رونمایی ازعاشقانه های ناصرالدین شاه به جیران

به گزارش تور آسیایی ارزان، همه این نامه ها و اسناد اصل می باشد. یک نامه از محمدشاه قاجار در بین این نامه ها موجود است که درواقع قدیمی ترین نامه دوره قاجار است .محتوای نامه پیشکش قریه کاشان از طرف محمدشاه قاجار در دوره ولیعهدی خودش به ناصرالدین شاه است.

رونمایی ازعاشقانه های ناصرالدین شاه به جیران

خبرنگاران: سارا قهرمانی/ ناصرالدین شاه قاجار حرمسرایی رسمی داشت متشکل از 4 زن عقدی و تعدادی زن صیغه ای. معمولا بسیاری از زنان شاه پس از مدتی از چشم شاه می افتادند و در گوشه حرمسرا در فضایی پرتنش و خفقان آور ناگزیر به زندگی خود ادامه می دادند. در این میان گاه تعداد اندکی از زنان شانس می آوردند و بیشتر از سایر زنان در دل ناصرالدین شاه جا باز می کردند. ناصرالدین شاه برای به دست آوردن دل این زنان در سفرها و ییلاق ها برایشان نامه می نوشت. نامه هایی پر از احساس با ادبیات خاص دوره قاجار در برگه هایی زیبا و تذهیب شده.

یکی از این زنان خوش شانس، انیس الدوله بود که به سوگلی ناصرالدین شاه مشهور بود و شاه در سفر و حضر برایش نامه و تلگراف میفرستاد. در هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران تعدای از این نامه ها به نمایش عایدیه است.

انیس الدوله که ماجرای زندگی و دلدادگی ناصرالدین شاه به او در سریال جیران به نمایش عایدی،زنی بانفوذ و قدرتمند بود.

امیر پاکدل، مسئول موزه باغ دنیا نما در مصاحبه با خبرنگار توریسم گفت: ما در نمایشگاه گردشگری تهران تعدادی از فرمان ها و حکم های ناصرالدین شاه به انیس الدوله را رونمایی کردیم.

وی اظهار کرد: در لابلای این حکم ها حدود سه هزار نامه از ناصرالدین شاه به انیس الدوله و بالعکس وجود دارد که ما دراین نمایشگاه چون فضای کافی نداشتیم 80 نامه را رونمایی کردیم.

مسئول موزه باغ دنیا نما بیان نمود: همچین از 4 تلگراف ناصرالدین شاه از فرانسه و سن پترزبورگ به انیس الدوله در این دوره از نمایشگاه رونمایی شده است.

پاکدل توضیح داد: همه این نامه ها و اسناد اصل می باشد. یک نامه از محمدشاه قاجار در بین این نامه ها موجود است که درواقع قدیمی ترین نامه دوره قاجار است .محتوای نامه پیشکش قریه کاشان از طرف محمدشاه قاجار در دوره ولیعهدی خودش به ناصرالدین شاه است.بعدها ناصرالدین شاه آن را به سپهسالار محمدخان کشیکچی باشی بخشید اما بعد از فوت محمدخان کشیکچی مجددا آن را از ورثه او خریداری کرد و به انیس الدوله هدیه داد .

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 25 بهمن 1402 بروزرسانی: 25 بهمن 1402 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 3252

به "رونمایی ازعاشقانه های ناصرالدین شاه به جیران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی ازعاشقانه های ناصرالدین شاه به جیران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید