پلی استیشن 5 پرو برای موفقیت به دلیلی فراتر از جی تی ای 6 احتیاج دارد

به گزارش تور آسیایی ارزان، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد سونی در حال آماده شدن برای عرضه یک مدل قدرتمندتر پلی استیشن 5 است و زودتر از آنچه فکرش را بکنید، آن را عرضه خواهد نمود. تحلیلگران با اطمینان پیش بینی نموده اند که دستگاه نو در انتها سال 2024 عرضه می گردد و این در حالی است که مجموعه ای از اطلاعات فاش شده از اسناد رسمی سونی از مشخصات آن، نگاهی کلی از قدرت آن به ما می دهد. با توجه به گزارش ها به نظر می رسد این استراتژی بسیار شبیه به آن چیزی است که هر دو نسل قبلی کنسول های سونی و مایکروسافت با عرضه پلی استیشن 4 پرو و ایکس باکس وان ایکس دنبال کردند.

پلی استیشن 5 پرو برای موفقیت به دلیلی فراتر از جی تی ای 6 احتیاج دارد

با این حال، یک تفاوت اساسی بین آن موقع و اکنون وجود دارد. زمانی که این دو کنسول میانی نسل به ترتیب در سال های 2016 و 2017 عرضه شدند، سازندگان نمایشگر های 4K یا اولترا اچ دی را به شدت تحت فشار قرار دادند و این باعث شد که افراد بسیاری آن ها را خریداری نمایند. در واقع در آن موقع احتیاج آشکاری به کنسول هایی وجود داشت که قادر به خروجی تصاویر با وضوح 4K باشند که مدل های پایه کنسول های نسل هشتمی قادر به انجام آن نبودند. این بدان معناست که سونی و مایکروسافت یک عنصر بازاریابی واضح برای فروش دستگاه های تازه خود داشتند.

با این حال هشت سال گذشته و یافتن عوامل خارجی مشابهی که عرضه پلی استیشن 5 پرو را توجیه کند، سختتر شده است. در حالی که صفحه نمایش های 8K با وضوح بالاتر در حال حاضر وجود دارد، محتوای 8K زیادی در دسترس نیست و حتی در میزان های بزرگ صفحه نمایش، تشخیص تفاوت از 4K سخت است و به همین علت جذب مصرف نماینده کند بوده است. طبق گزارش ها، سونی به توسعه دهندگان گفته است که در کوشش است تا پشتیبانی 8K را به پلی استیشن 4 پرو اضافه کند، اما تضمینی برای این موضوع وجود ندارد.

  • سونی با چه شعار تبلیغاتی می خواهد پلی استیشن 5 پرو بفروشد؟

هرچند یک چیز دیگر در افق صنعت بازی وجود دارد که ممکن است به سونی در فروش پلی استیشن 5 پرو یاری کند و رویدادی حتی مهم تر از نسل تازه فناوری تلویزیون خواهد بود که چیزی نیست جز عرضه نسخه تازه سری جی تی ای. تحلیلگرانی که عرضه پلی استیشن 5 پرو در سال 2024 را پیش بینی نموده بودند، آن را به عنوان برترین کنسول برای تجربه بازی ذکر شده می دانستند. این در حالی است که مایکروسافت حداقل این بار از عرضه کنسول میان نسلی خودداری خواهد نمود. در نتیجه سونی به راحتی قادر خواهد بود پلی استیشن 5 پرو را به عنوان برترین راه برای تجربه چیزی که به راحتی می تواند بزرگترین بازی دهه باشد، تبلیغ کند. هرچند فارغ از جی تی ای 6، پلی استیشن 5 پرو احتیاج به دلایل بیشتری برای عرضه خود دارد.

طبق اطلاعات منتشر شده، به طور کلی سونی می گوید که این دستگاه سه چیز را فعال می نماید: نرخ فریم سریع تر، وضوح نمایشگر بالاتر تا 8K و ری تریسینگ بهبود یافته. برای دستیابی به این اهداف، پلی استیشن 5 پرو اندکی افزایش قدرت در سی پی یو، تقویت بیشتر در کارت گرافیک، کمی حافظه بیشتر، یک تراشه سفارشی برای ری تریسینگ و یک ارتقاء رزولوشن مبتنی بر هوش مصنوعی که سونی آن را PlayStation Spectral Super Resolution نامگذاری نموده، دریافت خواهد نمود.

از نظر ری تریسینگ، گفته می گردد که کنسول تازه دو تا چهار برابر بهتر از پلی استیشن 5 معمولی عمل می نماید. این بدان معناست که بازی های خاصی از پلی استیشن 5 که دارای ری تریسینگ نیستند نیز ممکن است بتوانند آن را اضافه نمایند و بازی هایی با ویژگی های ری تریسینگ محدود ممکن است بتوانند بهبود قابل توجهی داشته باشند. وجود این بهبودها بدون شک خوب است، اما شاید یک ویژگی مهم برای فروش یک کنسول میان نسلی نباشد. از طرفی نرخ فریم بهتر به معنی عملکرد روان و پاسخگوتر برای بسیاری از گیمر ها اهمیت بیشتری خواهد داشت، اما بعضی هشدار داده اند که ما باید انتظارات خود را چندان بالا نبریم.

در بسیاری از بازی ها، نرخ فریم را نمی توان تنها با استفاده از قدرت پردازش گرافیکی بیشتر بهبود بخشید زیرا شما بعلاوه به یک سی پی یو سریعتر احتیاج دارید که بتواند با تمام محاسباتی که بازی در کوشش است انجام دهد، هماهنگی داشته باشد و افزایش سرعت سی پی یو در کنسول تازه سونی چندان زیاد نخواهد بود و بنابراین بعید است که پلی استیشن 5 پرو بتواند بازی های 30 فریم را با نرخ فریم 60 اجرا کند. بنابراین به نظر می رسد که بیشتر شاهد عملکردی روان تر و به خصوص با ثبات بالاتر خواهیم بود.

با توجه به موارد گفته شده، وضوح صفحه نمایش احتمالا جایی است که پلی استیشن 5 پرو از آن سود زیادی خواهد برد. ترکیبی از قدرت اضافی کارت گرافیک یعنی افزایش 67 درصدی روی کاغذ اما بیشتر از 45 درصد در عمل، طبق یادداشت های سونی به توسعه دهندگان و ارتقاء با فناوری PSSR باید به بهبود چشمگیری در کیفیت تصویر منجر گردد. گزارشات اولیه نشان می دهد که ارتقاء دهنده های هوش مصنوعی نتایج بسیار بهتری نسبت به فناوری های ارتقاء مقیاس قبلی فراوری می نمایند و روشی فوق العاده قدرتمند برای جبران هزینه های هنگفت و سختی فراوری تراشه های قدرتمندتر در حال حاضر هستند.

فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی فقط برای بازی های سطح بالا مفید نیستند. گزارش های اولیه ای وجود دارد که نینتندو از فناوری DLSS انویدیا در سوییچ 2 برای یاری به یک کنسول دستی با قدرت میانه بسیار بالاتر از رده وزنی خود استفاده خواهد نمود. با فرض اینکه PSSR سونی مشابه DLSS باشد، پشتیبانی از 8K را برای پلی استیشن 5 پرو فراهم خواهد نمود. هرچند برای بیشتر بازیکنان، تصاویر واضح تر و بهتری را در وضوح 4K ارائه خواهد نمود.

به نوعی می توان گفت که پلی استیشن 5 پرو کاری را انجام می دهد که پلی استیشن 5 قرار بود انجام دهد یعنی تجربه بازی ها با ری تریسینگ و کیفیت 4K. این در حالی است که بسیاری بدون اینکه بدانند کنسول های نسل نهمی برای وضوح 4K ساخته شده اند، آن ها را خریداری نموده اند و عملا اهمیتی به این موضوع نداده اند که این کنسول ها در راستای رسیدن به این وضوح تا به امروز کار نه چندان آسانی در پیش داشته اند.

همه این ها باعث می گردد پلی استیشن 5 پرو در جست وجوی علتی برای وجود باشد. شکی نیست که جی تی ای 6 برای صنعت بازی سازی اهمیت زیادی خواهد داشت و بسیاری بدون شک در پی برترین راه برای تجربه آن خواهند بود اما در شرایط مالی کنونی، 600 دلار برای کنسولی که کمی بهتر است، گران قیمت به نظر می رسد و باید دید که سرنوشت این کنسول چه خواهد بود.

منبع: Polygon

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1403 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 5069

به "پلی استیشن 5 پرو برای موفقیت به دلیلی فراتر از جی تی ای 6 احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلی استیشن 5 پرو برای موفقیت به دلیلی فراتر از جی تی ای 6 احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید