قایقرانی و شنا در تنگه لی لی دورود لرستان

به گزارش تور آسیایی ارزان، تنگه لی لی دورود

استان لرستان از سرسبزترین و پر جاذبه ترین استان های ایران است که جاذبه های طبیعی، فرهنگی و تاریخی بسیاری دارد. شاید قدمت تاریخی لرستان را بتوان به دوران مادها دانست. در نتیجه از زمان های قبل از میلاد مسیح این خطه جایگاه بزرگی برای آدمیان این سرزمین داشته و همیشه در آن سکونت داشته اند. در اطراف یکی از شهرستان های معروف این استان به نام دورود جاذبه های طبیعی فوق العاده زیبایی وجود دارد که هر یک خصوصیاتی منحصر به فرد داشته و جاذب گردشگران و طبیعت گران فراوانی است. در خبرنگاران برای شما، به معرفی تنگه لی لی دورود می پردازیم و هر آنچه که از این زیبایی طبیعت باقی است را، برایتان بازگو می کنیم. اگر با ما همراه باشید می توانید تنگه لی لی را بیشتر بشناسید.

قایقرانی و شنا در تنگه لی لی دورود لرستان

معرفی شهرستان دورود

شهر دورود که تنگه لی لی در آن قرار گرفته است، در فاصله 86 کیلومتری از سمت شرق خرم آباد قرار گرفته و اگر قصد سفر به این شهر را دارید به راحتی می توانید با قطار بروید. قطارهایی که از سمت مشهد یا تهران به سمت مرکز و غرب کشور حرکت می نمایند، در شهرستان دورود توقف داشته و از این شهر می گذرند. آب و هوای این شهر به قدری در فصل های بهار و تابستان معتدل و دلچسب است که به آن لقب مرکز طبیعت ایران را داده اند. حتی فصل های سرد این شهر هم طبیعتی شگفت انگیز دارد و هوای سرد و کوهستانی آن مانع ورود گردشگران به این شهر نمی گردد. تنگه لی لی دورود به همراه دیگر جاذبه های به نام ایران همچون دریاچه گهر، آبشار بیشه و آبشار شوی و بسیاری دیگر در اطراف این شهر قرار گرفته اند.

اگر برای چندین روز قصد اقامت در دورود را دارید، قبل از راهی شدن به سمت تنگه لی لی دورود می توانید به سراغ جاذبه هایی که در زیر به شما معرفی می کنیم، بروید.

  • تفرجگاه باباهور

بر بالای کوه باباهور تفرجگاه باباهور به همت شهرداری دورود دوباره سر و سامان گرفته و هم اکنون مکانی برای پیاده روی و کوهپیمایی است. مساحت 500 هکتاری این پارک به همراه امکانات تفریحی شهربازی، استخر، پارک صخره ای، قایقرانی و هتل، می تواند مقصد آخر هفته های خانواده های دورودی و دیگر گردشگران باشد.

  • دریاچه گهر

بیشتر طبیعت گرد هایی که به مقصد دورود حرکت می نمایند، بیشتر می خواهند از تماشا دریاچه گهر لذت ببرند. این دریاچه در میان کوه های منطقه حفاظت شده اشترانکوه واقع شده و برترین راستا رسیدن به آن پس از گذر از راستای مال رو بر روی کوه هاست.دریاچه زیبای گهر بین دو منطقه الیگودرز، ازنا و دورود واقع شده و در بازدید از این دریاچه به شما توصیه می کنیم امکانات و وسایل یک شب کمپینگ در طبیعت را با خود به همراه داشته باشید. برای حمل وسایل در طول راستا می توانید از الاغ بهره ببرید. مردم محلی با شما همراه شده و راستا را نشانتان می دهند. بیشتر گردشگران خارجی به این دریاچه، دریاچه ایران می گویند. از ویژگی های زیبای این دریاچه، آب شفاف و الماسی آن است. به طوری که به راحتی عمق 4 متری ته دریاچه قابل مشاهده است. مشخصات دریاچه گهر به این صورت است:

  • عمق دریاچه: 28 متر
  • مساحت سطح آبی: 100 هکتار
  • طول دریاچه گهر: 1500 متر
  • عمق: 500 تا 800 متر
  • ارتفاع دریاچه از سطح دریا: 2365 متر
  • آبشار دره اسپر

قبل از اینکه به سراغ تنگه لی لی دورود بریم، آبشار دره اسپر و در ادامه چند جاذبه دیگر را به شما معرفی می نماییم. طبعا اگر قصد تماشا هر یک از این جاذبه های طبیعی را دارید، بهتر است که حداقل یک روز را درون این طبیعت ها سپری کنید. آبشار دره اسپر یا همان آبشار ازنادر در دره اسپر جاری می گردد. روستایی به همین نام در نزدیکی آن قرار گرفته است. باید ابتدا به روستا رفته و پس از یک ساعت پیاده روی از روستا به آبشار دره اسپر می رسید. دشت لاله های واژگون نیز در نزدیکی روستای اسپر و در روستای رزسو در 10 کیلومتری دورود قرار گرفته است. اگر قصد تماشا لاله های واژگون را دارید، بهتر است که از نیمه های فروردین تا اوایل اردیبهشت به این منطقه وارد شوید.

تنگه لی لی دورود

تنگه لی لی دورود یکی از کمتر شناخته شده ترین جاذبه های طبیعی این شهرستان است که در فاصله 20 کیلومتری غرب شهرستان دورود قرار گرفته است. این تنگه در بین سیرم و چمنار قرار گرفته است. شاید همین موضوع کمتر شناخته شدن این تنگه را بتوان دلیل خوبی بر همچنان بکر بودن این منطقه دانست. از شهرهایی همچون خرم آباد یا تهران تور های طبیعت گردی متعددی برای این تنگه به راه افتاده است.

اگر از خرم آباد قصد رسیدن به تنگه لی لی دورود را دارید، باید ابتدا راستای را به سمت دو روستای سیرم و چمنار رانندگی کنید. این راستا زمانی حدود 2 ساعت طول می کشد. اگر در دورود هستید پس از زمانی حدود 20 دقیقه رانندگی به روستای چمنار خواهید رسید. در مجموع در کنار هر روستا و شهر لرستان شاهد شکل گیری دره ها و تنگه های سر سبز و پر آبی خواهید بود که دلیل آن محصور شدن این نواحی در میان کوه های زاگرس است.

روستای چمنار

روستای چمنار نیز، پر از این شگفتی ها و طبیعتی بکر است. پس از طی مسافتی 14 کیلومتری به سمت شرق دورود به روستای چمنار خواهید رسید. این روستا در دامنه های سرسبز کوه های این منطقه واقع شده و خود بهشتی برای اهالی خونگرم آن و گردشگران و مسافران محسوب می گردد. اگر می خواهید دقیق تر از موقعیت این روستا بگوییم باید به غرب دریاچه گهر و قله اشترانکوه اشاره کنیم که چمنار در آن واقع شده است. مردم این روستا از یکی از طایفه های اصلی به نام طایفه چهار لنگ در ایل بختیاری لر بزرگ هستند. می توانید از طوایف دیگری همچون طایفه سالاروند، عبدالوند، حاجیوند و لک نیز در این روستا پیدا کنید. جمعیت چمنار حدود 4000 نفر است و تمام این افراد با یکدیگر نسبت فامیلی دارند.

در میان دو روستای چمنار و سیرم که البته بیشتر به روستای چمنار نزدیک تر است، تنگه لی لی دورود واقع شده است. این تنگه در طی سالیان دراز، بر اثر فرسایش آبی، بادی و جوی در میان کوه های صخره ای زاگرس به وجود آمده است. رود ماربره را می توان دلیل اصلی شکل گیری این تنگه در سال های طولانی دانست. به این رود به این دلیل نام ماربره را داده اند، چرا که در گذشته در این نواحی پر از مارهای فراوان بوده است. حتی مارهای آبی نیز درون حوضچه ها گه گاهی شنا می نمایند. اگر خوش شانس باشید می توانید یکی از مارهای حیات وحش این ناحیه را هم در حین شنا ببینید.

فرسایش صخره ها در تنگه لی لی دورود باعث به وجود آمدن سطوح صاف و صیقلی در سنگ شده و دیواره هایی با اشکال عجیب به وجود آورده است. بعلاوه حوضچه های متعددی در این تنگه به وجود آمده است که یکی از این حوضچه ها را در عکس ها می توانید مشاهده کنید. آب این تنگه سرد است، با این حال اگر توانایی شنا دارید می توانید کمی در آن ها آب تنی کنید.

شاید اشکال صخره های این دره شما را به یاد دیگر دره های ایران زمین در دره قشم یا تنگه هایی همچون تنگه شیرز فارس بیندازد.

به هر صورت، این تنگه نیز زیبایی و خصوصیات منحصر به فرد خود را در اشکال سنگ ها و آب رودخانه دارد. بعلاوه این منطقه محیط زیست بسیاری از پرندگان است. برای رفتن و گذر از این تنگه بهتر است که قایق بادی به همراه داشته باشید. یا اگر با تور همراه می شوید، هزینه قایق از شما گرفته می گردد. راستای که برای پیاده روی وجود دارد، بسیار کوتاه بوده و حدود 45 دقیقه پیاده روی پس از پیاده شدن از ماشین، به تنگه لی لی دورود می رسید. البته این زمان در صورتی است که از سمت روستای چمنار به سمت تنگه و دره حرکت کنید. اگر از روستای سیرم به سمت دره بروید، قطعا مدت زمان بیشتری در راه خواهید بود که بسته به سرعت حرکت شما زمانی در حدود یک ساعت تا یا کمی بیشتر را در بر می گیرد.

در مجموع به دلیل محیط صخره ای که این تنگه دارد، برای طی کردن آن باید کمی با اصول کوهنوردی آشنا باشید. اگر نمی توانید به درون تنگه قدم بگذارید، برترین موقعیت برای تماشای چشم انداز زیبای آن ایستادن در دهانه یا همان خروجی تنگه لی لی دورود است که به شما، چشم انداز ای تماشایی از طبیعت این ناحیه و صخره های فرسایش یافته را می دهد. می توانید آب های شفاف و شاید سبز رنگ و کبود رنگ آن را بتوانید از دور نیز مشاهده کنید. اگر می خواهید که به درون تنگه وارد شوید، حتما مجهز به وسایل کوهنوردی باشید و حتما با یک راهنما و لیدر مجرب، همراه شوید.

از وسایل مورد احتیاج برای پیمایش تنگه لی لی دورود به همراه داشتن لباس های سبکی که به سرعت خشک می شوند (چرا که باید احتمال خیس شدن را بدهید) کفش مناسب همچون صندل برای پیمایش درون آب، کرم ضد آفتاب، کلاه آفتاب گیر و عینک آفتابی ضروری هستند.

منبع: الی گشت
انتشار: 13 اسفند 1400 بروزرسانی: 13 اسفند 1400 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1998

به "قایقرانی و شنا در تنگه لی لی دورود لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قایقرانی و شنا در تنگه لی لی دورود لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید