ونایی نگین گردشگری لرستان بدون متولی، اجرای مصوبه دولتی روستای هدف گردشگری بروجرد ناکام ماند

به گزارش تور آسیایی ارزان، مصوبه هیئت دولت در سال 85 در راستای ایجاد زیرساخت های لازم برای روستای هدف گردشگری ونایی بروجرد تا به امروز اجرایی نشده و بر زمین مانده و در حال تبادل میان ادارات دولتی برای اجرا است.

ونایی نگین گردشگری لرستان بدون متولی، اجرای مصوبه دولتی روستای هدف گردشگری بروجرد ناکام ماند

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا تعطیلات خرداد 99 هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

به گزارش خبرنگاران از بروجرد، روستای زیبا و خوش آب وهوای ونایی یکی روستاهای بخش اشترینان شهرستان بروجرد در استان لرستان است که در 12 کیلومتری شمال غربی شهر بروجرد در منطقه ای کوهستانی قرارگرفته است و به دلیل وجود تنوع گیاهی و آب وهوایی منحصربه فرد آن در سال 85 با تصویب هیئت دولت به عنوان یکی از دو روستای هدف گردشگری استان لرستان به ثبت رسید.

مصوبه ای که بر زمین ماند!

از زمان تصویب و ابلاغ این مصوبه تا به امروز که حدود 10 سال از آن می گذرد به گواهی مسئولان امر طرح مطالعاتی این مصوبه اجرایی نشده و هیچ گونه اعتباری برای اجرای آن نیز تخصیص نیافته درحالی که دیگر روستای هدف گردشگری لرستان ضمناً این مصوبه پیشرفت قابل ملاحظه ای نموده به گونه ای که به نظر می رسد تمامی اعتبارات موجود در این زمینه جذب تأمین ساختارهای گردشگری آن منطقه شده است.

ظهر امروز در جلسه ای با عنوان ساماندهی مجتمع های گردشگری ونایی با حضور مسئولان استانی و شهرستانی، موانع اجرای طرح توسعه روستای هدف گردشگری ونایی آنالیز شد و در آن مسئولان مختلف با ایراد نظرات خود به موانع موجود بر سر راه این امر اشاره کردند و علی کورانی فر فرماندار بروجرد نیز ضمن سخنانی با اشاره به ظرفیت های فوق العاده گردشگری در شهرستان بروجرد گفت: هر یک از ظرفیت های این شهرستان خود به تنهایی می تواند مشکل اشتغال و مسائل ناشی از بیکاری و صنایع راکد را برطرف کند.

ظرفیت های گسترده روستای ونایی

وی با اشاره به ظرفیت این شهرستان در زمینهٔ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه نمود: وجود طبیعتی بکر در مناطقی همچون روستای ونایی کمتر در استان لرستان نظیر دارد که باید موردتوجه مسئولان برای توسعه صنعت گردشگری قرار گیرد.

فرماندار بروجرد با تأکید بر لزوم رعایت حق انتفاع ساکنان محلی از مواهب الهی روستای ونایی اعلام کرد: باید مسائل این منطقه به گونه ای برطرف گردد که برای اهالی آن مشکل دیگری به وجود نیاید.

محسن یعقوبی فر بخشدار اشترینان نیز در این جلسه با اشاره به مصوبه هیئت دولت برای روستای هدف گردشگری ونایی مطرح کرد: این روستا در سال 84 با تصویب هیئت دولت به عنوان منطقه عمومی گردشگری استان لرستان همراه با منطقه بیشه انتخاب شد اما در این روستا از آن موقع تا به امروز عملاً اقدامی انجام نگرفته برخلاف آنکه منطقه بیشه از این لحاظ آباد شده است.

وقتی روستائیان متولی گردشگری می شوند!

وی اضافه نمود: بر این اساس و با توجه به استقبال گروه های مختلف گردشگری از این روستا اهالی منطقه در اقدامی خودجوش برای تجهیز این روستا به لوازم گردشگری موردنیاز همچون سفره خانه های سنتی اقدام کردند و امروز حدود 28 سفره خانه سنتی میراث ساخت وسازهای غیرمجاز و بدون نظارت در این منطقه شده است.

بخشدار اشترینان توضیح داد: ما قصد تعطیلی این سفره خانه ها را به مفهوم واقعی را نداریم چراکه دولت توان تأمین هزینه های اقتصادی برای احداث چنین اماکنی را در این منطقه ندارد اما این اماکن باید ساماندهی شده و نظارت بیشتری بر نحوه عملکرد آن ها اعمال گردد چراکه شکایات مردمی از نحوه خدمات رسانی آن ها افزایش یافته است.

وی اعلام کرد: بسیاری از مالکان سفره خانه ها با تجاوز به حریم قانونی اراضی منابع طبیعی و یا بسترهای ارائه خدمات شرکت های خدماتی مانند آب و گاز در ارائه خدمات مشکل ایجاد نموده اند که باید این مسائل مرتفع گردد.

یعقوبی فر با اشاره به اجرای طرح مطالعه گردشگری و بازنگری طرح هادی روستایی این منطقه توسط بنیاد مسکن لرستان گفت: در این طرح یک کمپ گردشگری در زمینی به وسعت پنج هزار هکتار دیده شده و آمادگی انتقال و فراهم سازی زیرساخت های لازم به این کمپ گردشگری که پس از روستای ونایی و بین سراب سفید واقع شده است، وجود دارد.

انتظار برای ورود سرمایه گذار

حجت الله یارمحمدی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد نیز در این جلسه با تأکید بر اجرای طرح مطالعاتی گردشگری روستای ونایی اعلام کرد: تا به امروز هیچ سرمایه گذاری برای سرمایه گذاری در این منطقه و اجرای طرح گردشگری روستای ونایی اعلام آمادگی ننموده و منتظر حضور سرمایه گذار هستیم.

وی با اشاره به موقعیت مناسب و مطلوب این منطقه برای سرمایه گذاری مطرح کرد: این روستا در میان مردم شهرهای اطراف از محبوبیت خاصی برخوردار است و همین امر سبب ورود تعداد کثیری از گردشگران در فصول گرم سال و ایجاد بسترهای گردشگری همچون سفره خانه های سنتی بدون مجوز شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد توضیح داد: با تجمیع سرمایه های خرد استفاده شده در این منطقه می توان سرمایه ای کلان برای توسعه زیرساخت های گردشگری در منطقه با حمایت دولت به وجود آورد.

مشکل هم پوشانی حریم های قانونی

وی با اشاره به مشکل هم پوشانی حریم های قانونی این امر را مانعی برای صدور مجوز اماکن گردشگری در روستای ونایی خواند و اضافه نمود: وجود موانع قانونی و معین نبودن حریم های خدماتی همچون برق، آب و گاز سبب بروز تداخل در صدور مجوز برای سفره خانه های سنتی در این منطقه شده است.

در ادامه این جلسه احمد مرادی مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی لرستان بابیان اینکه حفاظت از آب وخاک و محیط زیست از وظایف دولت است، گفت: دولت با رعایت ممنوعیت ها و محدودیت ها آماده واگذاری مجوز تغییر کاربری باغات در راستای توسعه صنعت، کشاورزی، حمل ونقل، خدمات و توسعه باغات است.

وی بابیان اینکه در امر واگذاری باغات ممنوعیت ها و محدودیت هایی وجود دارد مطرح کرد: برای برطرف مشکل تداخل حریم های قانونی، در راستای رونق گردشگری باید کوشش و همکاری کرد که منطقه ونایی را به عنوان شهرک گردشگری معرفی کرد و طرح های گردشگری را در این منطقه با حفظ حریم های قانونی اجرا کرد.

گزارش از الهام شاهدپور

منبع: تسنیم
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 674

به "ونایی نگین گردشگری لرستان بدون متولی، اجرای مصوبه دولتی روستای هدف گردشگری بروجرد ناکام ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ونایی نگین گردشگری لرستان بدون متولی، اجرای مصوبه دولتی روستای هدف گردشگری بروجرد ناکام ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید