آیین رونمایی از مجموعه چهار جلدی مصور ایران باستان برگزار گشت

به گزارش تور آسیایی ارزان، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، آیین رونمایی از مجموعه چهار جلدی مصور ایران باستان برگزار شد.

آیین رونمایی از مجموعه چهار جلدی مصور ایران باستان برگزار گشت

آیین رونمایی از مجموعه چهار جلدی مصور ایران باستان با حضور جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران، سلمان رئیسی عبداللهی دبیر هنری مجموعه، احسان رضایی دبیر مجموعه، شاهرخ رزم جو باستان شناس، مصطفی ده پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، علی نصیریان بازیگر و جمعی از پژوهشگران این حوزه در موزه ملی ایران برگزار گشت.

نوکنده با بیان اینکه یکی از رسالتهای موزه ملی ایران حفظ میراث ایران فرهنگی است، گفت: به این منظور موزه ملی همکاری هایی را با ناشران ملی و بین المللی داشته است.

رئیس موزه ملی ایران با اشاره به همکاری مشترکی که با ناشر این مجموعه داشته است، ادامه داد: از سال 1401 همکاری مشترک با انتشارات سایان منجر به انتشار کتاب در چهار جلد شد. مجموعه ایران باستان از دوره پارینه سنگی تا دوره ساسانی را در بر می گیرد.

نوکنده با اشاره به تلاش پژوهشگران برجسته در تألیف این مجموعه افزود: گروهی تلاش کردند تا این مجموعه منحصر بفرد را تألیف کنند. این مجموعه به زبان قابل فهم برای همگان نوشته شده است تا مخاطبان بدون نیاز به پیشینه علمی بتوانند درباره آن اطلاعات کسب کنند.

وی ادامه داد: مخاطبان بعد از خواندن چهار جلد اطلاعاتی درباره تاریخ و میراث فرهنگی ایران کسب خواهند کرد.

سلمان رئیسی عبداللهی در پیامی که فرستاده بود با اشاره به اینکه نزدیک 2 دهه است که در حوزه تصویرگری کتاب فعال است، گفت: وقتی تاریخ ایران را مرور می کنیم، متوجه می شویم تصویر نقش مهمی در انتقال آن برعهده داشته است. در کتیبه های باستانی ایران، تصویر بزرگ از فیگورهای مختلف می بینیم؛ این مساله نشان دهنده توجه خاص بر تصویر است، تا جایی که حتی بعد از کاربردن خط هم از اهمیت تصویر کم نشد.

دبیر هنری مجموعه چهار جلدی ایران باستان درباره اینکه فرم خوب می تواند به انتقال محتوا کمک کند، توضیح داد: این مجموعه تاریخ مصور نتیجه همکاری نزدیک به دو سال نیروی متخصص نزدیک است که با کمترین تخیل و با استفاده از مستندات تاریخی تهیه شده است.

شاهرخ رزم جو نیز با تاکید بر اینکه جای چنین مجموعه ای در ایران خالی بود، گفت: جای مجموعه ای که به زبان ساده این اطلاعات را در اختیار همگان بگذارد، خالی بود.

به گفته این باستان شناس دوره هخامنشی از نظر هویتی دوره مهمی است اما اطلاعات کمی از این دوره در اختیار است. در دوره هخامنشی میتوان درباره گستره ایران صحبت کرد و بنابر این شواهدی که از این دوره وجود دارد، این گستره و فرهنگ آن دوره را نشان می دهد.

مسئول بخش هخامنشیان مجموعه با اشاره به زبان ساده مورد استفاده در 4 جلد افزود: مهم بود که مجموعه از زبان باستان شناسی خارج شود تا همه بتوانند به سادگی آن را متوجه شوند. تاریخ باستان شناسی دیوار کوتاهی دارد که هر کس به خود اجازه می دهد از دیوار آن بالا رود و درباره آن اطلاعات دهد.

او افزود: برای اطلاع درباره هخامنشی باید کتابهای زیادی مطالعه شود اما در این مجموعه با مطالعه هر جلد، اطلاعات کاملی درباره یک دوره بدست می آوریم.

احسان رضایی نیز با تاکید بر اینکه در این مجموعه جای گفتن از بزرگی تاریخ ایران این عظمت نشان داده شد، گفت: کتابهای تاریخی معمولا از مسائلی صحبت می کنند و جز چند تصویر محدود ندارند، این در حالی است که سالها شاهد مجموعه های مصور درباره روم و مصر بودیم. جای خالی این مجموعه در ایران مشخص بود.

دبیر مجموعه چهار جلدی ایران باستان با اشاره به اقدامات تألیف این مجموعه که از سال 1401 در دفتر انتشارات آغاز شده است، افزود: برای تهیه این مجموعه حدود 100 بنای تاریخ بازسازی و به بررسی 60 شخصیت پرداخته و 70 محوطه تاریخی عکاسی و عکس هایی درباره آن خریداری شد.

او با توضیح درباره مراحل تهیه و تنظیم این مجموعه، گفت: نگارش متن و تبدیل آن به فرم گرافیکی دوش به دوش هم پیش رفت، تعدادی از متن ها از طریق متخصصان آن دوره تالیف شد، به نقطه ای رسیدیم که بگوییم کاری کوچک درباره ایران بزرگ انجام دادیم. راه گذر از سختی ها این است که ایران را بیشتر بشناسم و ایران را دوست داشته باشیم.

مصطفی ده پهلوان درباره دوران سلوکی و اشکانیان توضیح داد: سالها بود که کتاب درخوری برای فارسی زبانان نداشتیم، امروز نیاز داریم تا مردم را به سواد میراثی دعوت کنیم، زیرا محوطه های این کشور به دست بچه ها این کشور به یغما می رود.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه در ایران آگاهی تاریخی کمی وجود دارد، گفت: در آموزش از کتاب هایی که نمی توانند خروجی برای افراد از جنس غیر باستان شناس داشته باشند، استفاده می شود. در دروس باستان شناسی هم کتاب جذابی نداریم.

او با تأکید بر اینکه تا زمانی که ایران باستان را درک نشود، نمیتوان ایران این روزها درک کرد، ادامه داد: این مجموعه می تواند به مخاطبان روایت درست، دقیق و علمی از تاریخ باستان ارائه دهد. این مجموعه می تواند ذهنیت و عینیت درستی از گذشته به مخاطبان کتاب بدهد.

تورج دریایی و خداداد رضاخانی که خارج از مرزهای ایران هستند هم پیام هایی را برای این آیین فرستادند.

علی نصیریان نیز با ابراز خرسندی از اینکه در این آیین درباره ایران صحبت شد، گفت: در این روزها نیاز به برگزاری این جلسات است و مردم از نظر روانی نیاز به بازسازی روانی دارند و هیچ چیز جز فرهنگ و هنر نمی تواند ضایعات را جبران کند.

به گفته این بازیگر پیشکسوت، تشکیل و برگزاری مجالس فرهنگی که در آن درباره فرهنگ و کتاب گفت و گو می شود، فرصتی است که افراد از نظر روانی استراحت کنند و لحظاتی به موسیقی، شعر و تاریخ ایرانی فکر کنند.

منبع: همگردی
انتشار: 21 اسفند 1402 بروزرسانی: 21 اسفند 1402 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 4097

به "آیین رونمایی از مجموعه چهار جلدی مصور ایران باستان برگزار گشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین رونمایی از مجموعه چهار جلدی مصور ایران باستان برگزار گشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید