ایلان ماسک از احتمال مأموریت استارشیپ به مریخ در سال 2024 اطلاع داد

به گزارش تور آسیایی ارزان، در حالی که فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایکس برای نخستین آزمایش پرواز خود آماده می گردد و امروز تازه ترین آزمایش مهم موتورهای نمونه اولیه SN8 را پشت سر گذاشت، ایلان ماسک نیز نسبت به فرستادن این فضاپیما به مریخ در سال 2024 ابراز امیدواری نموده است.

ایلان ماسک از احتمال مأموریت استارشیپ به مریخ در سال 2024 اطلاع داد

ایلان ماسک طی هفته جاری در نشست انجمن بین المللی مریخ بیان کرد که شرکت خصوصی اسپیس ایکس (SpaceX) او در راستا پرواز فضایی نخستین مأموریت بدون سرنشین به مریخ برای کمتر از 4 سال دیگر قرار گرفته است. او به پنجره پرتاب که هر 26 ماه برای فرستادن فضاپیما به مریخ ایجاد می گردد، اشاره نمود. در امسال، ناسا، چین و امارات متحده عربی همگی در ماه جولای امسال مأموریت های خود را به سوی مریخ شروع کردند. پنجره پرتاب بعدی در سال 2022 و پس از آن در سال 2024 خواهد بود.

هرچند به گفته ماسک اگر مکانیک مداری زمین و مریخ نبود این شرکت طی سه سال برای دستیابی به مریخ کوشش می کرد. مأموریت شرکت اسپیس ایکس به مریخ با فضاپیمای استارشیپ این شرکت انجام خواهد شد که هم اکنون در تگزاس جنوبی در مرحله توسعه است و امروز با نمونه اولیه SN8 آزمایش مهم دیگری را با موفقیت پشت سر گذاشت.

امروز برای نخستین بار نمونه آزمایشی این فضاپیما آتش استاتیک خود را با بیش از یک موتور انجام داد و به نقطه عطف دیگری در راستا توسعه خود دست یافت. طی این آزمایش در ساعت 03:13 بامداد منطقه زمانی شرقی (10:43 به وقت تهران) سه موتور قدرتمند رپتور (Raptor) اسپیس ایکس طی یک آزمایش ایستا برای چند ثانیه روشن شدند. اگرچه تأیید فوری از سوی این شرکت انجام نشد اما به نظر می رسد که این آزمایش در تأسیسات بوکا چیکا این شرکت موفقیت آمیز بوده است.

این آزمایش در ابتدا برای روز گذشته برنامه ریزی شده بود اما به دلیل کنترل بیشتر لوله های اکسیژن مایع سرد، و سوخت های متان تا امروز به تعویق افتاد. این آزمایش گام مهمی در راستا تکمیل SN8 محسوب می گردد که قرار است یک پرواز آزمایشی چندین کیلومتری را در اواخر اکتبر یا اوایل نوامبر (آبان) تجربه کند.

اسپیس ایکس پیش از این چندین بار آزمایش جهش نمونه های اولیه قبلی این فضاپیما از جمله SN5 و SN6 را با یک موتور پشت سر گذاشته است، اما توسعه SN8 نسبت به دیگر نمونه ها سریع تر در حال پیشرفت است و رفته رفته با نصب کلاهک و باله ها، این نمونه های اولیه به نسخه نهایی استارشیپ شبیه تر می شوند.

نسخه نهایی اسپیس ایکس شش موتور رپتور خواهد داشت که شامل سه موتور بهینه شده برای رانش در سطح دریا (ارتفاع صفر) و سه موتور دیگر برای فعالیت در خلاء است. این فضاپیما برای پرتاب های مأموریتی خود بر روی موشک عظیم سوپرهوی اسپیس ایکس نصب خواهد شد.

به احتمال زیاد استارشیپ سال آینده نخستین پرواز آزمایشی مداری خود را انجام خواهد داد و ایلان ماسک در هفته جاری، احتمال این مأموریت سال آینده را 80 تا 90 درصد مطرح کرد. اسپیس ایکس همچنین طبق برنامه میخواهد در سال 2022 از استارشیپ برای پرواز به اطراف زمین و همچنین مأموریت های آزمایشی به ماه استفاده کند.

اگر پیش بینی ایلان ماسک درست باشد، نخستین مأموریت اسپیس ایکس به مریخ در همان سالی انجام می گردد که فضانوردان ناسا تحت برنامه آرتمیس پس از سال ها دوباره بر روی ماه گام می گذارند. این در حالی است که اسپیس ایکس به عنوان یکی از سه شریک ناسا، مشغول توسعه یک ماه نشین برای برنامه آرتمیس نیز هست.

عکس کاور: آزمایش ایستای موتورهای پیش نمونه استارشیپ SN8

Credit: Nasa Space Flight, BocaChicaGal

منابع: Space, ArsTechnica

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 آبان 1399 بروزرسانی: 28 آبان 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1288

به "ایلان ماسک از احتمال مأموریت استارشیپ به مریخ در سال 2024 اطلاع داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایلان ماسک از احتمال مأموریت استارشیپ به مریخ در سال 2024 اطلاع داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید