خبرنگاران اهدای خون، زیباترین جلوه نوعدوستی

به گزارش تور آسیایی ارزان، خرم آباد - خبرنگاران - یکی از ویژگی های شاخص ماه مبارک رمضان تقویت چشمگیر حس نوعدوستی و یاری به همنوعان است که در این بین اهدا خون به نیازمندان از زیباترین جلوه های انسانی و زندگی بخش به دیگران به شمار می رود.

خبرنگاران اهدای خون، زیباترین جلوه نوعدوستی

احتیاج به خون احتیاجی ضروری، روزانه و همیشگی است و افراد واجد شرایط می توانند در این اقدام خداپسندانه و با مراجعه به پایگاه های انتقال خون به هموطنان زندگی دوباره اهدا نمایند.

والدین به عنوان رکن اصلی خانواده می توانند با مشارکت در اهدای خون، علاوه بر ترویج رفتارهای انسان محبت آمیز، در آموزش فرزندان و شرکت در عرصه فعالیت های خداپسندانه گام مهمی در افزایش مشارکت خانواده ها در اهدای خون داشته باشند.

هر فرد بالغ با متوسط وزن پنجاه کیلوگرم، حدود پنج و نیم تا 6 لیتر خون دارد و با اهدای 250 تا 450 سی سی از خونش، نه تنها سلامتی خود را به مخاطره نمی اندازد، بلکه نجات جان دیگری را به سلامت خود پیوند می دهد.

همچنین آزمایش های صورت گرفته حین اهدای خون موجب کشف بیماری های نهفته احتمالی اهدانمایندگان می شود و این مهم در مقوله حفظ و ارتقای سلامت اهمیت زیادی دارد که هر فرد با حداکثر چهار بار مشارکت در اهدای خون سالانه می تواند از مزایای آن بهره مند شود.

شاخص اهدای خون بانوان در کشور در سال 1398، 4.3 درصد بوده و استان لرستان با هشت درصد، مرکزی با 7.1 درصد، کردستان با 6.9 درصد و سیستان و بلوچستان با 6.9 درصد رتبه های اول تا چهارم را در این زمینه دارا هستند.

احمد محبی جوان 38 ساله خرم آبادی هدف از اهدای خون و پیوستن به پویش نذر خون را اقدامی خداپسندانه می داند و ضامن سلامت خود عنوان می نماید.

او می گوید: 6سال مداوم در حال اهدای خون در ماه مبارک رمضان می باشد و امیدوار است ضامن سلامت و احیای زندگی احتیاجمندان شود.

این اهدا نماینده جوان ادامه می دهد: برای اهدای خون احتیاج به تشریفات خاصی نیست و داوطلبان می توانند با مراجعه به پایگاه های انتقال خون در این اقدام خداپسندانه شرکت نمایند.

او می گوید: در 2سال اخیر به همراه کودک خود به پایگاه انتقال خون برای اهدا خون می آید تا بلکه این اقدام فرهنگی زمینه ای برای تشویق و ترغیب فرزندش شود.

فعالیت چهار پایگاه انتقال خون در لرستان

مدیرکل انتقال خون لرستان گفت: 4 پایگاه انتقال خون استان در ماه مبارک رمضان فعال خواهد بود که پایگاه های مرکزی خرم آباد و بروجرد در سه شیفت از ساعت هشت صبح تا 24 آماده خون گیری است.

غلامرضا حامدی افزود: پایگاه علوی واقع در میدان امام(ره) خرم آباد نیز در2 شیفت صبح و شب و پایگاه الیگودرز در شیفت صبح آماده ارائه خدمات به اهدانمایندگان هستند.

وی افزود: در سال 98 تعداد 50 هزار و 525 نفر در مراکز انتقال خون استان پذیرش شده که از تعداد 37هزارو 493 نفر خونگیری بعمل آمد.

حامدی با بیان اینکه در لرستان به خون همه گروه های خونی به ویژه منفی ها احتیاج داریم، بیان نمود: پایگاه های انتقال خون با رعایت کامل اصول بهداشتی و ضدعفونی برای انجام خون گیری اقدام می نمایند.

وی ادامه داد: در تمام استان های مشابه لرستان تعداد یک تا 2 پایگاه انتقال خون وجود دارد، در حالی که در لرستان سه پایگاه می باشد و احتیاج کل مراکز درمانی تامین می شود.

وی گفت: هرساله در شب های قدر پویش نذر خون توسط اهدانمایندگان برگزار می شود که استقبال خیلی زیادی هم می شود سال جاری نیز اداره کل انتقال خون با تمام توان خود در خدمت اهدانمایندگان عزیز می باشد.

اهدای 38هزار واحد خون در لرستان

حامدی بیان نمود: مردم لرستان در سال گذشته حدود 38 هزار واحد خون اهدا نموده اند و امیدواریم که زکات سلامتی عزیزان، اهدای خون باشد.

وی افزود: در روزهای سخت که میزان اهدای خون کمرنگ تر است مانند ماه مبارک رمضان، انتظار می رود مردم، بیماران دریافت نماینده خون را تنها نگذاشته و با حضور سبز خود امید را هدیه نمایند.

وی اظهار کرد: جزو استان های هستیم که دستگاه پلاسما در این استان وجود ندارد و بیماران کرونایی برای اهدای پلاسما می توانند پس از بهبودی به سایر استان ها بروند.

وی افزود: خون های اهدایی بعد از آزمایشات متداول در اختیار بیماران احتیاجمند قرار داده می شود و همچنین از خون های اهدایی فرآورده های خونی مورد احتیاج استخراج می شود.

حامدی بیان نمود: از ابتدای شیوع بیماری کرونا در مرکز انتقال خون پروتکل های بهداشتی را جهت آرامش خاطر مراجعه نمایندگان انجام می دهیم.

منبع: ایرنا
انتشار: 5 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1060

به "خبرنگاران اهدای خون، زیباترین جلوه نوعدوستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اهدای خون، زیباترین جلوه نوعدوستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید