نشست اوپک با 3 دستورکار، اجماع فقط بر سر بازگشت اندونزی

به گزارش تور آسیایی ارزان، اوپک که زمانی از آن به عنوان یک کارتل نفتی قدرتمند یاد می شد اکنون در محاق بازی های سیاسی بعضی اعضای خود قرار گرفته و علاوه بر ناتوانی در راهنمایی بازار نفت از حل و فصل امورات داخلی اش نیز عاجز مانده است.

نشست اوپک با 3 دستورکار، اجماع فقط بر سر بازگشت اندونزی

برای دیدن زیباترین جزیره اندونزی با تور بالی همراه شوید.

به گزارش خبرنگار مالی خبرنگاران، صد و شصت و هشتمین نشست سازمان کشورهای صادرنماینده نفت دقایقی پیش در وین شروع به کار کرد.

وزرای نفت کشورهای عضو اوپک از ساعت 12 و 30 دقیقه به وقت تهران نشست خود را در مقر دبیرخانه اوپک در وین شروع نموده اند و بر اساس برنامه اعلام شده قرار است بعد از نشست افتتاحیه نشست غیر علنی وزرا پشت درهای بسته در ساعت 14 و 30 دقیقه شروع گردد که تصمیم گیری نهایی از جمله در خصوص سقف فراوری اوپک در این نشست انجام می گردد.

سقف فراوری اوپک، انتخاب دبیرکل و پذیرش عضویت مجدد اندونزی سه موضوع مهمی هستند که در نشست امروز اوپک به آن ها پرداخته خواهد شد. اما موضع گیری های اعضا طی روزهای گذشته و اخباری که از نشست های غیر رسمی منتشر شده نشان می دهد عضویت اندونزی تنها موضوعی هست که احتمالا اعضا در خصوص آن به اجماع خواهند رسید.

اوپک که زمانی از آن به عنوان یک کارتل نفتی قدرتمند یاد می شد اکنون در محاق بازی های سیاسی بعضی اعضای خود قرار گرفته و علاوه بر ناتوانی در راهنمایی بازار نفت از حل و فصل امورات داخلی خود نیز عاجز مانده است.

در سایه اختلافات بین اعضا و به دلیل سیستم رای گیری اجماعی دبیرکلی البدری لیبیایی که قرار بود 3 سال به طول انجامد اکنون 8 ساله شده و انتظار می رود در نشست امروز نیز یک سال دیگر در این سمت باقی بماند.

به عقیده تحلیلگران وجود 4 کشور عربی حوزه خلیج فارس یعنی عربستان، امارات، قطر و کویت با سیاست های همسو و هماهنگ عامل اصلی بروز مسائل تصمیم گیری در اوپک بوده است. هر تصمیمی که در اوپک اتخاذ شده است این کشورها در جانب موافق آن قرار داشته اند.

وزن بالای این کشورها که حدود نصف نفت فراوریی اوپک را در اختیار دارند به آن ها این امکان را می دهد که با تصمیمات سایر اعضا مخالفت نمایند و در صورت به نتیجه نرسیدن در اوپک سیاست های خود را خارج از اوپک به پیش ببرند.

در حالی که قیمت نفت از سال گذشته به نصف کاهش یافته است بسیاری از اعضای اوپک خواهان کاهش سقف فراوری در نشست امروز هستند. اما موضع گیری های وزیر نفت عربستان نشان می دهد این کشور خواهان حفظ وضع موجود است. موافقت این کشور با کاهش سقف فراوری اوپک به معنای پذیرش شکست سیاست نفت ارزان است که این کشور در سال گذشته و با هدف از دور خارج کردن نفت شیل آمریکا بر اوپک تحمیل کرد.

علی النعیمی تاکید نموده است هرگونه سیاست کاهش فراوری اوپک باید با همراهی کشورهای غیر عضو از جمله روسیه انجام گردد؛ مسئله ای که روس ها تاکنون با آن مخالفت نموده اند.

از سوی دیگر چنانچه گروه عربی اوپک با کاهش فراوری اوپک مخالفت کند این کاهش را مشروط به کاهش فراوری همه اعضا از جمله ایران خواهد نمود و این در حالی است که صادرات نفت ایران طی یک سال گذشته نصف شده است و این کشور نه تنها محدودیتی را بر صادرات نفت خود نخواهد پذیرفت بلکه بر لزوم بازپس گیری سهم خود از بازار تاکید می نماید.

روز گذشته نشست غیر رسمی وزرای نفت اوپک در وین برگزار گردید تا هماهنگی های لازم برای نشست امروز انجام گردد. به گفته منابع آگاه در این نشست هیچ طرح جدی ای برای کاهش فراوری اوپک مطرح نشد.

بر این اساس انتظار می رود در نشست امروز سقف فراوری اوپک بدون تغییر باقی بماند که در نتیجه آن باید منتظر کاهش بیشتر قیمت نفت بود.

منبع: تسنیم
انتشار: 21 مهر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 332

به "نشست اوپک با 3 دستورکار، اجماع فقط بر سر بازگشت اندونزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست اوپک با 3 دستورکار، اجماع فقط بر سر بازگشت اندونزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید