سایدلود برنامه های آیفون برای کاربران ایرانی فعال شده است؟

به گزارش تور آسیایی ارزان، آیا کاربران ایرانی می توانند با تغییر ریجن اپل آیدی، به قابلیت سایدلود اپلیکیشن های آیفون دسترسی پیدا کنند؟ طلسم طولانی مدت اپل سرانجام شب گذشته با انتشار iOS 17.4 شکسته شد. اپل در بیانیه ای مطبوعاتی اظهار داشت که کاربران در اتحادیه اروپا می توانند به بارگیری جانبی اپلیکیشن ها (سایدلود) دسترسی پیدا کنند.

سایدلود برنامه های آیفون برای کاربران ایرانی فعال شده است؟

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران و بر اساس گزارش زومیت، اضافه شدن سایدلود به گوشی آیفون، در نگاه اول خبر خوبی برای ما ایرانی ها است؛ چون در سال های اخیر بیشتر اپلیکیشن های پرکاربرد ایرانی از اپ استور حذف شده اند و مردم برای استفاده از آن ها به روش های جایگزین مثل اپلیکیشن های تحت وب یا فروشگاه های آنلاین داخلی روی آورده اند (که به صورت ماهانه از کاربران هزینه دریافت می کنند).

در سال های اخیر بیشتر اپلیکیشن های پرکاربرد ایرانی از اپ استور آیفون حذف شده اند

تغییر چشمگیر قوانین اپ استور نتیجه تصویب قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اتحادیه اروپا است که اپل و فروشگاه آنلاین این شرکت را به عنوان دربان صنعت فناوری معرفی می کند. اپل برای جلوگیری از جریمه سنگین در اروپا، مجبور شد تغییرات موردنیاز DMA را اعمال کند. این شرکت می توانست تغییرات iOS را در همه کشورها ارائه دهد، اما در نهایت چنین کاری انجام نداد.

آغاز سایدلود اپلیکیشن ها در آیفون و آیپد؛ اما با محدودیت

سیستم عامل iOS 17.4 که هم اکنون به صورت گسترده دردسترس قرار گرفته است، تغییراتی گسترده در ساختار اکوسیستم نرم افزاری اپل اعمال می کند و انحصارگرایی این شرکت را در هم می شکند.

نکته مهم این است که سایدلود برنامه های آیفون به صورت کاملاً عمومی در دسترس قرار نمی گیرد. اپل صرفاً اجازه داده است که فروشگاه های جایگزین اپ استور در iOS فعالیت کنند و این یعنی نمی توانید با ورود به گوگل و جست وجوی عبارتی مثل دانلود اینستاگرام نسخه ای از آن را روی آیفون نصب کنید.

فروشگاه های متفرقه آیفون باید حداقل یک میلیون یورو اعتبارنامه داشته باشند

بدین ترتیب برخلاف سیستم عامل اندروید، نمی توانید برنامه ها را از سایت های مختلف دانلود و روی آیفون نصب کنید. صرفاً فروشگاه های رقیب اپ استور (که اپل آن ها را بازارگاه اپلیکیشن خطاب می کند) توانایی توزیع اپلیکیشن ها را خواهند داشت.

فروشگاه های تازه iOS باید از لایه های امنیتی اپل رد شوند و یک سری پیش نیازهای مهم را رعایت کنند. برای نمونه، اپل تمامی این فروشگاه ها را مجبور می کند که برای تضمین حمایت از توسعه دهندگان و مصرف کنندگان حداقل یک میلیون یورو اعتبارنامه داشته باشند.

قانون خبرساز DMA یک سری قابلیت های انحصاری دیگر نیز دردسترس کاربران اتحادیه اروپا قرار می دهد؛ ازجمله امکان استفاده از تراشه NFC آیفون برای پرداخت در اپلیکیشن های متفرقه و همچنین API-های تازه برای ساخت مرورگر با موتورهایی غیر از WebKit اپل.

شرایط فعال شدن سایدلود در گوشی آیفون چیست؟

همانطور که ماه ها قبل پیش بینی شده بود، اپل سیستم اختصاصی تازهی به نام Countryd توسعه داده است. این سیستم چندین داده مختلف را مورد بررسی قرار می دهد تا موقعیت مکانی کاربر را شناسایی کند. Countryd در سیستم عامل iOS 16.2 توسعه داده شد، اما تا امروز مورد استفاده قرار نمی گرفت.

بررسی اسناد بخش پشتیبانی اپل نشان می دهد که سیستم عامل iOS به منظور تشخیص واجدشرایط بودن آیفون یا آیپد برای دریافت سایدلود و همچنین فروشگاه های آنلاین متفرقه، این معیارها را بررسی می کند:

  • آدرس صورت حساب (Billing Address) واردشده برای اپل آیدی.

  • موقعیت مکانی فعلی کاربر (ظاهراً اپل صرفاً کشور محل زندگی را بررسی می کند، نه موقعیت مکانی دقیق).

  • منطقه واردشده در تنظیمات iOS.

  • نوع دستگاه (آیفون، آیپد یا موارد دیگر).

سیستم Countryd اپل به طور دقیق بررسی می کند که دستگاه مورد استفاده کاربر از چین آمده است یا نه. اپل در این زمینه بسیار سخت گیر خواهد بود و اجازه فعال شدن سایدلود را به دستگاه های چینی نخواهد داد. دلیل این سخت گیری نامشخص است.

اپل همچنین در حال اضافه کردن بخش تازهی به منوی About This iPhone است تا کاربران بتوانند ناحیه مکانی واردشده برای دستگاه را ببینند. اپل یک مقاله از وب سایت رسمی اش را در این بخش قرار می دهد تا کاربر به جزئیات بیشتری دسترسی پیدا کند؛ اما این فعلاً قابل دسترس نیست.

سخت گیری های اپل، فعال سازی سایدلود آیفون را برای ایرانی ها غیرممکن می کند

فهرست کشورهایی که سایدلود در آن ها فعال می شود، بدین شرح است: اتریش، بلژیک، بلغارستان، کرواسی، قبرس، چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، لهستان، پرتغال، رومانی، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا و سوئد.

غول آمریکایی صنعت فناوری گفته است سایدلود (بارگیری جانبی برنامه ها) تنها محدود به کاربران اتحادیه اروپا است و اگر برای مدت طولانی از اتحادیه اروپا خارج شوید، فروشگاه های اپلیکیشنی که برای دستگاه خود دانلود کرده اید، دیگر کار نخواهند کرد.

اپل در هر زمان که دلش بخواهد، می تواند فهرست کشورها را اصلاح کند. اگر قانون مشابه DMA در کشورهای دیگر تصویب شود، اپل به سادگی تمامی تغییرات اعمال شده برای کاربران اروپا را در سایر کشورها نیز فعال می کند. پیش نیازهای سخت گیرانه اپل باعث می شوند که فعال سازی سایدلود آیفون در ایران غیرممکن باشد؛ مگر این که توسعه دهندگان بتوانند راه چاره تازهی برای دورزدن محدودیت های اپل پیدا کنند.

فعال سازی سایدلود در کشورهایی مثل ایران نه تنها نیازمند تغییر ریجن اپل آیدی است، بلکه فریب دادن سیستم لوکیشن آیفون را می طلبد (این را هم از قلم نیاندازید که بیشتر آیفون های بازار ایران پارت نامبر چین دارند). اپل سیستمی توسعه داده است که توانایی نادیده گرفتن قوانین رگولاتوری و فعال سازی سایدلود برای یک اپل آیدی خاص را دارد. این سیستم احتمالاً صرفاً برای کارمندان اپل طراحی شده است و هرگز به صورت عمومی دردسترس قرار نمی گیرد.

فروشگاه های متفرقه آیفون مبتنی بر رابط MDM هستند

آخرین نکته مهم درباره سایدلود آیفون به MDM مربوط می شود. ظاهراً اپل تصمیم گرفته از رابط تازه Managed App Distribution (که برای راه چارههای MDM ساخته شده است) به عنوان بک اندِ فروشگاه های متفرقه استفاده کند.

Managed App Distribution دارای سیستم هایی برای دانلود، نصب و حتی به روزرسانی اپلیکیشن ازطریق منابع خارجی است. این سرویس همچنین می تواند سازگاربودن دستگاه ها با نسخه های مختلف iOS را بررسی کند (همان کاری که اپ استور انجام می دهد).

ظاهراً iOS 17.4 شامل بخش تازهی به نام MarketplaceKitBridge در رابط Managed App Distribution است که به فعال سازی سایدلود کمک می کند.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 اسفند 1402 بروزرسانی: 17 اسفند 1402 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 3976

به "سایدلود برنامه های آیفون برای کاربران ایرانی فعال شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایدلود برنامه های آیفون برای کاربران ایرانی فعال شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید