دیپلمات چینی: در برابر تشدید اوضاع هنگ کنگ دست روی دست نمی گذاریم

به گزارش تور آسیایی ارزان، سفیر چین در لندن می گوید اگر ناآرامی های هنگ کنگ ادامه یافته و تشدید گردد، ممکن است پکن برای بازگرداندن آرامش مستقیما وارد عمل گردد.

دیپلمات چینی: در برابر تشدید اوضاع هنگ کنگ دست روی دست نمی گذاریم

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش گروه مانیتورینگ بین الملل خبرنگاران، لیو شیائومینگ سفیر چین در انگلیس روز پنجشنبه هشدار داد که ممکن است دولت مرکزی چین مستقیما وارد عمل گردد تا آرامش را به این بندر تجاری بازگرداند.

شیائومینگ که در یک نشست خبری در لندن صحبت می کرد، گفت اگر ناآرامی ها در هنگ کنگ تشدید گردد، پکن دست روی دست نخواهد گذاشت.

وی با بیان این که دولت مرکزی چین این توان را دارد که به سرعت به هرگونه ناآرامی خاتمه دهد، تأکید کرد که پکن اجازه نمی دهد معترضان هنگ کنگ را به سوی وضعیتی خطرناک سوق دهند.

این دیپلمات چینی گفت: هنوز به مرحله ای نرسیده ایم که بخواهیم در خصوص راه حل و روش هایی که ممکن است مورد استفاده قرار دهیم، بحث کنیم... [اما] اطمینان داریم که ما از راه حلهای کافی و قدرت کافی برای آنکه این [ناآرامی ها] را به سرعت خاتمه دهیم، برخورداریم.

بیش از دو ماه است که هنگ کنگ صحنه ناآرامی و آشوب است. این اعتراضات ابتدا علیه یک لایحه قضایی مربوط به استرداد مجرمین به چین شروع شد و سپس سمت و سوی جدایی طلبانه پیدا کرد. (جزئیات بیشتر)

شیائومینگ با اشاره به اقدامات خشونت آمیز گروهی از معترضان از جمله ضرب و شتم یک روزنامه نگار چینی، گفت بعضی رفتارهای معترضان مانند اقدامات تروریستی است. پیش از این هم وزارت خارجه چین گفته بود اقدامات معترضان مشابه رفتار گروه های تروریستی است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا این هفته بدون ارائه سندی مدعی شد که چین نیروهای ضدشورش خود را در نزدیکی مرز هنگ کنگ مستقر نموده است. وی شب گذشته نیز گفت اگر پکن می خواهد با واشنگتن به توافق تجاری برسد، باید با معترضان رفتاری انسانی داشته باشد. علاوه بر ترامپ، شماری از نمایندگان کنگره آمریکا هم از اعتراضات در هنگ کنگ حمایت نموده اند.

سفیر چین در لندن به این اظهارات هم اشاره نمود و گفت پکن برای گفت وگو با کشورهای غربی در خصوص موضوعات مختلف از جمله هنگ کنگ آماده است، اما نکته مهمی که باید به یاد داشت، این است که ما هیچ گونه مداخله ای در امور داخلی هنگ کنگ را نمی پذیریم. ما معتقدیم که این یک موضوع کاملا مرتبط به چین است و ما قطعا با هرگونه مداخله خارجی مخالف هستیم.

وی ادامه داد: ما همچنین با اینکه مؤسسات خارجی به صورت اقتصادی، هم به صورت علنی و عمومی و هم به شکل مخفیانه [از اعتراضات] پشتیبانی نمایند، مخالف هستیم.

او با بیان اینکه روابط چین با دیگر کشورها از جمله انگلیس بر احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی مبتنی است، گفت بعضی از سیاستمداران انگلیسی هنوز تصور می نمایند که هنگ کنگ بخشی از امپراطوری بریتانیا است.

هنگ کنگ بین سال های 1842 تا 1997 تحت قیمومیت انگلیس قرار داشت و پس از آن لندن با حاکمیت چین بر این منطقه موافقت کرد. از آن موقع، هنگ کنگ اختیارات گسترده ای یافته و پکن ساختار موسوم به یک کشور، دو سیستم را بر آن اعمال می نماید، به این معنی که هنگ کنگ در اغلب تصمیمات از پکن استقلال دارد و در ضمن مقام های محلی با رأی مستقیم مردم انتخاب می شوند.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 شهریور 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 197

به "دیپلمات چینی: در برابر تشدید اوضاع هنگ کنگ دست روی دست نمی گذاریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیپلمات چینی: در برابر تشدید اوضاع هنگ کنگ دست روی دست نمی گذاریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید