آپشن خطرناک خودروهای مدرن ، قدیمی ها بهترند!
به گزارش تور آسیایی ارزان، آژانس ایمنی اروپا می گوید, نمایشگرهای لمسی باعث حواس پرتی می شوند و ایمنی باید اولویت قرار گیرد، نه فقط فناوری. بنابراین توصیه می گردد به استفاده از دکمه ها بازگردیم.

به گزارش خبرنگاران ، با تکامل خودروها، آنها ویژگی های نوی از رانندگی اتوماتیک(فناوری خودران) گرفته تا حذف کامل سوخت و استفاده از نیروی الکتریسیته را به دست آورده اند. یکی از این نوآوری های نو، استفاده از نمایشگر لمسی در داشبورد خودرو است.
به نقل از ایسنا، آژانس ایمنی اروپا اعلام نموده است که صفحه نمایش لمسی در خودروها خطر قابل توجهی برای رانندگان است. این آژانس بعلاوه بازگشت به دکمه های فیزیکی را برای بعضی از کنترل های ضروری توصیه نموده است.
این اعلان در واکنش به ترویج روزافزون نمایشگرهای لمسی بزرگ روی داشبورد خودروهای مدرن منتشر شده است.
در این اعلامیه آمده است: به عنوان مثال یک خودروی Volvo EX30 مالی را در نظر بگیرید. هیچ دکمه ای فراتر از چند دکمه روی خود فرمان وجود ندارد که این مرکز حواس پرتی است.
آژانس ایمنی اروپا مسئول انجام آزمایش های تصادف و ایمنی خودروهای نو در اروپا است که آنالیز می نماید که آیا خودرو از بازرسی ها و آنالیز های ایمنی به سلامت عبور می نماید یا خیر و راهکار هایی را برای خودروهایی که مجوز نمی گیرند، توصیه می نماید.
این آژانس اصرار دارد که ویژگی های خاصی مانند چراغ های راهنما، چراغ های خطر و موارد دیگر باید با دکمه های فیزیکی به جای نمایشگرهای لمسی جایگزین شوند تا یک وسیله نقلیه امتیاز پنج ستاره در آزمایش تصادف دریافت کند.
این بیانیه حول محور حواس پرتی های بالقوه و خطرات ایمنی ناشی از رابط های لمسی، به ویژه موقعیت های بحرانی است که احتیاج به اقدام سریع دارند.
شرکت تسلا در میان سایر شرکت ها، در جایگزینی کنترلگرهای فیزیکی سنتی با رابط های صفحه لمسی پیشرو بوده است.
متیو اوری مدیر توسعه استراتژیک آژانس ایمنی اروپا مشکل استفاده بیش از حد از نمایشگرهای لمسی در صنعت خودرو را برجسته کرد.
وی گفت: استفاده بیش از حد از صفحات لمسی یک مشکل در سطح صنعت خودرو است. تقریباً همه خودروسازان، در حال انتقال کنترل گرهای کلیدی و دکمه ای به روی نمایشگرهای لمسی مرکزی است که رانندگان را ملزم می نماید که چشمان خود را از جاده بردارند و خطر حواس پرتی و تصادف را افزایش می دهند.
در حالی که آژانس ایمنی اروپا فاقد اختیارات نظارتی است، تأثیر آن بر رتبه بندی ایمنی خودروها می تواند خودروسازان را وادار کند تا در اتکای خود به کنترل های صفحه لمسی تنو نظر نمایند.
توصیه جدی آنها تمام رابط های فناوری در یک وسیله نقلیه را پوشش می دهد و انتظار می رود که این توصیه ها به عاملی برای دستیابی به رتبه های ایمنی مطلوب تبدیل گردد.
اوری می گوید: آزمایش های نو که قرار است در سال 2026 انجام گردد، تولیدنمایندگان را تشویق می نماید تا از کنترل های فیزیکی مجزا برای عملنمودهای اساسی به شیوه ای شهودی استفاده نمایند که زمان چشم برداشتن از جاده را محدود می نماید و بنابراین رانندگی ایمن تر را ترویج می نماید.
در ایالات متحده، کمپین های حواس پرتی در رانندگی معمولاً بر استفاده از تلفن همراه تمرکز می نمایند. در نتیجه، استان هایی مانند میشیگان استفاده از تلفن های همراه پشت فرمان را ممنوع نموده اند. بعلاوه از دوربین های کنار جاده به عنوان ابزاری برای مجازات رانندگان حواس پرت استفاده می شوند.
با این حال، نگرانی های بیشتری در خصوص ایمنی عابران پیاده و افزایش حوادث رانندگی به وسیله رانندگان حواس پرت وجود دارد.
در هر حال ما باید انتظار داشته باشیم که حرکتی به سمت آنالیز دقیق استفاده از نمایشگرهای لمسی در وسایل نقلیه صورت گیرد.
5858
منبع: خبرآنلاین