سندتاریخی سراب حال و روز خوشی ندارد، رازلیق ظرفیت مغفول گردشگری

به گزارش تور آسیایی ارزان، خبرنگاران - سرویس استان ها: در 12 کیلومتری جنوب غرب سراب کتیبه رازلیق بر صخره ای از کوه زاغان در ناحیه رازلیق کنده شده است. ابعاد این سنگ نوشته 80 در 120 سانتی متر و متن آن 16 سطر است. این سنگ نوشته مربوط به آرگیشتی دوم (685-730 ق. م) پادشاه اورارتو و به مناسبت پیروزی در جنگ و تسخیر سرزمینهای آرهوفشولو، بوقو، گیردو، گیتوهانی، توایشدو، روتومنی، نوشته شده است.

سندتاریخی سراب حال و روز خوشی ندارد، رازلیق ظرفیت مغفول گردشگری

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا ارزان نوروز 99 هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

در کنار این کتیبه باستانی قلعه ای به نام قلعه رازلیق قراردارد که به تدریج با انباشته شدن تلی از خاک بر روی آن، مدفون گشته است.

این درحالی است که این قلعه که مکمل سنگ نوشته تاریخی محسوب می گردد نیز در سال 1387 در ردیف آثار ملی سازمان میراث فرهنگی ثبت شده و طبق قانون از تاریخ ثبت، ضمن رعایت حقوق مالکان، تحت نظارت، مراقبت و حمایت این سازمان بوده و هرگونه اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت اثر گردد، ممنوع بوده و مرمت و بازسازی اثر صرفا با تایید و نظارت این سازمان ممکن است.

بابک ناصری پژوهشگر و دانش آموخته رشته باستان شناسی در خصوص کتبه و قلعه رازلیق به خبرنگاران گفت: بقایای سنگهای ساختمانی که از مجموعه قلوه سنگها وملاط ساروج است، یاد آور قلعه ای عظیم بوده که امروزه ویران شده، به صورت تلی در پای این صخره عظیم پراکنده است. بقایای دیوارهای کوتاه در صخره مشهود است و نشان می دهد که این محل یکی از قلاع پر اهمیت سده هشتم قبل از میلاد بوده، کتیبه مذکور درست در میان این قلعه و بر پیشانی قله قلعه کوه نصب شده، به جنوب نگاه می نماید و در محلی که کتیبه منقور است سکویی کنده شده است در 16 سطر به ابعاد 120×80 سانتیمتر است.

ترجمه بخش هایی از متن کتیبه چنین است؛ به حول و قوه خالدی، آرگیشتی روساهینی می گوید: من به سرزمین آرهو لشکر کشیدم. من سرزمین اولوشو و سرزمین بوقو را تسخیر کردم. من تا کنار رودخانه مونا رسیدم و از آنجا بازگشتم. من سرزمین های گیردو، گیتوهانی و توایشیدو را تسخیر کردم. شهر روتومنی را من گرفتم. سرزمین هایی را که من تسخیر کردم تحت باج خود قرار دادم. این قلعه ها را که من به زور گرفتم دوباره برقرار ساختم. من آن را آرگیشتی، (یعنی رعیت آرگیشتی) نامیدم.

این سنگ نوشته رازلیق متعلق به آرگیشتی دوم پسر روسای اول است.

مردم و مسئولان دست به کار شوند

داود گرشاسبی، فرماندار سراب در مصاحبه با خبرنگاران، آثار باستانی را سند زنده و گویای تاریخ کهن منطقه بیان نمود و گفت: پرواضح است که سنگ نوشته های تاریخی برجای مانده از دوران اورارتورها نشان دهنده قدمت تاریخی شهرستان سراب بوده و میراث های ارزشمند ملی محسوب می شوند.

وی با انتقاد از نوع نگرش به آثار و میراث فرهنگی اظهارکرد: مردم و شهروندان در کنار مسئولان باید از این میراث ها و آثار گرانبها مراقبت و نگهداری نمایند.

فرماندار سراب اضافه کرد: آسیب دیدن کتیبه رازلیق و نشتبان در واقع بی توجهی به ریشه و پیشینه مردمان این منطقه بوده و مردم و مسئولان باید در این زمینه دست به کارشوند.

ظرفیت گردشگری ناشی از وجود کتیبه رازلیق مورد توجه قرارگیرد

مهناز بهمنی نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگاران گفت: متاسفانه ما قدر داشته های خود را نمی دانیم.

وی اضافه کرد: کتیبه رازلیق در کنار طبیعت زیبا و بکر اطراف آن می تواند با اندک توجهی از طرف مسئولان به یک منطقه ویژه گردشگری تبدیل گردد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بدون فراهم کردن زیرساخت های توسعه گردشگری نمی توان از سرمایه گذاران بخش غیردولتی انتظار حضور در منطقه را داشت، بیان نمود:کتیبه رازلیق که نشان دهنده قدمت و تاریخ منطقه سراب می باشد اگر مورد توجه مسئولان قرارنگیرد دچار آسیب دیدگی جدی خواهد شد.

وی اضافه کرد: متاسفانه در جایی که می تواند از یک آسیب دیدگی جلوگیری کرد اقدامی صورت نمی گیرد و بعد از تخریب و از بین رفتن آثار تاریخی بعضی آغاز به مرثیه سرایی می نمایند کاری که اکنون در خصوص دریاچه ارومیه شاهد آن هستیم.

بهمنی سرمایه گذاری دولت در بخش زیرساخت های مناطق گردشگری را خواستارشد و توضیح داد:ظرفیت گردشگری ناشی از وجود کتیبه رازلیق باید مورد توجه مسئولان قرارگیرد.

ماکت سنگ نوشته را در جای خوبی نگهداری می کنیم

داور سلیمی رئیس نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سراب نیز در مصاحبه با خبرنگاران گفت: سازمان میراث فرهنگی از دو کتیبه رازلیق و نشتبان ماکت برداری نموده و هم اکنون ماکت این دو سنگ نوشته در موزه آذربایجان نگهداری می گردد ودر معرض بازدیدنمایندگان قراردارد.

وی در خصوص برنامه آینده در جهت نگهداشت این اثر ملی و ثبت شده اظهارداشت: فعلا برنامه خاصی ابلاغ نشده است.

مرتضی داداش زاده از افراد بومی محل نیز در مصاحبه با خبرنگاران گفت: متاسفانه این کتیبه هراز چندگاهی مورد هجوم حفاران سودجو و غیرمجاز قرارمی گیرد.

وی با اشاره به اینکه عوامل جوی و طبیعی نیز به مرور زمان این کتیبه را دستخوش فرسایش می نماید اضافه کرد: اکنون اگر به سیمای این کتیبه نگاه کنید شاهد تغییرات اساسی و آغاز آسیب دیدگی ها خواهیم شد.

فرزاد حیدری دیگر شهروند سرابی به خبرنگاران گفت: اگر راه دسترسی مناسبی به محل کشیده گردد گردشگران حضور بیشتری خواهند داشت و طبیعتا گماشتن یک نگهبان و حصارکشی دور این اثر تاریخی مطالبه زیادی از طرف مردم از مسئولان نیست.

بنابراین از مسئولان و شهروندان سراب انتظار می رود تا دیر نشده فکری به حال ناخوش احوال سند زنده تاریخ سراب نمایند و اجازه ندهند تا آیندگان، ما را به دلیل برهم زدن ریشه و پیشینه آنها مزمت نمایند.

خبرنگار: جواد عباس زاده

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 671

به "سندتاریخی سراب حال و روز خوشی ندارد، رازلیق ظرفیت مغفول گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سندتاریخی سراب حال و روز خوشی ندارد، رازلیق ظرفیت مغفول گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید