خبرنگاران زاکانی: جمهوری اسلامی ایران تحریم پذیر نیست

به گزارش تور آسیایی ارزان، تهران-خبرنگاران- رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران تحریم پذیر نیست، ما می توانیم از شرایط کنونی فرصت های طلایی را بسازیم و با حرکت در جهت پیشرفت و آبادانی اهداف انقلاب اسلامی را محقق کنیم.

خبرنگاران زاکانی: جمهوری اسلامی ایران تحریم پذیر نیست

علیرضا زاکانی رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز- سه شنبه- پس از استماع گزارش بیژن نامدار زنگنه درباره عملکرد وزارت نفت و برنامه های توسعه گفت: جمهوری اسلامی ایران تحریم پذیر نیست، ما می توانیم از شرایط کنونی فرصت های طلایی را بسازیم و با حرکت در جهت پیشرفت و آبادانی اهداف انقلاب اسلامی را محقق کنیم، ما خسارت جدی در حوزه نفت دیدیم، خسارت هایی که بیش از صدها میلیارد دلار به ما آسیب زده است؛ این خسارت ها در حوزه قراردادهای نفت و گاز مانند توتال و قرارداد با ترکمنستان و شرایط تحمیل شده به کشور است.

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اضافه نمود: ده ها میلیارد دلار نیز جرایم به ما تحمیل شده که بخشی از آن معین و بخشی نیز نامعین است؛ در توسعه میعانات کوتاهی شده؛ برای نمونه در میدان فرزاد شرایط طوری است که عربستان یکه تازی می نماید و در پارس جنوبی نیز طی 7 سال نزدیک به 35 میلیارد دلار عدم النفع به خاطر اعمال سیاست های غلط داشته ایم.

زاکانی با بیان اینکه در ارتباط با توان داخلی ما در شرایطی هستیم که ترجیح زنگنه و وزارتخانه واگذاری، به خارجی ها بوده بر همین اساس خساراتی را متحمل شده ایم، گفت: در موضوع گاز فلر سالانه یک میلیارد عدم النفع و آلایندگی را شاهد هستیم و در سهمیه بندی بنزین بالغ بر 150 هزار میلیارد تومان خسارات دیده ایم در حالی که می توانستیم از این منابع برای سازندگی کشور استفاده کنیم، در موضوع تبدیل ال پی جی و استفاده از ظرفیت های کشور نیز به جای استفاده بهینه از آنها حداقل سالی 1.2 میلیارد دلار به کشور ضربه زدیم.

وی اضافه نمود: در حوزه بهینه سازی با سیاست های برنامه ششم فاصله زیاد است، اقداماتی از جمله تنوع فروش نفت خام، احداث ذخیره سازها، ناظر به گاز طبیعی و میعانات، احداث پالایشگاه به ویژه پتروپالایشگاه ها، تجدیدنظر در عدم دقت در حوزه ظرفیت های داخلی باید در دستور کار وزارت نفت قرار گیرد، در این مورد آخر ضررهای بسیاری دیدیم، وزارت نفت می تواند روزانه تا 50 هزار بشکه میعانات را به نفتا تبدیل کند و در بازار مصرف به فروش برساند و ارز مورد احتیاج را به کشور بازگرداند اما این کار صورت نمی گیرد.

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به عقد قراردادهای اخیز وزارت نفت، ادامه داد: در خصوص قراردادهایی مثل فاز چهارم ستاره خلیج فارس که زمین آن هنوز تحویل داده نشده است، آقای وزیر به قرارداد سیراف اصرار دارد در حالی که در سیراف نسبت به ستاره خلیج فارس سه برابر زمان به خود اختصاص می دهد و قیمت خلیج فارس نیز یک دوم آن خواهد بود. انتقال خط لوله گاز به عمان از دیگر کارهایی است که وزارت نفت باید در دستور کار قرار دهد.

وی گفت: وزیر نفت باید نسبت به ایجاد دیپلماسی انرژی دقت لازم را داشته و به ویژه در ارتباط با پاکستان باید تجدیدنظر کند؛ وزیر نفت سلسله کارهایی را نیز نباید انجام دهد و به اعتقاد مرکز پژوهش های مجلس باید در ارتباط با اولویت ها تجدید نظر گردد؛ از جمله ایجاد انحصار در فروش که به مشکل جدی تبدیل شده یا فساد در فروش نفت خام، متأسفانه با قاچاق سازمان یافته شده با 1900 پرونده روبرو هستیم.

زاکانی فعال کردن بخش داخلی صنعت را از جمله کارهایی عنوان نمود که باید مورد توجه قرار گیرد، آقای وزیر اشکال راهبردی در سال های 82 و 97 به سیستم وارد نموده است، ما حدود 600 ماشین دوار بالای 4 هزار اسب بخار و 11 هزار زیر 4 هزار اسب بخار داریم، آقای وزیر در سال 82 و 97 اظهار داشت که این ماشین ها حق تعمیر ندارند و باید برون سپاری شوند.

رییس مرکز پژوهش های مجلس ادامه داد: برای تعمیر و استفاده مجدد از این ماشین ها دو سال زمان احتیاج داریم و با نگاه آقای وزیر تا دو سال آینده اگر اقدامی صورت نگیرد قطع نفت و گاز به کشور تحمیل می گردد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه معماری فراوری پتروشیمی سیاست های غلط و مشکل آفرین دنبال شده است، پیشنهاد کرد: ابعاد مختلف این حوزه در محیط کارشناسی باید آنالیز گردد و پیشنهاد اصلاحی به وزیر نفت و کمیسیون انرژی ارائه گردد کارگروهی متشکل از نمایندگان کمیسیون انرژی و نمایندگان وزیر نفت و مرکز پژوهش ها تشکیل گردد تا طی 10 روز ابعاد ماجرا را آنالیز و پیشنهاد عملیاتی مورد تفاهم ارائه دهیم.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 آبان 1399 بروزرسانی: 7 آبان 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1243

به "خبرنگاران زاکانی: جمهوری اسلامی ایران تحریم پذیر نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران زاکانی: جمهوری اسلامی ایران تحریم پذیر نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید