دریاچه چینی لر، فرزند زیبای زلزله

به گزارش تور آسیایی ارزان، سد و دریاچه کردآباد بعد از زلزله مرگبار رودبار و منجیل در 1369 به وجود آمده است.

دریاچه چینی لر، فرزند زیبای زلزله

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

دریاچه چینی لر که به دریاچه کردآباد نیز شهرت دارد، یکی از زیباترین جاهای دیدنی زنجان در اطراف شهرستان طارم است. این دریاچه فرزند زیبای زلزله مشهور رودبار و منجیل است و پیش از آن، وجود نداشت. با صفحه گردشگری مجله خبرنگاران همراه باشید تا با هم به این دریاچه زیبا سفر کنیم و از زیبایی های آن و طبیعت محدوده طارم شگفت زده شویم.

زاده زلزله

زلزله مشهور رودبار و منجیل در آخرین روز بهار سال 1369 به وقوع پیوست و تلفات اقتصادی و جانی زیادی داشت. گرچه خسارت های معنوی زلزله جبران نشدنی بود، با این حال اتفاقات جالبی بعد از آن به وقوع پیوست. تشکیل سد طبیعی و سپس دریاچه کردآباد یا چینی لر یکی از آن اتفاقات خوب بعد از زلزله به شمار می رود. این دریاچه بر اثر فرونشست زمین در هنگام زلزله ایجاد شد و اکنون این منطقه به یکی از زیباترین جاهای دیدنی زنجان تبدیل شده است.

سد و دریاچه کردآباد کجاست؟

سد و دریاچه کردآباد در شرق شهر آب بر واقع شده است. آب بر مرکز شهرستان طارم به شمار می رود. طارم که از توابع استان زنجان است، آب و هوای عجیبی دارد. کشاورزی پر رونق و باغ های فوق العاده آن سبب شده به هندوستان ایران شهرت پیدا کند. روستای کردآباد تنها 5 کیلومتر با آب بر فاصله دارد. سد کردآباد و دریاچه زیبای پشت سد نیز در 10 کیلومتری روستا قرار دارند. در نظر داشته باشید 7 کیلومتر از این راستا با خودرو قابل دسترسی است و 3 کیلومتر باقی مانده را باید پیاده بپیمایید. بهتر است پیش از شروع به سفر، به وسیله برنامه های راستایاب، راستا مناسب را پیدا کنید.

سد، دو دریاچه دارد که یکی بزرگتر و دیگری کوچک تر است. اطراف دریاچه را باغ های زیبا و مراتع سرسبز پوشانده اند. آبشارهای کوچک و بزرگ زیادی در راستا پیاده روی وجود دارد که آنجا را دوست داشتنی تر نموده است.

نکات مهم هنگام بازدید از دریاچه کردآباد

دریاچه پر از ماهی است و در انتها فصل شکار ممنوع، یعنی نیمه خرداد تا زمستان، اجازه ماهی گیری به گردشگران داده می گردد. ماهی های ریز و درشت زیادی در این دریاچه زندگی ÷می نمایند. تا جایی که صید یک ماهی 32 کیلوگرمی از آن، به یکی از خبرسازترین اتفاقات دنیای رسانه تبدیل شده. این محدوده یکی از جذاب ترین راستاهای طبیعت گردی ایران به شمار می رود.

اگر به شنا تسلط کافی ندارید، دور شنا کردن در دریاچه را خط بکشید. خیلی از افراد دقیقا به خاطر همین بی دقتی جانشان را از دست داده اند. استفاده از تجهیزات مناسب مثل کفش کوهنوردی و لباس مناسب، ضروری به نظر می رسد. عینک دودی، کرم ضدآفتاب و کلاه لبه دار همراه داشته باشید. از ایجاد هر گونه آلودگی در طول راستا و دریاچه خودداری کنید. زیبایی های راستا را در کادر دوربین تان جاودانه کنید و تا می توانید عکس های زیبا بیندازید.

نکات مهم برای بازدید افراد با نیازمندی های خاص

به دلیل اینکه بخشی از این سفر باید با پای پیاده در دره های اطراف دریاچه انجام گردد، به عزیران دارای نیازمندی های خاص توصیه می کنیم از این سفر چشم پوشی نمایند. همچنین توصیه ما به خانواده های دارای فرزند اوتیسم آن است که اگر فرزندشان توانایی پیاده روی به مدت طولانی دارد، این دریاچه را برای سفر انتخاب نمایند. در غیر این صورت سفر به دریاچه را به این خانواده ها توصیه نمی کنیم.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 645

به "دریاچه چینی لر، فرزند زیبای زلزله" امتیاز دهید

1 کاربر به "دریاچه چینی لر، فرزند زیبای زلزله" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه چینی لر، فرزند زیبای زلزله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید