آرزوی بزرگترین سوپراپ آموزشی ایران

به گزارش تور آسیایی ارزان، در خصوص پروژه اصلی لایو بوک که استفاده از هوش مصنوعی برای شخصی سازی به جای مشق نوشتن سنتی است، توضیحاتی با جزئیات ارائه کنید. ما مجموعه ای از محصولات آموزشی را توسعه داد ه ایم یا درحال توسعه هستیم. جهت حرکت ما در این حوزه به سوی پوشش کامل فرایند آموزش به وسیله محصولات مختلف است که همگی از یک هسته هوشمند مرکزی(AI Core) نیرو میگیرند. هدف ما،ایجاد تحول عمیق آموزشی در ایران و همراستا کردن مسیر یادگیری با روینمودهای آموزشی و تکنولوژی نوین در دنیا است. ماموریتی که ما برای خود تعریف نموده ایم این است که با فراهم کردن زیرساختهای فنی و مفهومی لازم، مسیر این تحول را برای متخصصان آموزشی و هوش مصنوعی ریل گذاری کنیم. برای ایجاد الگوریتم های مختلف هوش مصنوعی ابتدا احتیاج بود که بتوانیم مفاهیم آموزشی در دروس گوناگون را معین کنیم و ارتباطات بین این مفاهیم در هر درس و بین دروس مختلف را به دست بیاوریم. طی بیش از یک سال گذشته تمرکز هسته اصلی تیم لایو بوک بر این مسئله معطوف بوده است؛کارگروهی

آرزوی بزرگترین سوپراپ آموزشی ایران

متشکل از متخصصان کلان داده، هوش مصنوعی، استراتژی آموزشی و فنـاوری اطلاعات به همراه تیم های تخصصی آموزشی برای طراحی و ایجاد زیرساخت این هوش مصنوعی کوشش نموده اند؛ در واقع این زیرساخت، گرافی بسیار پیچیده و بزرگ با انواع گره های مختلف و ارتباطات متنوع است که در طول زمان بزرگ و بزرگتر میگردد. این یک فرآیند پیچیده و پرچالش است. در آینده می توان از این هسته هوشمند برای بسیاری از محصولات تخصصی آموزشی و یاری آموزشی بهره گرفت و انواع هوش های مصنوعی آموزشی را بر این بستر تربیت کرد و به تحول هوشمند آموزش رسید. نگاه ما در این مسیر به تحولاتی است که اثرگذاری بلندمدت و دنباله دار خواهند داشت.

اولین محصولی که بر اساس این گراف آموزشی درحال توسعه آن هستیم، سامانه ای است که برای سنجش/ آموزش دانش آموزان به کار میرود. شاید واژه مشق در اینجا زیاد درست به نظر نیاید؛ مشق در آموزش سنتی دسـتورات و تمرین هایی است که بـدون در نظر گرفتن سطح دانش و مهارت با یک نسخه به صورت یکسان به همه دانش آموزان داده می گردد. هدف از مشق، تمرین بیشتر در خانه است و معلم با تصحیح مشق میتواند نقاط ضعف دانش آموزان را بداند ولی آیا یک نسخه برای همه مالک خوبی برای سنجش تمرین خوبی برای همه است؟ البته که نه. برای دانشآموزی که مطلب را کاملا درک نموده و در پی یادگیری بیشتر است و آنهایی که پیش نیازهای درس راهم نمی دانند، نمی توان یک نسخه ارائه کرد. معلم نیز زمان کافی در اختیار ندارد که برای هر دانش آموز مشق جداگانه معین کند و در نتیجه مشق سنتی تاثیر زیادی بر ارتقای مهارت عمومی دانش آموزان نمی گذارد. اما با هوش مصنوعی میتوان مسیر آموزش هر دانش آموز را به صورت شخصی سازی شده معین کرد. به همین منظور این پروژه را تعریف و آغاز کردیم. این سامانه همانطور که گفتم از هسته هوشـمند لایوبوک قدرت میگیرد و به عنوان دستیار معلم کار خواهد نمود؛ معلم کافی است سرفصل هایی را که سر کلاس درس داده است، معین کند یا به طور ساده برای سامانه معین کند از چه صفحه تا چه صفحه ای را تدریس کـرده است. سامانه می تواند بر اساس گراف آموزشی و الگوریتمهای هوش مصنوعی به عنوان تمرین در خانه برای هر دانش آموز مسیر شخصی سازه شده او را به پیش ببرد. به طور خیلی ساده به اینصورت است که سوالی که برای دانش آموز یک و دو مطرح می گردد بر اساس شناخت قبلی سامانه از آنهاست و ممکن است با هم فرق کند و براسـاس پاسخهای دانش آموزان سوالات بعدی هر کدام متفاوت خواهد بود.

میخواهیم مداخله فناورانه در ساختار آموزشی بکنیم؛ یعنی یاری کنیم که فرآیندهای آموزشی تغییر نمایند و این بینش ایجاد گردد که برای مدرن شدن آموزش در ایران، آموزش باید به یک فرآیند شخصی سازی شده تبدیل گردد و آموزش به هر شخصی براساس نیازهایش طراحی گردد. ما در حال فراوری زیرساختی هستیم که یادگیری شخصی سازی شده روی آن سوار گردد. وقتی از هوش مصنوعی در آموزش صحبت میکنیم،از گرافی از مفاهیم حرف میزنیم که تمامی سرفصلهای آموزشی ایران را به هم مرتبط میکند. این جملات بخشی از صحبتهای علی منصور بود. هم بنیانگذار لایو بوک با هدف انجام یک کار بزرگ فعالیت میکند؛ یعنی تغییر فرآیندهای سنتی آموزش در ایران. ایدهاینو که حتی در سطح دنیا هم تازگی دارد. علی و همکارانش با پروژه بزرگ لایو بوک هزینه های بالای کلاسهای خصوصی و منابع سنتی یاری آموزشی را حذف مینمایند. برای تحقق این ایده از هوش مصنوعی و تکنولوژی واقعیت افزوده استفاده نموده اند. با این پروژه، هیچ دانش آموزی به خاطر شرایط مالی اش از رسیدن به دانشگاههای معتبر و سطح آموزشی بالا و کسب موقعیت های بهتر در جامعه، محروم نمی ماند. تا به امروز بیش از 1 میلیون کاربر روی لایو بوک حضور داشته اند و این پروژه چندین بار جذب سرمایه داشته و امیدهای زیادی در فضای آموزشی ایران ایجاد نموده است. در ادامه، گفتگوی شنبه با علی منصور را میخواند.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 9 بهمن 1402 بروزرسانی: 9 بهمن 1402 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 2837

به "آرزوی بزرگترین سوپراپ آموزشی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرزوی بزرگترین سوپراپ آموزشی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید