سفر هوایی داخلی معلولان با خدمات cip فرودگاهی

به گزارش تور آسیایی ارزان، بیشتر فرودگاه ها خدماتی را برای افراد دارای معلولیت فراهم می نمایند تا بتوانند به راحتی و با ایمنی بیشتر سفر نمایند. این ها جزو خدمات CIP فرودگاه ها به شمار می روند و شامل دسترسی به وسایل نقلیه خاص برای مسافرت معلولین می شوند. در cip فرودگاه ها، ویلچر با قابلیت حمل معلولین در نظر گرفته شده اند.

سفر هوایی داخلی معلولان با خدمات cip فرودگاهی

علاوه بر این، خدمات دیگری مانند یاری به بارگیری و تخلیه بارها، یاری در فرآیند چک کردن مسافرین و بعلاوه یاری در مسیریابی در cip فرودگاه های داخلی برای افراد معلول در دسترس قرار می گیرند. این خدمات به طور کلی سعی می نمایند تا سفر هوایی معلولان را راحت تر نمایند.

در سالنهای cip خدمات ویلچر به چه صورت به مسافران ارائه می گردد؟

در بعضی از فرودگاهها سرویس cip فعال است این فرودگاهها شامل موارد زیر می باشد:

  • فرودگاه امام
  • فرودگاه مهرآباد
  • فرودگاه مشهد
  • فرودگاه کیش
  • فرودگاه تبریز
  • فرودگاه شیراز
  • فرودگاه اصفهان
  • فرودگاه اهواز
  • فرودگاه کرمانشاه

در فرودگاههای فوق ارائه خدمات ویلچر تفاوت دارد. به این معنی که در بعضی از سالن های cip به مسافران این سرویس ارائه نمی گردد. البته این موضوع بسته به پیمانکار و مدیریت بخش cip هر فرودگاه می باشد.

در سالهای اخیر در بازه های زمانی مختلف و مدیریت های مختلف این سرویس در بعضی از فرودگاهها فعال و در بعضی دیگر غیبرطرفال شده است. به همین علت برای کسب اطلاعات بیشتر می بایست با بخش رزرواسیون تشریفات اختصاصی واران تماس گرفته گردد.

به عنوان مثال به علت شلوغی ایام نوروز در فرودگاه امام بخش cip در ایام نوروز امکان ارائه سرویس خدمات ویژه وجود ندارد. منظور از خدمات ویژه یا سرویس وِیژه معلولان در سالنهای cip بیشتر استفاده از دستگاه بالابر می باشد. این دستگاهها در فرودگاههای داخلی به صورت محدودی وجود دارد. به عنوان مثال در بعضی از فرودگاههای کوچک و تردد کم داخلی این سرویس ارائه نمی گردد.

نکته مهم این است که این دستگاههای LOM یا همان بالابر مربوط به هندلینگهای پروازی در هر فرودگاه است به عنوان مثال در فرودگاه امام این دستگاهها به وسیله شرکتهای هندلینگ سامان، ایران ایر و کوشا به مسافران ارائه می گردد و در صورت عدم همکاری یا محدودیت به مسافران بخش cip خدمات نمی دهند. نمونه آن در ایام نوروز به علت عدم وجود خودروهای بالابر در تعداد مناسب این خدمات به مسافران بخش cip ارائه نشد.

در حال حاضر در cip فرودگاه مهرآباد و کرمانشاه خدمات ویلچر و بالابر به مسافران ارائه نمی گردد.

و در cip مشهد، cip فرودگاه امام، cip فرودگاه تبریز، cip فرودگاه اصفهان، cip فرودگاه اهواز، cip فرودگاه شیراز خدمات ویلچر و بالابر به مسافران ارائه می گردد.

ذکر این نکته ضروری است که مسافر حتما می بایست از قبل بر روی بلیت سرویس ویلچر رزرو نموده باشد و همزمان درخواست ویلچر را از بخش cip ثبت نماید. هزینه ویلچر بخش cip در هر فرودگاه متفاوت هست و مسافر ملزم به پرداخت ان می باشد.

در صورتی که به وسیله سایت واران اقدام به رزرو خدمات cip خود می کنید حتما بخش خدمات ویژه ویلچر را در فرم رزرو تیک بزنید و درصورتی که به وسیله دیگری اقدام می کنید برای رزرو cip خدمت این موضوع را قبل از رزرو اعلام کنید.

خدمات ایرلاین های داخلی برای معلولان

بسیاری از ایرلاین های داخلی برای راحت تر کردن سفر معلولین، خدمات ویژه یا همان سرویس بالابر را ارائه می دهند. این خدمات معمولا برای افراد معلولی است که قصد سفر به مقاصد تفریحی و زیارتی دارند. با استفاده از این خدمات، سفر امن و راحتی برای این افراد ایجاد می گردد. در زمان رزرو بلیت مسافر می بایست سرویس ویلچر را از ایرلاین درخواست کند و آنرا بر روی بلیت رزرو نمایند.

خدمات هواپیمایی برای معلولان شامل موارد زیر می شوند.

خدمات WCHR (Wheelchair)

خدمات WCHR برای مسافران معلول ارائه می گردد که به تنهایی می توانند از پله ها بالا و پایین بروند و در کابین هواپیما حرکت نمایند. ویلچرهایی نیز برای راحتی آنها در مسیرهای طولانی فراهم می شوند. این خدمات به وسیله کارکنان هواپیما ارائه خواهند شد و احتیاجی به حضور همراه برای فرد وجود ندارد.

خدمات WCHS (Wheelchair Stairclimber)

این خدمات در شرکت های هواپیمایی برای مسافران معلول ارائه می گردد که برای حرکت عادی مسئله ای ندارند؛ اما احتیاج به استفاده از پله های هواپیما دارند. به منظور برطرف این مشکل، شرکت هواپیمایی از بالابرهای ویژه استفاده می نماید تا مسافران کم توان را به قسمت کابین هواپیما منتقل کند. این خدمات در ایرلاین های داخلی انجام می شوند.

با استفاده از بالابرهای مخصوص، این خدمات به مسافران معلول اجازه می دهد تا به صورت راحت و ایمن از پله های هواپیما استفاده نمایند. این بالابرها قابلیت بالا رفتن و پایین آمدن را برای مسافران کم توان فراهم می نمایند و به آنها امکان می دهند تا به راحتی و بدون احتیاج به یاری، از پله ها عبور نمایند.

مهمترین نکته برای استفاده از خدمات هواپیمایی برای معلولان، آگاهی از خدمات مورد نظر و انتخاب جایگاه برای سفر می باشد. با در نظر گرفتن این نکات و رعایت کردن آنها، افراد معلول می توانند بدون احتیاج به یاری همراه و به تنهایی، سفر راحت و ایمنی را تجربه نمایند.

شرایط سوار شدن معلولان در هواپیما

شرایط سوار شدن معلولان در هواپیما ممکن است بین شرکت های هواپیمایی و کشورهای مختلف، با تفاوت هایی همراه باشد. اما در کل، قوانین و مقررات خاصی برای سوار شدن معلولان در هواپیما وجود دارند که به منظور اطمینان از ایمنی و راحتی آنها مشخص می شوند. بعضی از شرایط معمول، شامل موارد زیر می باشند.

اطلاع قبلی و ثبت درخواست

در بیشتر موارد، شرکت هواپیمایی احتیاج دارد که معلولین درخواست خود را قبل از سفر اعلام نمایند تا بتوانند امکانات مورد احتیاج را فراهم نمایند. پیش از خرید بلیط، با شرکت هواپیمایی تماس بگیرید و درخواست خود را مطرح کنید. و در صورت تایید بر روی بلیت رزرو نمایند.

همراهی فرد دیگر

در بعضی موارد، معلولان ممکن است احتیاج به همراهی فرد دیگری داشته باشند. این فرد می تواند یک همراه یا کارکنان هواپیما باشد که برای ارائه یاری و پشتیبانی به معلولین آموزش دیده اند. در زمان دریافت کارت پرواز شرکتهای هندلینگ پروازی موظف هستند در صورتی که مسافر احتیاج به ویلچر و همراهی داشته باشد یک نفر نیروی خدمات را تا زمان سوار شدن به هواپیما در اختیار شخص قرار دهند.

استفاده از صندلی های ویژه

بعضی هواپیماها دارای صندلی های ویژه برای مسافران معلول هستند. این صندلی ها معمولا دارای فضای بیشتر، پشتیبانی قوی تر و دسترسی آسان تر به تسهیلات بهداشتی هستند. این موضوع به وسیله مهماندارها و شرکتهای هواپیمایی هماهنگ می گردد در صورتی که مسافر روی بلیت رزرو خدمات را انجام داده باشد این موضوع به صورت اتوماتیک در برنامه کاری مهماندار واقع شده است.

حمل و نقل وسایل یاریی

بعضی از معلولان احتیاج به حمل و نقل وسایل یاریی مانند ویلچر یا عصا دارند. در بعضی از هواپیماها، امکان حمل وسایل یاریی با مسافر معلول وجود دارد و هواپیماها تجهیزات خاصی را برای این منظور دارند.

در اغلب موارد، شرکت هواپیمایی حق استفاده از تجهیزات حمل و نقل شخصی را برای معلولان تایید می نماید؛ اما این تجهیزات باید با شرایط ایمنی و فضای موجود در هواپیما سازگار باشند. بعلاوه، بعضی از شرکت های هواپیمایی ممکن است احتیاج به حضور همراه داشته باشند تا معلولان را در موارد اضطراری و احتیاج به یاری، حمایت نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 20 فروردین 1403 بروزرسانی: 20 فروردین 1403 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 4810

به "سفر هوایی داخلی معلولان با خدمات cip فرودگاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر هوایی داخلی معلولان با خدمات cip فرودگاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید