تدوین بسته جامع تشویقی برای مشارکت در نوسازی بافت های بازآفرینی

به گزارش تور آسیایی ارزان، تهران (پانا) - معاون وزیر راه و شهرسازی برنامه های پیش روی بازآفرینی شهری را برای ماه های آینده تشریح کرد و از توافق با شهرداری ها برای تخفیف 70 تا 100 درصدی صدور پروانه ساختمانی در بافت های هدف اطلاع داد.

تدوین بسته جامع تشویقی برای مشارکت در نوسازی بافت های بازآفرینی

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به برنامه های پیش رو این شرکت در اجرای طرح نهضت ملی مسکن و نوسازی بافت های فرسوده، اظهار کرد: مقرر است تا 300 هزار واحد در بافت فرسوده در قالب طرح نهضت ملی مسکن طی دو سال نوسازی گردد. توسعه درونی شهرها و نوسازی بافت های فرسوده مزیت های فراوانی دارد که از جمله آن ها می توان به نوسازی بافت های فرسوده و ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی اشاره نمود.

معاون وزیر راه و شهرسازی نوسازی بافت های فرسوده را در قالب طرح نهضت ملی مسکن فرصتی مغتنم برشمرد و گفت: هم اکنون در بافت های فرسوده با یکسری بناها و ساختمان های ناپایداری روبرو هستیم که سقف های لرزانی بر سر مردم هستند که چنانچه مقاوم سازی و نوسازی نشوند صدمات جانی برای مردم در پی خواهد داشت.

آیینی نوسازی بافت های فرسوده را علاوه بر مقاوم سازی واحدهای موجود و بافت های هدف، ایجاد ظرفیت نو برای فراوری مسکن مطرح کرد و ادامه داد: به طور میانه در کشور به ازای نوسازی هر واحد فرسوده در کشور حداقل 3 واحد فراوری خواهد شد که یک واحد برای مالک قبلی است و دو واحد دیگر برای سرریز جمعیت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی اعلام نمود: هم اکنون ظرفیت بسیار بالایی در محدوده های هدف بازآفرینی شهری وجود دارد که جزو ظرفیت های بالقوه هستند که باید کوشش گردد تا این ظرفیت ها بالفعل شده و مورد استفاده قرار بگیرند. در حال حاضر در حال برنامه ریزی برای بالفعل کردن این ظرفیت ها با فراهم کردن بسترهای مناسب هستیم.

آیینی گفت: با توجه به اینکه ساکنان بافت های فرسوده عمدتا توانمندی لازم را برای نوسازی واحدها ندارند، با حمایت دولت، شهرداری ها و ستاد بازآفرینی استان ها در صدد هستیم تا با ارایه بسته های تشویقی از جهت شهرسازی، اقتصادی و تسهیلات بانکی، ضمن توانمند کردن ساکنان بافت های فرسوده ، ظرفیت بالایی برای تامین و فراوری مسکن در کشور ایجاد گردد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران شرح داد: با نوسازی 300 هزار واحد طی دو سال در بافت های فرسوده سه هدف محقق خواهد شد. نخست آنکه 100 هزار واحد فرسوده پرخطر نوسازی می شوند. دوم آنکه 200 هزار واحد مسکونی مازاد برای متقاضیان نو احداث خواهد شد و در نهایت نیز فضای شهری بهبود خواهد یافت.

استفاده از ظرفیت های توسعه درونی شهرها با نوسازی بافت های فرسوده

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه نوسازی بافت های فرسوده و فراوری واحدهای نو از توسعه بی رویه شهرها جلوگیری می نماید، گفت: با حمایت وزیر راه و شهرسازی در حال تدارک بسته تشویقی جامع برای نوسازی بافت های فرسوده در قالب طرح نهضت ملی مسکن هستیم تا کار فراوری مسکن با سرعت دنبال گردد.

توافق با شهرداری ها برای تخفیف در عوارض صدور پروانه ساختمانی

آیینی در بیان جزئیات اقدامات شرکت بازآفرینی شهری بیان کرد: در گام اول با شهرداری ها در حال توافقات پی در پی هستیم تا شهرداری های شهرهای گوناگون برابر با آنچه که در قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری آمده است تا 70 درصد در عوارض صدور پروانه و تراکم ساخت در بافت ها تخفیف بدهند که عمدتا تا 100 درصد تخفیف نیز در این مورد اعمال می گردد. در مقابل دولت باید با راهکارهایی این تخفیف ها را جبران می نماید.

تسریع در صدور پروانه ساختمانی

معاون وزیر راه و شهرسازی تسریع در صدور پروانه های ساختمانی را از دیگر مواردی دانست که در دستور کار است و گفت: در تعامل با شهرداری ها در حال کاهش زمان صدور پروانه های ساختمانی هستیم. بعضی از شهرداری ها توافق کردند تا زمان صدور پروانه را طی دو هفته انجام دهند. به عنوان نمونه این تسریع در صدور پروانه ساختمانی را در شهرهای سقز و سنندج داشتیم. در استان همدان نیز شهرداری ها مکلف شدند تا در مدت زمان یک ماهه پروانه را صادر نمایند.

افزایش تسهیلات شامل نوسازی بافت های فرسوده می گردد

آیینی ادامه داد: در مورد تامین تسهیلات بانکی مقرون به صرفه قیمت، هم اکنون تسهیلاتی که برای طرح نهضت ملی مسکن مصوب شده در بافت های فرسوده قابل استفاده و بهره مندی متقاضیان این بافت هاست.در حال حاضر در تهران 450 میلیون تومان، 400 میلیون تومان در کلانشهرها، 350 میلیون تومان در مراکز استان ها، 300 میلیون تومان در سایر شهرها در بافت های فرسوده تسهیلات برای متقاضیان فراهم است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در بیان امتیازها و ویژگی های نوسازی بافت های فرسوده در قالب طرح نهضت ملی مسکن بیان کرد: امتیازی که در بافت های فرسوده برای متقاضیان نوسازی بافت ها در قالب طرح نهضت ملی مسکن در حال اجرا است شامل این است که شرایط چهارگانه نهضت ملی مسکن لازم نیست رعایت گردد. بدین معنا نیازی نیست تا فرم ج در این بافت ها سبز باشد و بعلاوه شروط سابقه سکونت و سابقه مالکیت نیز در این بافت ها موردنیاز نیست. این دست از امتیازات شرایط مناسبی را فراهم می نماید تا افرادی که متقاضی بهره مندی از تسهیلات نوسازی در بافت های فرسوده هستند از این امتیاز بهره مند بشوند.

نوسازی 10 هزار واحد مسکونی در گام نخست در قالب طرح نهضت ملی مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در کنار آن با توجه به حمایت ویژه وزیر راه و شهرسازی در گام اول برای 10 هزار واحد تسهیلات بانکی مقرون به صرفه قیمت فراهم شده است که 300 میلیون تومان آن با نرخ 9.5 درصد است و نرخ موثر سود تسهیلات در تهران برای تسهیلات 450 میلیون تومان حدود 12 درصد می گردد. سود تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده در قالب طرح نهضت ملی مسکن در کلانشهرها 11.7، در مراکز استان ها 10.9 و در سایر شهرهای 9.5 درصد می گردد که این امتیاز ویژه ای است و منتظر ابلاغ آن از سوی شورای برنامه ریزی و توسعه استان ها هستیم.

دعوت از ساکنان بافت های فرسوده و سرمایه گذاران برای نوسازی بافت

آیینی با اشاره به اینکه شرکت بازآفرینی شهری برای نوسازی بافت های فرسوده آمادگی کامل دارد با دعوت از ساکنان بافت های فرسوده برای نوسازی بیان کرد: برای تکمیل بسته تشویقی در بافت های فرسوده، شورای عالی شهرسازی و معماری در تاریخ دوم بهمن سال جاری مصوب کرد تا شرکت بازآفرینی شهری، معاونت شهرسازی و معماری و سازمان شهرداری ها با اهل حرفه، بسته تشویقی شهرسازانه برای بافت های فرسوده تدوین کند که هدف از اینکار ایجاد شرایط مناسب برای این بافت های فرسوده است.

احتمال اخذ مجوز برای یک تا دو طبقه تشویقی برای نوسازی بافت های فرسوده

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از جمله موارد این بسته تشویقی را شامل یک تا دو طبقه تراکم تشویقی، برطرف موانع حوزه شهرسازی از جمله سطح اشغال که می تواند بازدهی سرمایه گذاری را برای سرمایه گذار و سازنده در بافت فرسوده متعادل بکند، برشمرد و از ایجاد تسهیلات در زمینه پارکینگ اطلاع داد.

وی بعلاوه از پیگیری تخفیف در اقتصادیات و بیمه در بافت های فرسوده اطلاع داد و توضیح داد: در صدد هستیم تا مجموعه موانع موجود در نوسازی بافت های فرسوده برطرف و موضوعاتی که سبب انگیزه سازنده های خرد و انبوه می گردد تقویت شوند.

آمادگی نوسازی سالانه 400 هزار واحد در بافت فرسوده فراهم است

آیینی شرح داد: شرکت بازآفرینی شهری ایران با توجه به تجارب گذشته توان مدیریت و بسترسازی مناسب برای آنکه سالانه 150 هزار واحد را نوسازی کند، دارد. چنانچه بستر فراهم گردد این آمادگی و توان وجود دارد تا سالانه 400 هزار واحد نوسازی بگردد. بافت های فرسوده ظرفیت کار را دارند ولی همگی دست اندرکاران از جمله شهرداری ها و دستگاه های خدمات رسان باید پای کار بیایند تا مردم وارد میدان شوند.

وی توضیح داد: جهاد نوسازی در بافت های فرسوده می تواند با نهضت ملی مسکن هم راستا گردد و از فرصت های این طرح به خوبی استفاده کند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 2056

به "تدوین بسته جامع تشویقی برای مشارکت در نوسازی بافت های بازآفرینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین بسته جامع تشویقی برای مشارکت در نوسازی بافت های بازآفرینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید