سریال های رمضان 1400 چطور بودند؟

به گزارش تور آسیایی ارزان، رمضان 1400 هم به سرانجام رسید؛ مناسبتی که فراوری و پخش سریال در آن، امری مرسوم در تمام شبکه های تلویزیونی جهان اسلام است و البته آزمونی مهم برای صاحبان رسانه ها و برنامه سازان.اما فارغ از شتابزدگی و دشواری های همیشگی ساخت سریال های مناسبتی که به نظر می رسد از آنها خلاصی نیست، رمضان 1400 با معضل جدیدی به نام کرونا هم همراه بود؛ ویروسی خطرناک که فراوری پروژه های تلویزیونی در سراسر جهان را مختل نموده است. بر این اساس تلویزیون ما هم که رمضان سال جاری را با چهار سریال شروع نموده بود، بعد از چند روز توانست با سه سریال ادامه دهد و از این تعداد هم پخش قسمت سرانجامی یکی از سریال ها به تعویق افتاد.

سریال های رمضان 1400 چطور بودند؟

احضار، بچه مهندس4 و یاور سه سریالی بودند که در رمضان سال جاری از شبکه های یک، دو و سه سیما به روی آنتن رفتند. سریال رعد و برق هم که قرار بود از شبکه پنج سیما پخش گردد، پس از پخش فقط یک قسمت به دلیل دشواری های ساخت در شرایط کرونا و مسائل فنی از آنتن حذف شد. ضمن اینکه قسمت انتهای سریال احضار هم به دلیل ابتلای چند تن از عوامل، یک هفته به تعویق افتاد.

خبرنگاران طبق روال همیشگی، با انتها یک مناسبت و اتمام سریال ها، به سراغ مردم رفته است تا نظر هم میهنانمان در استان های مختلف را درباره سریال های رمضانی جویا گردد.

ضعف سریال های رمضانی در دهه اخیر نسبت به دهه های قبل، مهمترین موضوعی است که در صحبت های اغلب مخاطبان تلویزیون خودنمایی می نماید. مصاحبه شوندگان در این گزارش اغلب از جای خالی سریال های طنز به ویژه طنزهای رمضانی رضا عطاران یاد نموده اند و خواهان بازگشت این مجموعه ها به تلویزیون شده اند.

همچنین در میان ویژه برنامه های افطار تلویزیون، زندگی پس از زندگی شبکه چهار، رضایت نسبی مخاطبان را به همراه داشته و نسبت به سال قبل بیشتر مورد توجه قرار گفته است.

آنچه در ادامه می خوانید مشروح این گفت وگوهاست:

شهروندی از گرمسار در پاسخ به این پرسش که کدام یک از سریال های رمضانی را دنبال نموده و کیفیت این سریال ها را چگونه ارزیابی می نماید؟ می گوید: سریال یاور را دیدم؛ به نظرم سریال مناسبی برای ماه رمضان نبود و سریال هایی که در سال های قبل در این ماه از تلویزیون پخش می شد خیلی بهتر بود. سریال یاور را حتی در شب های قدر هم پخش می کردند زیرا سریال غمگینی بود اما سریال های طنز مثل کارهای رضا عطاران که در شب های قدر پخششان متوقف می شد، شاد بودند و بیشتر مخاطبان را جذب می کردند.

او ادامه می دهد: سریال احضار را هم دیدم زیرا ژانر وحشت را دوست دارم و فکر می کردم این سریال هم ترسناک باشد اما سریالی قوی نبود و بیشتر خنده دار بود تا ترسناک؛ احضار برای وقت گذرانی بد نبود برای همین تماشایش کردم. بچه مهندس را اصلا ندیدم زیرا فصل های قبلش آنقدر قوی نبود که بخواهد ادامه پیدا کند.

به اعتقاد این بیننده تلویزیونی سریال هایی که سال جاری تلویزیون پخش کرد بیشتر به درد ایام محرم می خوردند تا ماه رمضان. او در این زمینه یادآور می گردد: سال هایی که رضا عطاران یا مجید صالحی سریال می ساختند خیلی بهتر بود و آن سریال های طنز برای ماه رمضان مناسب تر بود؛ به ویژه سال جاری که به خاطر کرونا مردم روحیه ضعیفی دارند و احتیاج به به سریال های طنز داشتند.

او می گوید، در این زمینه با خیلی ها صحبت نموده است و متوجه شده که نه تنها خودش بلکه همه اطرافیانش مشتاق سریال هایی مثل سریال های طنز رضا عطاران هستند و این طنز ها را برای ماه رمضان مناسب تر می دانند.

یک کارشناس روانشناسی ساکن تهران می گوید: در ماه رمضان بازپخش سریال متهم گریخت که برای اولین بار ماه رمضان سال 1384 از تلویزیون پخش شد را برای چندمین بار تماشا نموده و هنوز هم از دیدن آن لذت می برد.

او ادامه می دهد: سریال های رمضانی سال جاری را اصلا دنبال ننموده است.

این بیننده از صداوسیما انتظار دارد، حداقل یک سریال طنز برای مردم در رمضان ها در نظر بگیرند و از سریال سازانی همچون رضا عطاران دعوت به همکاری نمایند.

او همچنین درباره برنامه های ویژه افطار تلویزیون می گوید: راستش برنامه های دم افطار زیاد جالب نبودند؛ فقط برنامه زندگی پس از زندگی که از شبکه چهار پخش می شد، جالب و متفاوت بود و من تماشا می کردم.

یک شهروند جوان از خراسان رضوی، یک کارمند تهرانی و دانشجویی از قزوین می گویند در ماه رمضان اصلا تلویزیون تماشا ننموده اند و ترجیح داده اند تا رسانه های مجازی را با تلفن همراهشان دنبال نمایند.

یک دانشجوی ارشد مترجمی زبان ساکن پایتخت، از عملکرد صداوسیما در چند سال اخیر ابراز ناراضی می نماید و معتقد است: این سازمان بودجه دریافتی اش را به هدر می دهد.

او می گوید فقط چند قسمت از سریال احضار را تماشا نموده است که آن هم به نظرش از نظر ساخت، بازی ها و داستان قابل قبول نبوده و پخش آن از تلویزیون، توهین به شعور مخاطب بوده است.

نوجوانی 16 ساله از استان البزر از جای خالی طنز در میان بسته رمضانی تلویزیون صحبت می نماید و می گوید: هر سال باید یک سریال طنز مثل دودکش در ایام رمضان از تلویزیون پخش گردد.

او همچنین می گوید، برنامه دعوت، برنامه خوبی است اما سال جاری سوژه های مناسبی را انتخاب ننموده بود.

یک خانواده از خراسان جنوبی، سریال احضار را تماشا نموده و نسبتا از آن رضایت دارند؛ اعضای این خانواده پنج نفره می گویند یاور را جسته گریخته دیده اند اما بچه مهندس4 را از روی ناچاری و برای گذراندن وقت تماشا نموده اند.

یکی از اساتید دانشگاه تهران نیز در پاسخ به اینکه کیفیت محتوای رمضانی تلویزیون را چگونه ارزیابی می نماید؟ می گوید: من در ماه رمضان سال جاری فقط اذان مغرب و دعای اللهم ادخل علی اهل القبور السرور که بلافاصله پس از اذان پخش می شد را از تلویزیون می شنیدم و هیچ سریال و برنامه ای را دنبال ننموده ام.

خانمی ساکن اصفهان درباره سریال های رمضانی تلویزیون می گوید: سریال احضار را به توصیه یکی از دوستانم که تیزرش را دیده و به نظرش هیجان انگیز و ترسناک آمده بود، تماشا کردم اما هیچ چیز ترسناکی در این سریال ندیدم و به نظر حتی خنده دار هم بود.

او در توصیف ویژه برنامه های افطار نیز می گوید: یک قسمت از برنامه مثل ماه را دیدم؛ این برنامه کپی ضعیفی از ماه عسل بود و داستان جالبی را روایت نمی کرد. ماه عسل برنامه جذابی بود که سوژه های خاصی را هم دعوت می کرد اما در برنامه های افطار سال جاری، هر شخصی با کوچکترین مسئله ای را به تلویزیون می آوردند. کاش تلویزیون در برنامه سازی ها کمی خلاقیت به خرج بدهد.

مخاطبی از کرمان که در ایام رمضان سریال احضار را دنبال نموده است، درباره این سریال می گوید: احضار موضوع خوبی داشت اما بازی بازیگرانش جالب نبود.

او همچنین از برنامه زندگی پس از زندگی به عنوان تنها برنامه ای که در این ایام تماشا نموده است، یاد می نماید.

کارمندی از تهران عملکرد تلویزیون در ماه رمضانی که گذشت را ضعیف توصیف نموده و می گوید: یاور را تا نیمه های ماه تماشا می کردم و بعد دیگر ادامه ندادم. سریال احضار را با وجود محتوای خنده دارش تا انتها تماشا می کردم. بچه مهندس را هم از فصل اول دنبال ننموده بودم برای همین سال جاری هم این سریال را ندیدم. راستش فکر می کنم یاور و احضار را هم از روی ناچاری و چون انتخاب بهتری در تلویزیون نداشتم، تماشا کردم.

یک هموطن مازندرانی از یاور ابراز رضایت می نماید و می گوید این سریال را تماشا نموده است.

او احضار را هم کامل دیده است، اما می گوید این سریال را دوست ندارد و بازی بازیگران این سریال ـ چه قدیمی ها و چه فیلم اولی ها ـ را ضعیف توصیف می نماید.

این بیننده تلویزیون همچنین از مخاطبان برنامه زندگی پس از زندگی است و در ساعات قبل از افطار به تماشای این برنامه نشسته است.

پرستاری از خطه شمال کشور هم از مخاطبان برنامه های دعوت و مثل ماه بوده و این برنامه ها را در ایام رمضان دنبال نموده است. این مادر و پرستار شمالی از برنامه دعوت ابراز رضایت می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 خرداد 1400 بروزرسانی: 18 خرداد 1400 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1666

به "سریال های رمضان 1400 چطور بودند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سریال های رمضان 1400 چطور بودند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید