تجربه ای نو در جاکارتا

به گزارش تور آسیایی ارزان، در این دوره بازی های آسیایی رشته های عجیبی وجود دارد که برخی از آن ها برای بسیاری از مردم ناشناخته اند.

تجربه ای نو در جاکارتا

به گزارش خبرنگاران ، گاهی اوقات در المپیک و بازی های آسیایی، کشورهای میزبان تعدادی از رشته ها و ورزش های سنتی خودشان را وارد بازی ها می نمایند. چیزی شبیه به حضور آزمایشی ووشو در المپیک پکن یا کاراته ای که در توکیو به رشته های بازی های المپیک 2020 اضافه خواهد شد.

این روند اتفاق عجیبی نیست اما این بار و در اندونزی، تعداد این رشته ها قدری بیشتر از گذشته است. در این میان اگر برخی کشورهای اروپایی به لیست رشته هایی که حضورشان در بازی های آسیایی معمول نیست توجه نمایند، خیلی از آن ها را نشناسند و برایشان وجود چنین رشته هایی عجیب باشد، برای بخشی از مردم ایران هم همینطور. با این حال بخشی از مردم ایران و حتی آسیا که ورزش را دنبال می نمایند، حداقل اسم برخی از این رشته ها را شنیده اند. رشته هایی نظیر دراگون بوت، بریج، جوجیتسو، بولینگ، جت اسکی و چند رشته دیگر. برای کشورهای اروپایی اما رشته ای نظیر کبدی هم حضورش در بازی های آسیایی عجیب است. رشته ای که در ایران بیشتر با عنوان زو شناخته می گردد و چندین دوره است در میان رشته های اصلی بازی های آسیایی است.

با تمام این ها در جاکارتا رشته هایی جدید و صدالبته عجیب و جالب وجود دارد که بد نیست نگاهی به آن ها بیندازیم. رشته هایی که خواستگاه آن ها در اندونزی بوده یا ورزشکاران این کشور وضعیت خوبی در آن دارند. رشته هایی نظیر پنجاک سیلات، سامبو و یا حتی بازی ورق که جزو عجیب ترین رشته های این رقابت ها به شمار می روند.

پنجاک سیلات: Pencak silat

به طور مثال همین پنجاک سیلات، ریشه عمیقی در فرهنگ اجتماعی و تاریخ سیاسی اندونزی دارد. پنجاک سیلات نوعی هنر رزمی است که در گذشته برای مبارزات از آن استفاده می گردیده و به نوعی معین نماینده قدرت از محدوده کشوراندونزی و سریلانکای امروزی بوده. برخی پادشاهان در قرون گذشته برای رسیدن به قدرت، از این نوع مبارزه استفاده می کردند اما الا پنجاک سیلات نوعی هنر رزمی است که تبدیل به ورزش گردیده و در فرنگ اندونزی هم به طور برجسته ای حضور دارد. به طور مثال در مراسم های رسمی و جشن های عروسی پای ثابت است و داشتن تبحر در آن ارزش بالایی برخوردار است.

در بازی های داخل سالن 2009 ویتنام، برای اولین بار این رشته وارد بازی ها شد و حالا نخستین بار است که این پنجاک سیلات وارد بازی های آسیایی گردیده و به نظر هم نمی رسد بار دومی در کار باشد.

ورزشکاران ایران هم که در این رشته فعالیت دارند، اولین و شاید آخرین حضورشان در این رشته را تجربه خواهند کرد که البته تقریبا برای طلا شانس چندانی ندارند و باید دو مدال اول را به اندونزی و ویتنام بدهند و برای برنز با مالزی رقابت نمایند.

سافت تنیس:Soft tenni

این رشته همان تنیس مرسوم و رایج در تمام دنیاست با چند تفاوت. یکی اینکه توپ آن بجای توپ معمول تنیس، پلاستیکی و به طور طبیعی سبک تر است. از طرف دیگر با توجه به همین تفاوت توپ ها، راکت سافت تنیس هم پنجاه گرم سبک تر و 250 گرم وزن دارد.

سومین تفاوت این رشته با تنیس معمولی هم در این است که تنها در بخش دو نفره برگزار می گردد و رقابت آن در بخش های تک نفره و تیمی برگزار نخواهد شد.

بریج: Bridge

بریج به نوعی همان بازی ورق است و یکی از بازی های آن. جالب است بدانید بریج فدرسیون جهانی دارد و در دنیا به عنوان یک رشته شناخته می گردد و حالا به دلیل رواج زیاد آن در اندونزی، به عنوان یکی از رشته های بازی های آسیایی انتخاب گردیده. شیوه بازی آن هم به این شکل است که چهار نفر، پنجاه و دو کارت این بازی را بین یکدیگر تقسیم می نمایند که به هر کدام 13 برگ می رسد.

یکی از نکات جالب این بازی، حضور یکی از مسن ترین شرکت نمایندگان بازی های آسیایی در این رشته است. میشاییل بامبانگ اندونزیایی 78 ساله، یکی از مسن ترین شرکت نمایندگان بازی های آسیایی و البته ثروتمندترین مرد انونزی است.

مسن ترین شرکت نماینده این بازی ها هم البته در همین بازی بریج حضور دارد که یک زن 81 ساله مالزیایی است. لی هونگ فونگ هفتاد سال از دختر یازده ساله مالزیایی که جوان ترین شرکت نماینده این بازی هاست بزرگ تر است!

بریج در بازی های آسیایی چیزی حدود 200 ورزشکار خواهد داشت که با یکدیگر به رقابت می پردازند.

جت اسکی: Jet ski

تقریبا برای همه ما جت اسکی یکی از تفریحات رایج و تا حدودی لوکس در سواحل شمالی و جنوبی ایران است. تفریحی که با وسیله ای شبیه به موتور که روی آب شناور است و می تواند مانن قایقی تندرو روی آب حرکت کند. این بار در بازی های آسیایی این رشته هم به عنوان یکی از عجیب ترین ها حضور دارد و به عنوان یک رشته رسمی مسابقاتش را برگزار خواهد نمود.

اندونزی در حالی این رشته را به بازی ها اضافه نموده که امیدوار است قهرمانش آئرو اسوار که در سال 2014 قهرمان جهان گردیده، بتواند در اولین حضور این رشته در بازی های آسیایی مدال طلا را برای این رشته به همراه داشته باشد.

پاراگلایدر : Paragiliding

رشته عجیب دیگری که برای اولین بار میهمان بازی های آیایی گردیده، پاراگلایدر است. رشته ای که پروازی که آن هم بیش از هر چیز یک تفریح خاص و برای بسیاری ترسناک است که تجربه پرواز را با چتر های مخصوصش را به همراه دارد.

حالا این رشته قرار است در بازی های آسیایی جاکارتا حضور داشته باشد و ورزشکاران شیفته هیجانش را برای رسیدن به اولین طلای تاریخ این رشته در بازی های آسیایی به رقابت وادارد. محل دقیق فرود و سرعت رسیدن به مقصد جزو المان های اصلی رقابت ورزشکاران این رشته به حساب می آید.

سامبو : Sambo

سامبو رشته ای است رزمی که خواستگاه آن روسیه است و در حین جنگ های بلشویکی دهه بیست میلادی به وسیله ارتش سرخ این کشور ساخته گردیده. رشتهای که پایه آن بر پایه ضربات و مبارزه دست قرار گرفته است و حالا به گسترش آن و رسیدن به کشورهای آسیایی، به عنوان یک رشته مستقل رزمی در جاکارتا برگزار خواهد شد.

کاروان ایران هم در این رشته دو نفر نماینده دارد و در اولین حضور این رشته، با دو ورزشکار شرکت خواهد نمود.

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 17 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 47

به "تجربه ای نو در جاکارتا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجربه ای نو در جاکارتا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید