واکسن دو ماهگی نوزاد و مراقبت های پس از آن

به گزارش تور آسیایی ارزان، تزریق واکسن به نوزادان، از مهم ترین راههای پیشگیری بیماری های احتمالی در دوران کودکی است که باید اهمیت زیادی برای آن قائل بود. کودک از دوران تولد خود، در سنین 2، 4، 6 و 12 ماهگی باید واکسن های سه گانه سرخجه، کزاز و سیاه سرفه را از طریق ران خود دریافت کند. کودک شما بعد از انجام واکسیناسیون ممکن است متحمل دردهای بسیاری شود؛ بنابراین قبل از انجام واکسن، با آگاهی و اطلاعات کامل، واکسیناسیون او را انجام دهید. این اطلاعات شامل آگاهی از زمان انجام واکسن، انواع واکسن ها، عوارض آن ها و نحوه درمان درد بعد از واکسیناسیون نوزاد است که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد. در ادامه علاوه بر این موارد به واکسن دو ماهگی نوزاد نیز خواهیم پرداخت.

واکسن دو ماهگی نوزاد و مراقبت های پس از آن

دلایل زدن واکسن به نوزادان

واکسن ها از باکتری ها و یا ویروس های ضعیف شده یا کشته شده که باعث ایجاد بیماری های خاص می گردند، ساخته شده اند. در موقع تزریق یا خوردن این نوع واکسن ها، سیستم ایمنی بدن شروع به تولید آنتی بادی می کند و به ویروس های ضعیف شده حمله می کند. این آنتی بادی ها به طور دائم در بدن فعال می مانند و برای مقابله با بیماری ها آماده هستند.

واکسن هایی که به نوزاد تزریق می شود و یا به شکل قطره فلج اطفال به او خورانده می شود، اغلب میکروب ضعیف شده و یا کشته شده یک بیماری است که محققان پس از مدت ها مطالعه و بررسی، به ساخت آن واکسن دست یافته اند. هنگامی که میکروب ضعیف شده و یا کشته شده یک بیماری به بدن نوزاد وارد می شود، سیستم ایمنی بدن او شروع به تولید آنتی بادی هایی علیه آن میکروب می کنند تا آن را از بین ببرد و چون این میکروب توسط متخصصین تضعیف و یا کشته شده است، بدن پیروز به از بین بردن آن می شود.

اما هدف اصلی از تزریق واکسن به کودک آن است که با از بین رفتن میکروب بیماری، آنتی بادی هایی که علیه آن در بدن کودک ساخته شده اند، باقی بمانند و نتیه آن این است که در صورتی که آن میکروب، یک بار دیگر وارد بدن کودک شد، هرگز به آن بیماری مبتلا نخواهد شد. نوزادی که به دنیا می آید باید بلافاصله پس از تولد طبق برنامه تنظیم شده، واکسن های مختلفی را در زمان های مختلف دریافت کند، زیرا محققین بیماری های خطرناک و کشنده ای را که موجب مرگ و میر و یا صدمات جدی به نوزدان می شود را بررسی کرده اند و با ساخت واکسن آن ها، مصونیت های لازم را برای نوزادان به وجود می آورند.

واکسن دو ماهگی نوزاد

واکسن هایی که در سن دوماهگی به نوزادان تزریق می شوند، عبارتند از:

1. واکسن DTAP

برای حفاظت بدن از بیماری هایی نظیر دیفتری، کزاز و سیاه سرفه، این واکسن در شش مرحله به نوزادان تزریق می شود. که اولین آن در سن دو ماهگی است.

2. واکسن دو ماهگی هپاتیت B

همان گونه که از اسم این واکسن تعیین است، این واکسن برای حفاظت بدن نوزاد از بیماری های هپاتیت B به او تزریق می شود. این بیماری باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های کبدی می شود. علاوه بر اینکه این نوع واکسن قبل از ترخیص نوزاد از بیمارستان به او زده می شود، در دو ماهگی نیز یک مرحله دیگر از این واکسن باید به او تزریق شود.

3. واکسنHIB

برای محافظت بدن نوزاد از بیماری هموفیلوس آنفولانزا از نوع B از این نوع واکسن استفاده می کنند. مسائل شایع مربوط به این واکسن نظیر سرسام، ذات الریه، سینه پهلو و اپیگلویتت در نوزادان است. این واکسن نیز در دو ماهگی باید به نوزاد تزریق شود.

4. واکسن دو ماهگی PVC

این واکسن بدن نوزاد را در برابر بیماری هایی که ناشی از پنوموکوک است محافظت می کند. بیماری هایی که ناشی از پنوموکوک هستند، عبارتنداز منژیت یا سرسام، ذات الریه، سینه پهلو و عفونت گوش

5. واکسنIPV

در سن دو ماهگی این واکسن باید به نوزاد تزریق شود تا بدن او در برابر فلج اطفال واکسینه شود.

پس از تزریق واکسن به نوزادان، در بیشتر موارد مشاهده شده است نوزاد در همان شب اول به رنگ پریدگی مبتلا خواهد شد. اما نشانه های دیگری نیز در کودک مشاهده می شود که شامل تب نوزاد بعد از واکسن، درد، متورم شدن محل تزریق واکسن و گاهی استفراغ و اسهال است. اگر هر یک از این موارد را در نوزادان مشاهده کردید سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.

درصورتی که نوزاد پس از تزریق واکسن دو ماهگی به تب مبتلا شد، می توانید مقدار تعیینی استامینوفن به نوزاد بدهید. اما بهتر است در این مورد با پزشک متخصص مشورت کنید. برخی از متخصصان اطفال پیشنهاد می کنند که از کمپرس آب گرم را برای تسکین درد استفاده کنید. اما این موضوع ثابت نشده است. واکسن دو ماهگی نوزاد بسیار ضروری است، پس بهتر است این واکسن به موقع و تحت نظر مراقبت های پزشکی به نوزاد تزریق شود.

آرام کردن نوزاد به هنگام واکسن زدن

  • در هنگام تزریق به نوزاد، اسباب بازی های موردعلاقه او را نشان دهید تا حواس نوزاد کاملاً پرت شود.
  • با کودک آرام صحبت کنید و برای او شعر بخوانید و بشکن بزنید و یا او را با ادا و اطوار بخندانید. این موضوع در مورد نوزادانی که با صدای مادر خود آرام می شوند بسیار عملی خواهد بود و درد واکسن را فراموش می کنند.
  • گاهی نیز می توانید در دهان نوزاد پستانک قرار دهید تا او آرام شود.

عوارض بعد از واکسن زدن در نوزادان

  • کج خلقی نوزاد برای مدت کوتاه بعد از انجام واکسیناسیون
  • بالا رفتن درجه حرارت بدن نوزاد برای مدت کوتاه بعد از انجام واکسیناسیون
  • قرمز شدن و تورم محل تزریق واکسن در بدن نوزادان، برای مدت کوتاه پس از واکسیناسیون
  • حساسیت نوزاد در هنگام لمس نقطه تزریق واکسن توسط افراد دیگر، برای مدت کوتاه بعد از انجام واکسیناسیون

حتماً بعد از دیدن این علائم به پزشک متخصص مراجعه کنید. این علائم جای هیچ گونه نگرانی ندارد و پزشک به کودک شما داروهای ضد درد و تب تجویز خواهد کرد.

مراقبت های لازم پس از واکسن دو ماهگی نوزاد

1. فراهم کردن محیطی آرام برای کودک در خانه

بدن بیشتر نوزادان بعد از تزریق واکسن کاملاً تحریک پذیر است. این بچه ها با واکنش های شدید به این حالت، موقعیت کسل کننده ای را در خانه ایجاد کرده و حتی در برخی موارد ممکن است که احساس عصبی را به اعضای خانواده انتقال دهند. در چنین موقعیتی شما به عنوان مادر نوزاد خود با برنامه ریزی دقیق و انجام برخی از کارها، قبل از واکسینه کردن نوزاد می توانید آرامش را در منزل برقرار کنید. درجه حرارت اتاق کودک خود را پایین آورید و لباس هایی گشاد به تن او کنید. مطمئن باشید که فرزند شما به راحتی تنفس خواهد کرد و به آرامش نسبی می رسد.

2. کودک خود را بعد از واکسیناسیون در آغوش بگیرید

مادران برای آرامش بیشتر نوزاد خود باید بازوی واکسیناسیون شده نوزاد را در دستان خود نگه دارند تا او نتواند با انجام حرکات اضافی و یا تماس دادن بازوی خود به محل تزریق، باعث درد در آن ناحیه شود. چون در روزهای اول واکسیناسیون دردهای بدن بچه ها بسیار ناراحت کننده خواهد بود.

3. مراقب تغذیه بچه ها بعد از واکسیناسیون باشید

بچه ها به علت واکسینه شدن و گریه های پی در پی کمتر شیر می خورند. کارشناسان تغذیه می گویند که دلیل بروز این حالت در بدن نوزادان آن است که نوزادان در لحظه زندگی می کنند و این حالت آزردگی می تواند در فرایند تغذیه آن ها تاثیر گذار باشد. اما مادران باید توجه کنند که تغذیه بچه ها بعد از انجام واکسیناسیون می تواند میزان درد آن ها را کاهش دهد

4. از کمپرس آب سرد بر روی ناحیه تزریق و کاهش درد استفاده کنید

یکی دیگر از راه های موثر برای تسکین درد بدن نوزادان پس از انجام عمل واکسیناسیون، فراهم کردن یک لیف حمام تمیز که با آب سرد خیس شده و قرار دادن آن در محل تزریق واکسن خواهد بود. به عنوان یک مادر جوان و بی تجربه به یاد داشته باشید که این کار به کاهش درد و از بین بردن حالت حساسیت به لمس محل تزریق در بدن نوزادان کمک زیادی خواهد کرد. اما یادتان باشد که اگر در چنین شرایطی، اوضاع بعد از گذشتن 24 ساعت بازهم بهبود نیافت، شما باید کودک خود را نزدیک پزشک متخصص اطفال ببرید و شرایط موجود را همراه با او مورد بررسی قرار دهید.

5. با کودکتان بازی کنید تا درد را فراموش کند

یکی از مهم ترین راه ها برای آرامش در بچه ها پس از انجام واکسیناسیون، بازی کردن با او و پرت کردن حواس بچه ها است. در چنین مواقعی به عنوان والدین یک نوزاد واکسینه شده سعی کنید تا با خریدن هدیه ای جدید و یا یک اسباب بازی نو، توجه فرزندتان را از محل انجام واکسیناسیون منحرف کنید. همچنین، می توانید تعویض کردن زود به زود کودک خود از واکنش نشان دادن به درد واکسن، امتحان کنید.

6. برای درمان درد نوزادان از شکر استفاده کنید

استفاده از شکر و یک محلول شیرین می تواند میزان تحمل درد نوزادان را بالا ببرد. فراموش نکنید که استفاده از فوت و فن خوراندن محلول شیرین به خصوص برای بچه های زیر شش ماه بسیار مفید خواهد بود. برای این کار شما می توانید کودک خود را قبل از واکسینه کردن با مقداری آب قند شیرین تغذیه کنید و با کمک دریافت از شیب پستانک آب قند را به خورد او دهید. از آنجا که نوزادان ممکن است مدتی بعد از واکسینه شدن همچنان گریه کنند، پس باید به عنوان یک مادر جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که در چنین مواقعی نوزاد شما نیاز خواهد داشت تا توسط شما و پدرش، بیشتر مورد نوازش قرار بگیرد و لحظات آرامش بخش زیادی را به همراه شما پشت سر بگذارد. همچنین به یاد داشته باشید که نگرانی بیش از حد والدین در دوران واکسینه کردن نوزادشان نقش عمده ای در افزایش پریشانی و بی قراری در بچه ها را ایفا می کند.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1233

به "واکسن دو ماهگی نوزاد و مراقبت های پس از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن دو ماهگی نوزاد و مراقبت های پس از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید