خبرنگاران جهادکشاورزی خراسان شمالی نسبت به سرمازدگی باغ ها هشدار داد

به گزارش تور آسیایی ارزان، بجنورد- خبرنگاران- مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی نسبت به سرمازدگی باغ ها هشدار داد و گفت: با توجه به کاهش هشت تا 10 درجه ای دمای هوا و بارش برف کشاورزان باید تدابیر لازم را برای جلوگیری از خسارت احتمالی داشته باشند.

خبرنگاران جهادکشاورزی خراسان شمالی نسبت به سرمازدگی باغ ها هشدار داد

جهت دریافت خدمات ساخت ویلای مدرن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

محمدعلی شریکیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: احتمال سرمازدگی بهاره هرساله وجود دارد، باغ داران باید عملیات اجرایی روغن پاشی بر روی درختان را همواره داشته باشند.

وی گفت: اگرتوده هوای سرد ماندگار باشد احتمال سرمازدگی در باغ ها وجود دارد که اگر باغ داران با تغذیه درست باغ، روغن پاشی و آتش زدن کاه و کلش و باقی مانده گیاهان می توانند از خسارت سرما جلوگیری نمایند.

شریکیان گفت: کشاورزان باید توصیه های فنی کارشناسان را جدی بگیرند تا کمتر دچار خسارت شوند.

وی با بیان اینکه هم اکنون باغ ها در مرحله شکوفه دهی هستند اضافه نمود: در شرایط برودت هوا و پایین آمدن دما باغداران باید بخاری های باغی را روشن نمایند و همچنین با آتش روشن کردن و ایجاد دود مانع سرمازدگی بهاره شوند.

وی با بیان اینکه سرمازدگی بیشتر قابل کنترل است گفت: کنترل خسارت در باغ ها امکان پذیر است اما باید کشاورزان به موقع وارد عمل شوند و همچنین از قبل نیز باید آمادگی کامل برای حوادث را داشته باشند.

وی گفت: همچنین باغ داران باید از کودهای ریز مغذی نیز در باغ ها استفاده نمایند، زمانی که گیاه در حال بیدار شدن است می تواند اثر زیادی داشته باشد و گیاه را مقاوم کند.

وی اضافه نمود: همچنین استفاده از روغن ولک اثر مفیدی دارد چرا که باعث می گردد گیاهان دیرتر گل دهند که این امر در کاهش خسارت سرما یاری بزرگی است.

شریکیان بر آبیاری نیز تاکید نمود و گفت: این روش نیز بسیار موثر است چرا که تعادل دمایی در محیط ایجاد خواهد نمود.

وی همچنین از کشاورزان خواست تا بخاری باغی خود را در زمانی که دما پایین می آید استفاده نمایند چرا که این روش هوای سرد و گرم را جابجا می نماید و فضای باغ را تا ارتفاع درخت گرم می نماید.

شریکیان اضافه نمود: استفاده از آب پاشی نیز می تواند محیط باغ را تعدیل کند زیرا که ذرات ریز آب و مه ایجاد می نماید که سرمازدگی کاهش می یابد، کشاورزان باید سامانه های آبیاری تحت فشار را روشن نمایند.

سطح باغ های خراسان شمالی افزون بر 41 هزار هکتار و میزان فراوری محصولات باغی استان نیز حدود 300 هزار تن شامل 34 نوع محصول باغی است.

خراسان شمالی بیش از 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.

به گزارش اداره کل هواشناسی خراسان شمالی، این استان تا اوایل صبح دوشنبه - فردا - جوی ناپایدار را به همراه وزش باد، گاهی وزش باد لحظه ای بسیار شدید و بارش باران و در پاره ای نقاط رگبار و رعدوبرق و در نقاط مستعد بارش تگرگ خواهد داشت.

آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل ها، کاهش محسوس 8 تا 10 درجه ای دما طی امروز تا صبح دوشنبه از جمله پیامدهای این سامانه بارشی است.

میانگین بارش سالانه خراسان شمالی 240 میلیمتر است.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 811

به "خبرنگاران جهادکشاورزی خراسان شمالی نسبت به سرمازدگی باغ ها هشدار داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران جهادکشاورزی خراسان شمالی نسبت به سرمازدگی باغ ها هشدار داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید