دیپلمات کانادایی: جنگ افغانستان فصل ننگینی در تاریخ کاناداست

به گزارش تور آسیایی ارزان، خبرنگاران: دیپلمات کانادایی، دخالت در جنگ افغانستان را فصلی ننگین در تاریخ کانادا دانست و تاکید نمود که این جنگ به افغانستان و دموکراسی و آزادی های مدنی در این کشور خسارت وارد نموده است.

دیپلمات کانادایی: جنگ افغانستان فصل ننگینی در تاریخ کاناداست

از سفر با تور کانادا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از هافینگتون پست، ریچارد کالوین یکی از دیپلمات های بخش تجارت بین الملل و امور خارجه وزارت امور خارجه کانادا، 5 سال پیش مدارکش مبنی بر نقش کانادا در شکنجه زندانیان افغان را به کمیته مجلس عوام این کشور ارائه کرد.

کالوین در افغانستان 17 ماه به عنوان نماینده ارشد سابق تیم بازسازی ولایتی کانادا در قندهار و پس از آن، به عنوان سفیر کانادا در کابل فعالیت کرد.

وی به کمیته مجلس عوام کانادا در 18 سپتامبر سال 2009 میلادی گفت که برخلاف کنوانسیون ژنو، نیروهای کانادایی افغان ها را پس از دستگیری برای شکنجه به مقامات افغانستان تحویل می دهند.

دیپلمات ارشد سابق کانادا در افغانستان اضافه کرد: کتک زدن، شلاق با کابل برق، شکنجه با جریان الکتریسته، محرومیت از خواب، استفاده از حرارت و سوء استفاده جنسی (تجاوز جنسی) از رایج ترین شکنجه ها در آن موقع محسوب می شد.

کالوین اعتراف کرد: بسیاری از افراد دستگیر شده توسط نظامیان کانادایی هیچ ارتباطی با گروه های شبه نظامی نداشتند و سربازان کانادایی مردم بی گناه زیادی را دستگیر و برای شکنجه به مقامات افغانستان تحویل دادند.

جرمی اسمیت خبرنگار گلوب اند مِیل در افغانستان، نیز در خاطرات خود از جنگ افغانستان ضمن تأیید موضوع شکنجه زندانیان افغان نوشته است: این را همه می دانند برای زندانیانی که به دولت افغانستان تحویل داده می شدند، حوادث تأسف باری اتفاق می افتاد و هیچ کس نیز در مورد آن سخنی به میان نمی آورد.

حزب محافظه کار کانادا به رهبری استفن هارپر، انتشار این سوء رفتارها با زندانیان افغان را یک تهدید برای دولت کانادا می دانست و به همین دلیل مدارک مربوط به شکنجه های زندانیان افغان را مخفی می کرد و مجلس کانادا را نیز وادار به سکوت نمود.

تاکنون 36 هزار مدرک دولتی در مورد شکنجه زندانیان افغان وجود دارد که در کانادا سانسور شده است.

اگرچه ممکن است مردم کانادا این موضوعات را فراموش نموده باشند اما مسئله شکنجه زندانیان هنوز حل نشده است.

مسئله شکنجه زندانیان افغان یکی از هزاران داستان سوء رفتار و آزار غربی ها در این کشور است؛ یکی دیگر از موارد آزار و اذیت، مسئله تجاوز به پسران جوان توسط سربازان کانادایی است که در کمپ و پیرامون کمپ کانادا در افغانستان اتفاق می افتاد و به دستور فرماندهان این کشور در افغانستان هنوز مخفی باقی مانده است.

تورنتو استار برای اولین بار در سال 2008 میلادی در مصاحبه خود با 7 فرمانده نظامی و پرسنل کانادایی در افغانستان فاش کرد: اطلاعاتی به دست فرماندهان کانادایی رسیده مبنی بر اینکه سربازان این کشور در افغانستان پسران جوان را برای تجاوز به درون و یا اطراف کمپ کانادایی ویلسون می آوردند.

تراویس اسکوتن یکی از سربازان کانادایی به رسانه ها گفت: در پی یک حادثه، وی جسد یک پسر بچه ای را که روده هایش بیرون افتاده بود و آثار جراحت های شدید در بدنش پیدا بود را دیده و پس از رسانه ای شدن موضوع توسط این سرباز کانادایی، اداره بازرسی ملی کانادا بدون این که حتی بازرس به افغانستان اعزام کند، اعلام نمود که پرونده این جنایت را در فرآیند آنالیز ابتدائی قرار داده که پس از چندی پرونده بدون نتیجه مختومه اعلام شد.

دومین آنالیز نظامی از سال 2008 میلادی شروع شده که تاکنون پس از 6 سال هنوز نتیجه آن تعیین نشده است.

کالوین گفت: ما باید در مورد پنهان کاری دولت کانادا ناراحت باشیم و تقاضای پاسخگویی از سوی دولت را داشته باشیم اما این موضوع تعجب برانگیز نیست که مأموریت کانادا در افغانستان چیزی به جز افتضاح به بار نیاورده است.

وی اضافه کرد: در تراژدی جنگ افغانستان، 158 سرباز، یک دیپلمات و چندین شهروند کانادایی در جریان مأموریت این کشور در افغانستان کشته شدند و همچنین کانادا حدود 18 میلیارد دلار در افغانستان هزینه نموده است اما دستاورد قابل توجهی برای ارائه ندارد.

نماینده ارشد سابق تیم بازسازی ولایتی کانادا در قندهار گفت: ولایت قندهار که تأمین امنیت آن بر عهده نیروهای کانادایی بود، در حال حاضر تحت کنترل نیروهای آمریکایی و افغان است و کاهش میزان حملات گروه طالبان به دلیل بهایی است که نیروهای افغان پرداخته اند اما نقض حقوق بشر توسط نیروهای افغان و آمریکا موجب پیوستن افراد به گروه طالبان می گردد.

سازمان بین المللی بحران سال گذشته هشدار داد: حضور گسترده نیروهای افغان و تاکتیک های خشن آن ها موجب نفرت مردم روستانشین و افزایش میزان خشونت در روستاها می گردد.

نیپا بانرجی کسی که ریاست برنامه یاری کانادا به افغانستان را بین سال های 2003 تا 2006 میلادی برعهده داشته، در سال 2012 میلادی گفت: پروژه های توسعه ای کانادا در افغانستان پیشرفت زیادی نکرد.

وی اضافه کرد: علاوه بر پروژه های توسعه ای، تمامی پروژه های کانادا در افغانستان با شکست روبرو شد و هیچ دستاوردی در بر نداشته است؛ یکی از این پروژه های شکست خورده، پروژه سد دهلا و آبیاری بود که در سال 2008 شروع اما هیچ وقت به افغان ها واگذار نشد.

دیوید پاگلایز یکی از شهروندان ایالت اتاوا کانادا، پس از بازدید از سد دهلا در اوایل امسال میلادی گزارش داد: این سد هنوز به صورت کامل راه اندازی نشده و در حال حاضر، 500 کیلومتر کانالی که کانادا برای تعمیر آن هزینه نموده، حتی 30 درصد آن هم از آب پر نشده است.

کالوین ادامه داد: از آن جایی که مالیات های مردم کانادا برای جنگ افغانستان هزینه می گردد، تبلیغات این کشور به اشکال مختلف نشان می دهد که دولت کانادا و کشورهای غربی در جنگ علیه طالبان پیروز شدند و پروژه های آن ها با موفقیت در حال اجرا است.

در حالی که دانشگاه رولاند پاریس در شهر اتاوا، در تحلیل خود از جنگ افغانستان از اشتباهات کانادا در مأموریتش در این کشور می گوید: فرماندهان کانادایی زمانی که اوضاع قندهار وخیم تر شده بود، گزارش هایی مبنی بر پیشرفت را ارائه می کردند.

تری استاونک یکی از همکاران کالوین، نیز گفت: اگر بهای جنگ اولین قربانی آن باشد، بنابراین دموکراسی و حقوق شهروندی در کانادا نیز نباید زیر پا گذاشته گردد.

تری در 9 دسامبر سال 2009 میلادی، برای رسیدگی به پروند های زندانیان افغان که کالوین گواهی داده بود، وارد میدان شد و راه ورود خود به بلوک شرق مجلس هیل که توسط سرویس امنیتی سنا کنترل می شد را در پیش گرفت.

اگرچه که سرویس امنیتی سنا به ظاهر از اقدامات تری حمایت می کرد اما در واقع وی را تهدیدی برای سنا می دانست و پس از چندی تقاضای استیضاح وی را ارائه کرد اما تری با مخالفت در برابر این عمل اعلام نمود که حق دارد در دادگاه عمومی حاضر گردد.

پس از آن تری دستگیر و در سلول افراد جنایتکار زندانی شد.

به عقیده کالوین، دخالت کانادا در جنگ افغانستان فقط یک فصلی شرم آور در تاریخ کانادا است که هم خسارت به کشور افغانستان و هم خسارت به دموکراسی و آزادی های مدنی کانادا وارد نموده است و تنها کاری که مردم و فعالان دموکراسی در کانادا می توانند انجام دهند، انعکاس وقایع جنگ عراق است زیرا کانادا در این جنگ نیز شرکت نموده است.

پ

منبع: تسنیم
انتشار: 5 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 190

به "دیپلمات کانادایی: جنگ افغانستان فصل ننگینی در تاریخ کاناداست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیپلمات کانادایی: جنگ افغانستان فصل ننگینی در تاریخ کاناداست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید