اصرار شهرداری کرمانشاه برای ساخت تله کابین در محوطه طاق بستان

به گزارش تور آسیایی ارزان، مشاور شهردار کرمانشاه در امور سرمایه گذاری گفت: ساخت پایه های پروژه تله کابین کرمانشاه تا حدود 70 درصد پیش رفته و مسئله ای که اکنون پیش رو داریم، احداث دکل هشتم در طاق بستان است که برای انتقال تجهیزات حفاری و بتن ریزی به ارتفاع نیازمند یاری هوانیروز هستیم.

اصرار شهرداری کرمانشاه برای ساخت تله کابین در محوطه طاق بستان

به گزارش ایرنا، مخالفت با پروژه احداث تله کابین در محوطه طاق بستان کرمانشاه به خاطر عواقب جبران ناپذیر آن چند سالی است دنبال می گردد. در پی این اعتراض ها، کارزاری با عنوان نه به تله کابین در محوطه باستانی و تاریخی تاق وسان (طاق بستان) کرمانشاه از سوی فعالان محیط زیست، فعالان مدنی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی با هدف توقف آن راه اندازی شده است.

در این کارزار که از بیست و سوم تیرماه 1401 برای جمع آوری امضاء راه اندازی شده، از رییس جمهور درخواست شده است با توجه به آسیب های احدث تله کابین در محوطه تاریخی تاق بستان (طاق بستان) از جمله خطر حذف این مجموعه تاریخی از لیست میراث جهانی، از اجرای آن ممانعت گردد.

در بخشی از این کارزار یادآوری شده است: جنابعالی در 22 تیرماه 97 در دیداری که با فعالان حوزه محیط زیست داشتید ضمن طرح دغدغه های خودتان در زمینه محیط زیست وعده دادید که چالش ها و موضوعات کلان حوزه محیط زیست را سریعا پیگیری فرمایید و به ندای فعالان جامعه زیست محیطی برای طرح دغدغه هایشان جامه عمل بپوشانید. در آن نشست هم اندیشی فرمودید احداث هر سد، پالایشگاه، کارخانه و کارگاه، فرع بر آن است و باید محیط زیست حفظ گردد تا توسعه یافتگی در پرتو حفظ محیط زیست باشد و آموزش قضاتِ رسیدگی کننده به پرونده های محیطی زیستی لازم است.

حفاظت از محیط زیست طبق اصل پنجاهم قانون اساسی وظیفه عمومی محسوب می گردد. متأسفانه اجرای طرح های تله کابین بر مبنای محور های توسعه و به بهانه گردشگری در منطقه ها تاریخی، جنگلی و طبیعی کشور تبدیل به یک داستان تکراری و مخرب شده است.

با توجه به نظر کارشناسان محیط زیست، زمین شناسی، مطالعات آب منطقه ای و میراث فرهنگی اجرای این طرح غیرکارشناسی بی تردید باعث آسیب غیرقابل جبران به زیستِ محیط و میراث هزاران ساله تاق وسان (طاق بستان)، از جمله حوضه آبگیر در منطقه دشت کاهو و محوطه چهل هزار ساله دو شاخ و دشت کاهو و نابودی گونه های گیاهی و جانوری و منظر تاریخی و فرهنگی و ترافیک شدید و انباشت زباله می گردد.

این ها صرفاً پیامد های عینی مساله است که ذی نفعان با بهانه گردشگری، درآمدزایی و ایجاد اشتغال به نوعی موجبات اضمحلال میراث ناملموس رافراهم خواهند آورد که در طول سده ها در این منطقه شکل گرفته است.

اهم این موارد شامل اشعار، نماد ها و اسطوره ها، ترانه ها، داستان ها، خاطرات و مثل ها و متل هایی است که مردم برای خود ساخته اند که نابودی آن ها توام با نوعی بی تاریخی عمیق خواهد بود. مهم ترین پیامد این بی تاریخی، از دست رفتن هویت شهری است که بحران هویتی موجود را بیش از پیش خواهد نمود. باید متوجه بود که استمرار حیات شهری را نه ابزار که پیشینه تاریخی آن متداوم می نماید.

70 درصد پروژه اجرا شده است

شهرداری کرمانشاه در طول این سال ها همیشه در کوشش بوده پروژه تله کابین طاق بستان را به خاتمه برساند. حتی گفته می گردد این پروژه را بدون دریافت مجوز از اداره میراث فرهنگی آغاز نموده و با اقدامات غیرقانونی تا 70 درصد آن را اجرا نموده است.

در حالی که پروژه احداث تله کابین طاق بستان در بلاتکلیفی توقف و اجرا مانده است، حمیدرضا سهیلی ـ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه ـ هفته گذشته در یک نشست خبری درباره آخرین شرایط تله کابین گفته است: در بحث پروژه تله کابین شهرداری بدون این که مجوزی از میراث فرهنگی بگیرد، این پروژه را آغاز نموده و کار انجام شده هم غیرکارشناسی و غیرعلمی بوده است. اگر می خواهیم طاق بستان ثبت جهانی گردد، با اجرای طرح فعلی تله کابین، این مسأله دچار مسائل عدیده ای خواهد شد.

پروژه تله کابین طاق بستان از سال 1378 پی ریزی شده است، اما از همان ابتدا به علت تعرض به حریم این محوطه تاریخی با مخالفت میراث فرهنگی کرمانشاه و اعتراض مردم روبرو می گردد و تا سال 1396 کوشش ها برای اجرای این پروژه و مخالفت ها برای توقف آن ادامه می یابد.

سپس در این سال با یک شرکت ایتالیایی برای اجرای پروژه قراردادی بسته می گردد که به نتیجه ای نمی رسد و یک سال بعد (اسفند 1397) استاندار کرمانشاه اعلام می نماید که بانک ملل خواستار اجرای این پروژه است که این بار شهرداری با این سرمایه گذار مخالف می نماید و در نتیجه سال 1398 شهرداری با همکاری شرکتی به نام پویش افق مدیریت ماندگار اجرای پروژه را بدون دریافت مجوز از وزارت میراث فرهنگی از سر می گیرد و بر اساس گفته های شهردار وقت، این پروژه بهمن سال 1399 به بهره برداری می رسد.

به طاق بستان آسیبی نمی زنیم

این در حالی بوده که مدیریت وقت سازمان سرمایه گذاری شهرداری کرمانشاه در نشستی خبری در سال 1399 این ادعا را مطرح نمود که وزارت میراث فرهنگی تمام مجوز های پروژه را صادر نموده است. تله کابین بیش از هزار متر با آثار تاریخی طاق بستان فاصله دارد و هیچ آسیبی به آن نمی زند.

بعلاوه شهردار کرمانشاه در نشست خبری درحالی که اعتراضات درباره احداث تله کابین در محوطه طاق بستان را ایرادات بی فایده خطاب نموده، گفته بود: عده ای ایراد بی فایده می گیرند و می گویند ممکن است هنگام نصب دکل ها به چند تکه استخوان برخورد کنید و از بین بروند.

منبع: فرارو
انتشار: 9 مرداد 1401 بروزرسانی: 9 مرداد 1401 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 2128

به "اصرار شهرداری کرمانشاه برای ساخت تله کابین در محوطه طاق بستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصرار شهرداری کرمانشاه برای ساخت تله کابین در محوطه طاق بستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید