استفاده از آجر سفالی در ساختمان سازی همچنان بی رقیب است

به گزارش تور آسیایی ارزان، رپرتاژآگهی- قدمت استفاده از آجر به 7000 سال قبل از میلاد مسیح می رسد. آجر، یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی مورد استفاده بشر تا به امروز بوده است. گواه این ادعا دیوارها، ستون ها و سازه های باستانی است که از آجر در ساخت آنها استفاده شده و همچنان ماندگار هستند. به واقع چرا همچنان آجر سفالی و انواع دیگر، انتخاب شماره 1 در ساخت ساختمان به حساب می آید؟ با ما همراه باشید تا جواب این سوال را آنالیز نموده و با انواع آجر و قیمت آجر سفالی در ساخت ساختمان آشنا شویم .

استفاده از آجر سفالی در ساختمان سازی همچنان بی رقیب است

مواد اولیه و نحوه ساخت آجر سفالی

آجر سفالی، یک ماده ساختمانی است که معمولا به شکل مستطیل در دسترس می باشد. خاک رس معمولا به عنوان ماده اولیه ساخت آجر محسوب می گردد. البته امروزه بر اساس مواد اولیه بکار رفته در آن از بتن، آهک، خاکستر بادی و غیره در ساختمان سازی استفاده می گردد. اولین آجرها در منطقه ها گرم و خشک فراوری می شدند و این مصالح گلی را برای خشک و سفت شدن در معرض گرما و نور آفتاب قرار می دادند. به تدریج این فرآیند خشک شدن پیشرفت کرد و به ساخت کوره های آجر پزی و فراوری آجر پخته منجر شد.

مراحل ساخت آجر سفالی شامل مراحل زیر می گردد:

  • ایمن سازی و استخراج خاک رس
  • خالص سازی خاک
  • مخلوط کردن و قالب گیری
  • خشک کردن
  • پخت
  • سرد کردن

فرآیند ساخت آجر، به دو نوع قالب گیری کلی تقسیم می گردد:

قالب گیری دستی آجر سفالی

در این نوع عملیات، قالب گیری به وسیله نیروی انسانی صورت می گیرد. نیروی کار به دو شکل زمینی یا میزی قالب گیری را انجام می دهد. در این روش سنتی، قالب ها برای خشک و پخته شدن به سوله های مخصوص منتقل می شوند.

قالب گیری ماشینی آجر سفالی

امروزه برای سرعت در پیشبرد کار و فراوری انبوه، از روش ماشینی فراوری آجر سفالی نیز استفاده می گردد. نسبت به روش دستی، استفاده از این روش منتج به فراوری آجرهای سنگین تر و مستحکم تر خواهد بود. آجرها در اشکال منظم و با سطحی صاف و لبه های تیز وارد چرخه بازار خواهد شد. دارای چندین سوراخ است که از ملات پر شده و در نتیجه تضمین کیفیت و استحکام در ساخت ساختمان را به همراه دارد.

انواع آجر در ساخت ساختمان

در این بخش به چند نمونه پر کاربرد در ساخت ساختمان اشاره می کنیم که نشان می دهد چرا استفاده از آجر در ساختمان سازی، همچنان زنده و پویا مانده است:

آجر فشاری

نوع کلاسیک آجرها است که به شکل سنتی و دستی فراوری می گردد. استفاده از آن در مراحل سفت کاری و دیوارها و هر بخشی که احتیاج به استحکام دارد، رایج است.

آجر سفالی

این آجر پر کاربرد ترین و قدیمی ترین مصالح ساختمانی است. همان طور که قبل تر هم گفته شد، به دو صورت ماشینی و دستی فراوری می گردد و از استحکام بالایی برخوردار است . شکل هندسی متقارنی دارد و بر اساس درجه پخت و کیفیت مواد اولیه، از درجه 1 تا درجه 4 تقسیم بندی می گردد. وزن سبکی داشته و برای استفاده در پروژه هایی که سرعت حرف اول را می زند، مناسب است. بعلاوه در جلوگیری از هدر رفت انرژی و عایق صوتی عالی عمل می کند. نسبت به دیگر نمونه ها ارزان تر است.

آجر سفالی از پرکاربرد ترین مصالح ساختمانی

آجر بتنی

مواد اولیه آن سیمان، ماسه، سنگریزه های درشت و آب است. در مقدار های دلخواه طراحی و فراوری می شوند و استفاده فراوانی در نمای بیرونی و داخلی ساختمان دارد.

آجر مهندسی

این نوع آجر از استحکام و فشردگی بالایی برخوردار است. معمولا در سازه ها و ساختمان هایی استفاده می گردد که احتیاج به مقاومت اسیدی، استحکام بالا، تخلخل کم و دوام در شرایط یخبندان مهم است. به علت مقاومت در برابر نفوذ آب و مواد شیمیایی در ساخت زیر زمین بکار می رود.

آجر ماسه آهکی

به آجر سیلیکات کلسیم نیز شناخته می گردد و مانند آجر سفالی با دوام است. تنوع کاربردی بالایی دارد و هم در پی سازی و هم در سازه هایی تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای استفاده از آجر سفالی

زمانی که از محبوبیت این آجر صحبت می گردد، باید از مزیت ها و ویژگی های آن گفت. مواد سازنده این آجر از خاک رسی می باشد که از عناصر زمینی است، که بر روی آن زندگی می کنیم. همین موضوع فهرست مزایای آن را پر بار نموده است. خاصیت آکوستیک و مقاومت بالایی در برابر هدر رفت انرژی و گرما دارد. استحکام دیوار، سقف، ستون و دیگر اجزای ساختمان با این محصول تضمین شده خواهد بود. موارد زیر از جمله ویژگی های آجر سفالی است:

  • عایق صوتی
  • شکل هندسی متقارن
  • دوام و استحکام بالا
  • راحتی در استفاده
  • مقاوم در برابر آتش
  • ضد آب و هوا
  • آجر سفالی دوستدار محیط زیست
  • جلوگیری از اتلاف انرژی
  • ارزان

آجر همچنان مستحکم و مقرون بصرفه

آجر سفالی از کجا بخریم ؟ شرکت سازمایه

شرکت سازمایه با حدود نیم قرن حضور در بازار فراوری و فروش آجر سفالی ، نقش مهمی در پیشرفت این صنعت داشته است. فراوری و فروش انواع تیغه های دیواری 7، 10، 15 و سفال های سقفی 20، 25 و فندوله از جمله خدماتی است که این شرکت به مشتریان خود ارایه می دهد. شما می توانید برای استعلام قیمت و خرید محصول مورد نظر خود به سایت این شرکت Sazmayeh.ir مراجعه نمایید.

منبع : رایان سما

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 10 خرداد 1401 بروزرسانی: 10 خرداد 1401 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 2071

به "استفاده از آجر سفالی در ساختمان سازی همچنان بی رقیب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از آجر سفالی در ساختمان سازی همچنان بی رقیب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید