تب جاکارتا یک روز قبل از افتتاحیه بازی های آسیایی 2018

به گزارش تور آسیایی ارزان، جوش و خروش مردم در کهن دیار جاوه و شهر جاکارتا برای برگزاری هر چه بهتر بازی های آسیایی یک روز مانده تا افتتاحیه بیش از هر زمان دیگری است.

تب جاکارتا یک روز قبل از افتتاحیه بازی های آسیایی 2018

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرنگاران از جاکارتا، کشف بازمانده های سنگواره ای انسان راست قامت که به نام انسان جاوه نیز شناخته می گردد نشان می دهد که مجمع الجزایر اندونزی از دو میلیون تا 600 هزار سال پیش مسکونی گردیده بود. اندونزی کشوری است که به شکل یک قوس در طول خط استوا کشیده گردیده است. با وجود جمعیت زیاد و مناطق پرتراکم، اندونزی جنگل های کم جمعیت بسیار گسترده ای نیز دارد که دومین سطح از تنوع زیستی را در جهان در خود جای داده اند.

اندونزی را می توان بزرگترین مجمع الجزایر جهان دانست که بین دو خشکی، یعنی جنوب شرق آسیا و استرالیا واقع گردیده است. وسعت آب های این کشور 3 برابر مساحت خشکی های آن است. در غرب جزیره جاوه، در سواحل شمالی، در کنار خلیج جاکارتا شهری قلعه ای و قدیمی است و در منطقه ای با تاریخ کهن واقع شده است. گفته گردیده که این منطقه مقرّ انسان های نخستین بوده است.

کشور اندونزی اگر چه یکی از کهن ترین سرزمین های متمدن بشری است اما در واقع مسیر توسعه را پس از جنگ جهانی دوم و انتها استیلای سیصد ساله هلندی ها شروع کرد. این کشور که به سرعت مسیر رشد را طی نموده این روزها به عنوان یکی از قطب های سرمایه داری، کشتی رانی و حمل و نقل دریایی جهان شناخته می گردد. اگر چه چهارمین کشور پرجمعیت جهان (265 میلیون نفر) همچنان چالش های زیادی را در مسیر توسعه پیش پای خود می بیند اما تصمیم گرفته تا با میزبانی بزرگترین رویداد ورزشی قاره آسیا نگاه های بسیاری را به خود جلب کند. شهر جاکارتا اندونزی از حدود چهار سال قبل به عنوان میزبان بازی های آسیایی معرفی گردید. البته مسئولان ورزش اندونزی در نظر داشتند که سال 2022 میزبان این بازی ها باشند اما انصراف ویتنام از میزبانی در المپیک آسیایی 2018 این شانس را به اندونزی داد تا چهار سال زودتر میزبان این بازی ها باشد.

تمرین، انسان را کامل می نماید. (Alah bisa karena biasa.) این یکی از معروف ترین ضرب المثل های مردم اندونزی است که تا حد زیادی می تواند خصوصیات اخلاقی آنان را معرفی کند. مردم میهمان نواز و سختکوش اندونزی نهایت کوشش خود را انجام دادند تا برای نخستین بار میزبانی المپیک آسیایی را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. اگر چه مشکلاتی نظیر ترافیک سنگین شهری، پراکندگی جغرافیایی محل مسابقات و همچنین تامین زیر ساخت های مناسب حتی تا چند ساعت مانده به افتتاحیه این بازی ها خود نمایی می نماید اما کاملا مشهود است که مردم این کشور خسته نگردیده و تمام کوشش خود را به کار می برند تا بهترین میزبانی را انجام دهند.

افتتاحیه این بازی ها شنبه ساعت 15 به وقت محلی در استادیوم مرکزی این شهر برگزار می گردد. حدود 370 ورزشکار و نمایندگان 38 رشته از ایران در این بازی ها شرکت می نمایند. کاروان ایران در دوره قبلی بازی های آسیایی با 21 مدال طلا در رده پنجم آسیا جای گرفته است و حالا امید زیادی می رود که بزرگترین کاروان ایران در تاریخ این بازی ها بتواند آمار مدال های خود را بهبود ببخشد. ورزشکاران ایران نیز مثل سایر کشورها در دهکده این بازی ها جای گرفته اند اما خبرنگاران و مسئولان ورزشی کشورهای مختلف در هتل های سطح شهر پراکنده هستند. ترافیک وحشتناک شهر جاکارتا عملا رفت و آمد را برای این حجم از میهمانان مختل نموده است و بسیاری ترجیح می دهند از تاکسی موتوری ها با کلاه سبز برای رفت و آمد استفاده نمایند. دولت اندونزی در اقدامی موثر تصمیم دارد از فردا (شنبه) مدارس و ادارات جاکارتا را تعطیل کند تا بلکه قدری از حجم ترافیک این شهر کم گردد.

سازماندهی خوب نیروها و منابع انسانی در جاکارتا موجب گردیده تا تقریبا در تمام سالن ها و اماکن برگزاری بازی های آسیایی راهنما با تسلط به زبان انگلیسی وجود داشته باشد. این راهنماها که اغلب دانشجو هستند کوشش زیادی برای میهمان نوازی مطلوب و ارائه خدمات مورد نظر میهمانان انجام می دهند. اگرچه اندونزی از فرهنگ تغذیه بسیار بالا و متنوعی برخوردار است اما استفاده زیاد جوز هندی و فلفل در اکثر غذاهای محلی این شهر موجب گردیده تا خیلی مسافران بویژه ایرانی ها علاقه ای به تست غذاهای محلی نشان ندهند.

البته در چادر بزرگی که در مرکز دهکده بازی ها واقع شده است انواع خوراک های بین المللی برای ورزشکاران و مربیان تیم ها طبخ می گردد. خوشبختانه آب و هوای استوایی اندونزی در آستانه این مسابقات دمای حدود 30 درجه دارد و گرمای هوای شرجی این جزیره بزرگ خیلی کلافه نماینده نیست. با این حال تب بازی های آسیایی در میان آسمان خراش های سر به فلک کشیده این شهر حسابی حال و هوای جاکارتا را عوض نموده است.

منبع: isna.ir
انتشار: 15 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 26

به "تب جاکارتا یک روز قبل از افتتاحیه بازی های آسیایی 2018" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تب جاکارتا یک روز قبل از افتتاحیه بازی های آسیایی 2018"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید