ریزش مو 2 تا 3 ماه بعد از بهبود شروع می گردد ، با ریزش کرونایی مو چه کنیم؟!

به گزارش تور آسیایی ارزان، بیماری کرونا عوارض متعددی در بعضی از بیماران بهبودیافته به جای می گذارد که یکی از آنها ریزش مو است.

ریزش مو 2 تا 3 ماه بعد از بهبود شروع می گردد ، با ریزش کرونایی مو چه کنیم؟!

به گزارش خبرنگاران ، ریزش مو اکنون برای بسیاری از بیماران کرونایی به یک دغدغه ذهنی تبدیل شده و حتی خواب و خوراک را از آنها گرفته است.

در این رابطه دکتر سیمین ابراهیم زاده متخصص پوست، مو و زیبایی به خبرنگاران گفت: ریزش مو در سه فاز اتفاق می افتد. فاز اول رویش مو است، فاز دوم توقف در ریزش و فاز سوم ریزش آن. وقتی که استرس شدیدی همانند بیماری تب داری مانند کرونا به بدن وارد می شود و یا اینکه شوک عاطفی عظیمی در پی مرگ یک عزیز یا طلاق فرد را تحت تاثیر قرار می دهد ممکن است ریزش مو رخ دهد. حتی روزه داری های طولانی و کاهش وزن شدید نیز می تواند باعث وارد آمدن شوک به بدن شود. این شرایط باعث می شود ریزش مو از فاز توقف رویش به سمت ریزش برود.

دکتر ابراهیم زاده بیان کرد: حجم زیادی از مو دو الی سه ماه بعد از وارد آمدن شوک آغاز به ریزش می نماید. بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا که البته خوب شده اند بابت این اتفاق می ترسند. اما این اتفاق موقتی است و نباید نگران آن بود. چون فولیکول های مو دوباره به فاز آناژیل و یا رویش برمی گردند. این فرآیند البته زمان می برد؛ یعنی بین 3 تا 5 ماه. مویی که ریخته در این مدت دوباره به فاز رشد برمی شود و به حدی می رسد که فرد متوجه رشد مجدد آن می شود.

این متخصص پوست، مو و زیبایی اضافه نمود: از زمانی که فولیکول مجددا آغاز به رشد می نماید تا زمانی که مو روی سرد فرد بلند می شود بین 4 تا 6 ماه طول می کشد. همه ریزش های مویی که بیماران نگران آن هستند موقتی هستند و باید یک بیمار در تقابل با این شرایط صبر پیشه کند.

وی ادامه داد: در رابطه با کرونا مسائل زیادی وجود دارد. نخست اینکه استرس شدیدی بابت این بیماری در فرد رقم می خورد. اصلا یک فرد در خانواده ای مبتلا به کرونا شده که این شرایط استرس را نزد دیگر اعضای خانواده بالا می برد که آیا آنها هم مبتلا می شوند یا خیر و بدتر از آن اینکه این استرس رقم می خورد که آیا فردی که در خانواده مبتلا شده بهبود پیدا می نماید یا خیر. بنابراین حتی اگر شما کروناهم نگرفته باشید این استرس ناشی از ویروس به شما هم وارد می شود که می تواند در ریزش مو تاثیر داشته باشد.

ابراهیم زاده اذعان داشت: مسئله دیگری که وجود دارد این است فرد مبتلا به کرونا یک سری مواد غذایی لازم که برای رویش مو احتیاج را دریافت نمی نماید. یعنی بدن به صورت اتوماتیک آن مواد غذایی مخصوص رویش مو را به سمت ارگان های حیاتی می فرستد و در نتیجه ریزش مو پدید می آید. به عبارت دیگر از قسمت های غیرحیاتی مثل مو و ناخن کم می شود و به ارگان های حیاتی اضافه خواهد شد.

این متخصص پوست، مو و زیبایی یادآور شد: خیلی از ویتامین ها که لازمه رشد مو است به بدن نمی رسد چون بیمار بی اشتهایی دارد و از سویی ذخیره بدن هم به سمت مبارزه با بیماری می رود تا سیستم های مختلف بدن را تقویت کند. بنابراین فولیکل های مو دچار کمبود ویتامین ها به خصوص ویتامین E و آهن می شود. همه اینها مزید بر علت است که مو دچار ریزش می شود.

ابراهیم زاده اذعان داشت: البته ریزش مو دقیقا همزمان با ابتلا به کرونا رخ نمی دهد و زمان بر است. در واقع به همان سه فازی مربوط می شود که در ابتدا گفتم. عارضه ریزش مو دو تا سه ماه بعد از بهبودی رخ می دهد.

وی گفت: فرد بعد از بهبودی اشتها پیدا می نماید و مواد غذایی بهتری را مصرف می نماید. این فرد بهتر است بعضی از داروهای تقویتی را هم مصرف کند تا ذخایر از دست رفته بدن جبران شود.

این متخصص پوست، مو و زیبایی تاکید نمود: کسانی که زمینه ارثی ریزش مو را دارند در واقع یک تفنگ سرپر را از قبل داشته اند. حالا استرس ناشی از ابتلا به کرونا باعث شلیک شدن این تفنگ شده است. فرد با ریزش شدید مو روبرو می شود و ممکن است دیگر نتواند به حد قبل از دوران کرونا صاحب مو باشد. در واقع ارثی بودن مزید بر علت شده تا دچار ریزش مو شود. ممکن است به دلیل هم ارثی بودن حجم موهای آنها به قبل از دوران کرونا نرسد.

این پزشک یادآور شد: اما کسانی که زمینه ارثی ندارند زمانی که بهبود یافتند و کرونا را شکست دادند اگر تغذیه درست و مناسبی داشته باشند می توانند ظرف چند ماه دوباره شاهد این باشند که موهایشان مثل روال قبل رشد می نماید.

دکتر ابراهیم زاده در انتها گفت: ریزش مو فقط منحصر به کرونا نیست و در بعضی از بیماری های دیگر حتی نظیر سرماخوردگی و یا اتفاقات شوک زا نظیر تصادفات هم می تواند رخ دهد.

هیلدا حسینی خواه / خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 12 دی 1399 بروزرسانی: 12 دی 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1381

به "ریزش مو 2 تا 3 ماه بعد از بهبود شروع می گردد ، با ریزش کرونایی مو چه کنیم؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریزش مو 2 تا 3 ماه بعد از بهبود شروع می گردد ، با ریزش کرونایی مو چه کنیم؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید