نگهداری کتاب آشنا شدند

جهت دریافت مشاوره خدمات تعرفه طراحی تراکت از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ تراکت های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گفته کفاش زاده در کارگاه یاد شده، ابتدا از بچه ها سوال شد که چه وقت احتیاج به آمبولانس حس می گردد، سپس نام بیماری های اورژانسی نظیر ناراحتی قلبی، سکته، تنگی نفس و... به عنوان نمونه عنوان شد.

وی با بیان اینکه در این کارگاه به بچه ها آموخته شد که کتاب ها ازنظر سنی و بیماری مثل آدمها هستند توضیح داد: مثلا یک کتاب 10 صفحه ای که جلد مقوایی دارد یک نوزاد است که هنوز یاد نگرفته به تنهایی بنشیند و برای نشستن احتیاج به بالشت و یا آغوش بزرگترها دارد. همچنین یک کتاب جوان کتابی است که جلد گالینگور دارد و تازه چاپ شده و پاره هم نیست و می تواند به تنهایی بایستد و حسابی قوی است. کتاب های پیر هم کتاب هایی هستند که کمر درد و پا درد دارند و جلدهایشان کنده شده و یا ورق هایشان پاره شده و نای ایستادن ندارند.

به گفته کفاش زاده در این کارگاه بچه ها آموختند بیماری کتاب ها هم مثل آدمها می تواند مسری باشد و نباید کتاب های بیمار را در کنار کتاب های سالم قرار داد.

مدیر دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: پس از بیان این مقدمه ها از بچه ها سوال شد که چرا باید به کتاب ها احترام گذاشت و با آنها بد رفتاری نکرد.

وی ارایه مطالب علمی، افزایش دانش، زحمت زیاد چاپ و ... را از دلایل اهمیت کتاب بیان کرد که در کارگاه آمبولانس کتاب آموزش داده شد.

به گفته کفاش زاده درادامه این کارگاه به بچه ها گفته شد که برای تهیه یک کتاب به یک نویسنده احتیاجاست که باید در یک خانواده متولد شده درس بخواند و حرفه نویسندگی را در گرایش های مختلف انتخاب کند.

او اضافه کرد: در ادامه کارگاه بچه ها دریافتند که طراحی روی جلد، عکاسی، گرافیک، مجوز چاپ، چاپخانه، صحافی، بسته بندی، توزیع و فروش کتاب از مراحل بعدی تهیه یک کتاب بوده و هر بخش احتیاجمند فعالیت یک متخصص است.

کفاش زاده با بیان اینکه در کارگاه آمبولانس کتاب از بچه ها پرسیده شد که چگونه از کتابهای خود نگهداری می نمایند توضیح داد :درادامه با ارایه راه کارهایی به بچه ها آموزش داده شد که کتابها مانند انسانها احتیاجمند مراقبت هستند و هر یک ویژگی خود را دارند که باید برای مراقبت هر چه بهتر آنها را در نظر بگیرید.

به گفته او، در ادامه بچه ها با نحوه مرمت سطحی یک کتاب با بهره گیری از یک ورقه کاغذ تمیز و چسب صحافی آشنا شدند و آموختند که پارگی کتابها نیز مانند زخم های روی پوست است که احتیاج به پانسمان دارند.

مدیر دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه از دیگر آسیب های جدی کتاب حمله آفت ها، موریانه ها و باکتری ها به آن است خاطر نشان کرد که در این قسمت با یک بازی جذاب، بچه ها متوجه چگونگی تعذیه این موجودات میکروسکوپی از کتاب و نحوه مبازره با آنها شدند.

در خاتمه کارگاه آمبولانس کتاب به بچه ها یادآور شدیم که اگر در گنجینه خانوادگی شان کتاب های قدیمی و باارزشی دارند آنها را هوادهی و غبار روبی نموده و در میحط های بسته و نمناک قرار ندهند و اگر امکان مرمت آن را ندارند، کتاب ها را در کاغذ های تمیز و نو بپیچند و نگهداری نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 734

به "بچه ها در کارگاه آمبولانس کتاب با نحوه نگهداری کتاب آشنا شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بچه ها در کارگاه آمبولانس کتاب با نحوه نگهداری کتاب آشنا شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید