رئیس پارلمان سریلانکا هشدار داد: ممکن است حمام خون راه بیفتد

به گزارش تور آسیایی ارزان، به گزارش خبرنگاران به نقل از بلومبرگ، کارو جایاسوریا (Karu Jayasuriya) رئیس پارلمان سریلانکا در اظهاراتی هشدار داد: بحران سیاسی در سریلانکا که مسئولان بالاترین سطوح دولتی در این کشور را مقابل یکدیگر قرار داده، اگر با پا درمیانی پارلمان حل نشود این پتانسیل را دارد که حمام خون راه بیندازد.

رئیس پارلمان سریلانکا هشدار داد: ممکن است حمام خون راه بیفتد

مایتریپالا سیریسنا رئیس جمهوری سریلانکا جمعه گذشته در تصمیمی ناگهانی رانیل ویکرمسینگه نخست وزیر و رئیس دولت این کشور را از کار برکنار و ماهیندا راجاپاکسا سیاستمدار کهنه کار و مرد قدرتمند سابق این کشور را به جای وی منصوب کرد.

ماهیندا راجاپاکسا در میان سالهای 2005 تا 2015 ریاست دستگاه اجرایی سریلانکا را بر عهده داشت و در طول دوران نسبتا طولانی زمامداری خود موفق شد با استفاده از قدرت نظامی به جنگ داخلی با شبه نظامیان جدایی طلب این کشور موسوم به ببرهای تامیل انتها دهد.

راجاپاکسا در حضور رئیس جمهوری سوگند یاد کرد و اعلام آمادگی نموده که به زودی دولت خود را تشکیل دهد. وی همچنین در نخستین واکنش به این بحران رقیب خود را به فروش اموال و دارایی شکرت های دولتی به شرکت های خارجی متهم نموده است.

این در حالیست که تصمیم رئیس جمهوری برای جایگزینی نخست وزیر به هیچ وجه به مذاقرانیل ویکرمسینگه نخست وزیر معزول خوش نیامده است به نحوی که وی همچنان قدرت را در دست دارد و تصمیم رئیس جمهوری را خلاف قانون اساسی توصیف نموده است. ویکرماسینگه همچنین خواهان نشست فوری اعضای پارلمان گردیده است که تا بتواند ثابت کند هنوز از حمایت اکثریت نمایندگان برخوردار است.

رئیس پارلمان سریلانکا در واکنش به این بحران و امکان گسترش یافتن دامنه آن به خبرنگاران گفت: ما باید این بحران را از طریق پارلمان حل کنیم؛ اما اگر این اختلاف به خیابان کشیده گردد حمام خون بزرگی به راه خواهد افتاد.

از سوی دیگر واشنگتن روز یکشنبه از مایتریپالا سیریسنا رئیس جمهوری سریلانکا خواست که هر چه سریعتر اعضای پارلمان را دعوت به یک نشست فوق العاده کند تا نمایندگان بتوانند از این طریق دیدگاه خود را در باره بحران قانونی موجود ابراز و به حل مشکل کمک نمایند.

این درحالیست که یکشنبه 6 آبان ماه، حادثه تیراندازی در سریلانکا به همراه کشته و زخمی شدن 3 نفر، بحران سیاسی در این کشور را وارد مرحله جدیدی کرد.

حادثه زمانی روی داد که محافظان وزیر نفت کابینه معزول این کشور به سوی برخی از هواداران مایتریپالا سیریسنا رئیس جمهوری تیراندازی کردند که در جریان آن یک نفر کشته و 2 فرد دیگر زخمی شدند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 آبان 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 88

به "رئیس پارلمان سریلانکا هشدار داد: ممکن است حمام خون راه بیفتد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس پارلمان سریلانکا هشدار داد: ممکن است حمام خون راه بیفتد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید