سفیر چین در ایران: ما دوستان قدیمی را فراموش نمی کنیم

به گزارش تور آسیایی ارزان، به گزارش خبرنگاران، چانگ هوا سفیر چین در ایران اخیرا دیداری با دکتر فخری دانشپور پرور، چین پژوه ایرانی در منزل ایشان داشته که روایت رادیو بین المللی چین از این دیدار در ادامه آمده است.

سفیر چین در ایران: ما دوستان قدیمی را فراموش نمی کنیم

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

استاد دانشپور پرور، من سفیر چین در ایران هستم و از ملاقات با شما خوشبختم. با خوشامد بسیار از شما دعوت می کنم مهمان سفارت چین در تهران باشید. آپارتمان محل این ملاقات در مرکز شهر تهران پر از صدای شادی و خنده است.

چانگ هوا سفیر چین در ایران با دکتر فخری دانشپور پرور هر کدام روی یک مبل نشسته اند و استاد دانشپور پرور احساسات محبت آمیز و صمیمی خود را نسبت به چین بیان می نماید. خانۀ استاد دانشپور پرور به یک موزه و کتابخانۀ کوچک پر از عناصر چینی شبیه است.

فخری دانشپور پرور، استاد برجستۀ باستانشناسی در سال 1971 در استان تایوان چین در رشتۀ هنر تحصیل کرد. او بعد از بازگشت به ایران در دانشگاه تهران، هنر و تاریخ چین تدریس نموده و فعالانه برای تاسیس مرکز مطالعات چین شناسی در ایران کوشش نموده است. دانشگاه شهید بهشتی، یکی از دانشگاههای معروف ایران در سال 1996 رشتۀ زبان چینی را ایجاد کرد و استاد دانشپور پرور نخستین رئیس گروه آن یازده سال در این مقام خدمت کرد. امروزه چهار دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تهران، دانشگاه طباطبایی و دانشگاه اصفهان در ایران رشتۀ زبان چینی دارند. شماری از استادان و معلمان این چهار دانشگاه از دانشجویان استاد دانشپور پرور بوده اند.

دانشپور پرور گردآورده های خود از چین را به چانگ هوا سفیر چین در ایران نشان می دهد. تعدادی آلبوم نقاشی که در میان آنها تصاویر ظروف چینی آبی و سفید ارزشمندترین گنیجنه ها برای خانم دانشپور پرور است و به آنها علاقۀ زیادی دارد. خانم دانشپور پرور دو عکس را نشان می دهد که ظروف چینی آبی و سفید رنگ فراوری چین هستند که یکی متنی به زبان عربی و دیگری شعری از سعدی بر خود دارد.

دانشپور پرور مجموعه کتابهای خود را نیز به چانگ نشان می دهد. به ویژه دو کتاب، یکی مجموعه اشعار چینی ترجمه شده به زبان فارسی و دیگری گلستان سعدی با ترجمه به زبان چینی. در کتابخانۀ دکتر دانشپور پرور کتابهای مختلفی درباره تبادلات فرهنگی بین چین و ایران و کتابهای معروف چینی ترجمه شده به زبان فارسی وجود دارد. قفسۀ کوچکی که حاکی از دوستی طولانی چین و ایران در طول ادوار و اعصار است.

چانگ هوا سفیر سفیر چین در ایران نیز که هدیه ای برای دانشپور پرور آماده نموده بود، گفت یک دست چای خوری چینی آبی و سفید به شما هدیه می کنم. می دانم که شما به ویژه دربارۀ ظروف چینی آبی و سفید رنگ مطالعات عمیقی دارید. دکتر دانشپور پرور از دریافت این هدیه بسیار خرسند شد و بارها از سفیر چین تشکر کرد و گفت که این هدیه را حتماً به دوستان خود نشان خواهد داد.

چانگ هوا همچنین چند کتاب به دکتر دانشپور پرور اهداء کرد و گفت که شنیده ام شما در روزهای اخیر دربارۀ جادۀ ابریشم دریایی مطالعه می کنید. من کتابی با عنوان آثار باستانی جادۀ ابریشم دریایی برای شما آورده ام که اطمینان دارم در مطالعات شما مفید خواهد بود. یک کتاب دیگر تحت عنوان بیانات شی جین پینگ دربارۀ مدیریت کشور به زبان انگلیسی که به آشنایی شما با چین مدرن کمک خواهد بود. کتاب دیگری با نام عیدهای چینی که آداب و رسوم و سنتهای مردم چین در اعیاد خود را به طور جامع و کامل معرفی می نماید.

سفیر چین در ایران گفت: ملت چین ملتی است که همواره به عشق و دلبستگی اهمیت بسکمک می دهد. ما دوستان قدیمی را فراموش نمی کنیم و شخصیتهایی را که برای دوستی چین و ایران سهم شایسته ای اداء نموده اند، فراموش نمی کنیم. از این رو من امروز مخصوصاً به دیدار شما آمدم و از شما برای حضور در مهمانی در سفارت چین در ایران دعوت می کنم. ماه آینده به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین در سفارتخانه مهمانی برگزار خواهد شد. شما را به این مهمانی دعوت می کنم. دانشپور پرور که بعد از شنیدن سخنان سفیر چین بسیار احساساتی شده بود، علاقۀ خود به چین را تکرار کرد و گفت که حتماً در آن مهمانی حضور خواهد یافت.

دانشپور پرور گفت که همواره وقت خود را وقف مطالعات تاریخ چین و ایران پرداخته است. دو کشور دارای تاریخ بسیار طولانی تبادلات هستند و او اطمینان دارد که دوستی دو کشور نسل به نسل ادامه خواهد یافت.

یادآوری می گردد که دکتر دانشپور پرور سال جاری باز هم در چین با گروه باستانشناسی دانشگاه پکن همکاری و همچنان برای مبادلات فرهنگی چین و ایران سهم بیشتری اداء خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 شهریور 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 235

به "سفیر چین در ایران: ما دوستان قدیمی را فراموش نمی کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفیر چین در ایران: ما دوستان قدیمی را فراموش نمی کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید