معرفی تایلند و جاذبه های گردشگری و دیدنی آن

به گزارش تور آسیایی ارزان، تایلند کشوری زیبا و جذاب در جنوب شرقی آسیا می باشد که یکی از توریست پذیرترین کشورهای جهان در سال های اخیر بوده است و هر ساله گردشگران زیادی را از اقصی نقاط جهان از جمله ایران به سمت خود می کشاند. در این مطلب ضمن معرفی کشور تایلند ، فرهنگ و مذهب تایلند ، موقعیت جغرافیایی تایلند ، آب و هوای تایلند ، جشن ها و مراسم تایلند و جاذبه های گردشگری تایلندبیان شده است.

معرفی تایلند و جاذبه های گردشگری و دیدنی آن

با تور تایلند به طبیعتی همچون بهشت سفر کنید

معرفی تایلند

تایلند با نام قدیمی سیام از تاریخی چند هزارساله برخوردار است. این کشور صندلی ویژه ای در میان کشورهای این منطقه دارد. سرزمین تایلند به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسبی که دارد، از آب و هوای مطلوبی برخوردار است و از لحاظ منابع طبیعی و کشاورزی غنی بوده، محصولات مختلفی را فراوری و به نقاط مختلف دنیا از جمله ایران صادر می نماید. این کشور از جمله کشور هایی است که دیدنی های فراوان و متنوعی دارد و دنیا گردان بسیاری را به خود جلب کرده است، به طوری که سالیانه میلیون ها نفر از سراسر دنیا، از جمله ایران به آن جا سفر می نمایند. در آنالیز های آماری اجرا شده، بانکوک، پایتخت کشور تایلند، دومین شهری است که مورد توجه دنیا گردان دنیا است. طی چند دهه اخیر، این کشور، رشد مالی چشم گیری داشته و از لحاظ علمی و صنعتی در حال توسعه است. روابط تایلند با کشور ما، ایران، ریشه ای چند ساله دارد و هم اکنون نیز از سطح نسبتاً مطلوبی برخوردار می باشد. امید است ارتباط بین دو کشور، تداوم داشته و توسعه یابد و باعث پیشرفت هر دو کشور می شود.

موقعیت جغرافیایی تایلند

کشور تایلند در جنوب شرقی آسیا، بین کشورهای هند و چین قرار گرفته و از شمال به خلیج تایلند و از شرق به دریای آندامان منتهی می شود. تایلند با مالزی در جنوب، با میانمار (برمه) در شمال غربی، با لائوس در شمال شرقی و با کامبوج در جنوب شرقی هم مرز است. تنها راه ارتباط زمینی میان دو کشور مالزی و سنگاپور است و راه ارتباطی با سایر کشورهای آسیا نیز به وسیله تایلند می باشد. تایلند با وسعت تقریبی پانصد هزار کیلومتر مربع و جمعیت شصت و پنج میلیون نفر دارای 76 ایالت می باشد. پایتخت تایلند، بانکوک می باشد که تقریبا در مرکز آن و در کنار رودخانه چائوپرایا واقع شده است.تایلند، پنج منطقه جغرافیایی اصلی دارد که عبارتند از:

1- منطقه مرکزی کشور که جلگه ای آبرفتی، وسیع، با زمین های حاصل خیز است. این جلگه مرکزی، به دلیل محصولات کشاورزی فراوانش مشهور به یکی از جام های برنج آسیا است. این جلگه باتلاقی با یک سیستم رودخانه ای قدیمی تر که زیر آب بوده، در اواخر عصر یخبندان، به وجود آمده و در طول فصل بارانی، به خاطر بارندگی های جنوب غربی، همیشه در معرض سیل های شدید است.

2- دومین منطقه جغرافیایی تایلند، شامل مناطق کوهستانی است که در شمال جلگه مرکزی واقع شده است. این کوهستان ها، از سنگ های آهکی و گرانیتی تشکیل شده و با دره هایی که اولین اقامت گاه تایلندی ها، بین قرون نهم تا چهاردهم میلادی بوده، از هم جدا شده اند. بلندترین کوه تایلند، دوی اینتانون (Doi Inthanon) با ارتفاع 2565 متر در این منطقه واقع است. سراسر تایلند، تحت تاثیر آب و هوای گرمسیری استوایی است؛ اما به خاطر موقعیت مرکزی آن، نسبت به برمه که در غرب و کشورهای هند و چین که در شرق آن واقع اند، بارندگی کم تری دارد. به طور کلی، ریزش باران در جنوب و حاشیه جنوب شرقی، کوهستان های غربی و تا اندازه ای در کوهستان های مرتفع تر شمالی، بیشتر است؛ ولی بیشتر قسمت های کشور، جزء ناحیه کم باران هستند و ریزش باران در این نقاط، در طول سال حداکثر به 1500 میلی متر می رسد. تنوع اراضی طبیعی و موقعیت تایلند، جالب توجه است. از نظر نقشه برداری، این کشور مناطق مرتفع جنگلی، فلات های نسبتاً خشک، فلات های حاصل خیز کنار رودخانه ها و سواحل ماسه ای را در برمی گیرد که طبیعتاً از نظر آب و هوایی، متنوعند. از آن جا که تایلند در حدود بیست درجه شمال خط استوا واقع است، آب و هوایی گرم و مرطوب دارد و به طور طبیعی، کشوری با وضعیت جوی استوایی تلقی می شود. فصل بارندگی در آن، از جولای تا اکتبر (خرداد تا شهریور) است. از نوامبر تا فوریه (مهر تا بهمن) در قسمت های شمالی، هوا کمی سردتر است؛ در حالی که میزان رطوبت، از حدود 2/95 درصد به سطح 5/58 درصد در این ایام می رسد. از مارس تا ژوئن (اسفند تا خرداد) به طور معمول هوا بسیار گرم و مرطوب است. وضعیت جوی گرم و مرطوب، به ویژه در فصل بارندگی، باعث رشد و تکثیر انواع گیاهان، قارچ ها و امثال آن می شود.

3- سومین منطقه طبیعی تایلند که در غرب، در طول خط مرزی با میانمار (Myanmar) واقع شده نیز یک منطقه کوهستانی است. که در این ناحیه مرزی طبیعی به وجود آورده است.

4- در شرق جلگه مرکزی، فلات کورات (Khorat) چهارمین منطقه جغرافیایی تایلند را تشکیل می دهد که یک منطقه سنگ ماسه ای مواج است و به طور فوق العاده 200 متر بالا آمده.

5- پنجمین منطقه طبیعی تایلند، در جنوب کشور واقع شده و بخش شمالی شبه جزیره مالایاست. این منطقه، علاوه بر مناطق کوهستانی، سواحل دریایی و جزایر متعددی دارد که برخی از آن ها آهکی هستند.

زبان رسمی تایلند

زبان تایی، زبان رسمی مردم تایلند است و حدود نیمی از تایلندی ها به این زبان صحبت می نمایند. زبان تایی، زبانی مبتنی بر تمایز آهنگ کلام است. هر کلمه می توانند با پنج آهنگ مختلف تلفظ شود؛ به صورت پایین، بالا، متوسط، در حال صعود و نزول. هر آهنگی معنای کلمه را تغییر می دهد، مثلاً با آهنگ صعودی، به معنی شگفت انگیز، و با آهنگ نزولی، به معنی بخت بد است. تلفظ بیشتر لغات تایی، در مکان های مختلف کشور متفاوت است و باید هنگام سخن گفتن و تلفظ کلمات در محل های مختلف دقت کرد. ترجمه الفبا و نوشته های تاییی به حروف لاتین، دقیق نیست، زیرا هیچ الگوی پذیرفته شده ای برای آن وجود ندارد، چون هر کلمه ممکن است به روش های مختلف نوشته شود، به عنوان مثال، کلمه خیابان در شهر بانکوک(Rajadomnern)یا(Ratchadamnoen) نیز (Rajdamoen) نوشته می شود؛ در حالی که همین کلمه در شهرهای جنوبی تایلند (phetchaburi) ،(petchaburi) ، نوشته می شود. از دیگر زبان های تایلندی می توان به لائو - که در شمال شرقی کشور رایج است - و مالایایی که زبان مسلمانان مالایایی نژاد جنوب کشور است، اشاره نمود. زبان های چینی و ژاپنی نیز در این کشور رواج دارد. یادگیری زبان انگلیسی در مدارس، اجباری است.

مذهب رسمی تایلند

مذهب رسمی تایلند، بودیسم تراوادا می باشد که حدود 95 درصد از جمعیت تایلند، پیرو آن هستند. طلیعه این مذهب درطی سال های 483 تا 503 قبل از میلاد، آشکار شد. بودیسم معاصر دنیا، به دو مکتب تقسیم می شود:

1- مکتب تراوادا که در سریلانکا، تایلند و میانمار، پیروان فراوانی دارد.

2- مکتب ماهایانا که پیروانش در چین و ژاپن، فراوانند.

اکثر مردم بودایی تایلند، به اصول دینی خود پایبند هستند و این امر در همه ابعاد زندگی تایلندی معین می باشد. مردم بودایی تایلند تشکیلات منظمی دارند و رهبران روحانی آن ها مورد احترام جامعه هستند. سیاست مذهبی حکومت نیز معطوف به تقویت، حمایت و گسترش آیین بودایی است.

پرچم رسمی تایلند

پرچم تایلند از پنج نوار افقی به رنگ های قرمز، سفید و آبی تشکیل شده است که قرمز نمایان گر ملت، سفید نمایان گر آیین بودا و رنگ آبی نمایان گر حکومت سلطنتی است. قرمز، سفید و آبی سه رنگ اصلی تایلند محسوب می شوند. این پرچم، در 28 سپتامبر 1917 براساس حکم سلطنتی پرچم اصلی این کشور شد.

جمعیت تایلند

جمعیت کشور تایلند، طبق سرشماری سال 2008، حدود 65،493،296 نفر، گزارش شده است و از لحاظ، بیستمین کشور دنیاست. از این میزان، 21.2 درصد، افراد زیر چهارده سال 70.3 درصد، افراد بین پانزده تا 64 سال و 8.5 درصد، افراد بالای 65 سال، سن دارند. میانگین سن افراد جامعه به طور کلی، 32.5 سال است که در مردان 32 سال و در زنان، 33.7 سال است. میزان رشد جمعیت این کشور در سال 2008، 0.64 درصد و شاخص رشد و پیشرفت انسانی آن در سال 2005 ، حدود 78 درصد بوده است. طبق سرشماری سال 2005، 96.4 درصد افراد بالای پانزده سال تایلند، باسوادند.

فرهنگ و آداب و سوم تایلند

فرهنگ تایلندی ها آمیزه ای از فرهنگ کشورهای هند، چین، کامبوج و دیگر کشورها آسیای جنوب شرقی است. همانند بسیاری از کشورهای آسیایی، احترام گذاشتن به اجداد و نیاکان، یک بخش اصلی و ضروری از تمرین های روحانی تایلندی هاست. تایلندی ها بسیار مهمان نواز و بخشنده، نرم خو و صلح جو هستند و سلسله مراتب اجتماعی برای آن ها بسیار مهم است. بزرگ ترها نقش مهمی در تصمیم گیری ها و مراسم خانوادگی دارند. سبک احوال پرسی سنتی تایلندی ها، وای نام دارد و معمولاً به این ترتیب است که ابتدا فرد کوچک تر دست می دهد؛ نوک انگشتان را روی سر می گذارد و خم می شود تا صورتش با دست هایش مماس شود. بعد خطاب به خانم ها عبارت ((ساوات- دی کا)) و خطاب به آقایان، عبارت ((ساوات- دی کراپ)) به معنای سلام را ادا می نماید؛ سپس بزرگ ترها به همین شیوه پاسخ آن ها را می دهند. در مقام و موقعیت های اجتماعی مانند دولت نیز این که چه کسی وای را کار می رود. بچه ها نیز هنگام رفتن به مدرسه و بازگشت به منزل همین به همین شیوه به والدین خود ادای احترام می نمایند. به طور کلی، این نوع احوال پرسی، نشانه احترام و تکریم فرد به دیگران است. در تایلند، کامل شدن تحصیلات شخص برای ازدواج، امری لازم است و اگر فرد، پس از اتمام تحصیلاتش تمایل به ازدواج با فردی داشت، ابتدا باید با خانواده نامزد خود آشنا شود و سپس از خانواده خود بخواهد که خواستگاری او بروند. اگر هر دو خانواده موافقت نمایند، ازدواج انجام می شود. داماد مبلغی را به عنوان پاداش بزرگ کردن عروس (شیربها) به پدر و مادر او می پردازد. صورتی، رنگ سنتی لباس عروس است و داماد نیز کت و شلوار سبک اروپایی یا یک ژاکت یقه پهن با شلوار می پوشد. زوج های جوان در مناطق روستایی، غالباً با خانواده داماد زندگی می نمایند و ممکن است چند نسل در یک خانه زندگی نمایند. در این خانه ها معمولاً بزرگ ترین مرد، رییس خانواده است و اعضای خانواده باید در برابر بزرگ ترها مطیع باشند. خانواده ها معمولاً دو یا سه فرزند دارند و همه افراد خانواده در یک مزرعه کار می نمایند. کوچک ترین دختر خانواده، خانه والدین را به ارث می برد و در عوض، او و همسرش باید از پدر و مادرشان در دوران پیری نگهداری نمایند. حریم های خانوادگی، روابط افراد و آزادای های جنسی در تایلند و برخی دیگر از کشورهای منطقه، با تعالیم اسلام و سنت های ایران، بسیار متفاوت است.

نژاد مردم تایلند

اکثر مردم تایلند از نژاد تای هستند. نژادهای اقلیت نیز شامل حدود دو میلیون نفر مالایی نژاد در جنوب کشور، شمار کمی کامبوجی در شرق و نیز برخی قبایل هستند؛ که در شمال و شمال غرب زندگی می نمایند. تقریباً بقیه جمعیت از نژادهای لائو و شان هستند. اقلیت های نژادی کشور تایلند، عبارتند از چینی ها که 14 درصد جمعیت، یعنی حدود نه میلیون نفر و مهم ترین اقلیت تایلندی هستند. مهاجران چینی اولیه، هوکین ها بودند که بعد از قرن هجدهم، به عنوان ماموران جمع آوری مالیات برای خاندان سلطنتی به عنوان ماموران جمع آوری مالیات برای خاندان سلطنتی به تایلند وارد شدند. گروه دیگر چینی ها تئوچو بودند که در بانکوک به تاجران مهمی تبدیل شدند. بعداً با حاکم شدن کمونیست ها در چین، مهاجرت های وسیع و گسترده ای به تایلند صورت گرفت. چینی های مهاجر مردمی پرکار هستند و بر تجارت و امور مالی کشور، تسلط دارند، ولی بر خلاف دیگر کشورهای منطقه، تمرکز ثروت در دست چینی ها، هیچ تنشی در تایلند ایجاد نکرده است. شاید نزدیکی نژادی چینی ها و تایلندی ها مهم ترین عامل خویشاوندی دو نژاد در این سطح وسیع بوده است. از دیگر اقوام ساکن تایلند، مالایی ها هستند که در قسمت های جنوبی تایلند زندگی می نمایند و مسلمانند.

جشن ها و جشنواره های تایلند

تایلند از نظر تعداد و تنوع جشن ها در دنیا کم نظیر است. مهمترین جشنواره های تایلند عبارتند از:

- جشنواره چتر و صنایع دستی تایلند

این جشنواره در دهکده ای کوچک در نزدیکی شهر چیانگ مای و در ماه ژانویه (دی) برگزار می شود. تقریباً تمام مردم دهکده بوسانگ به وسیله فراوری چترهای کاغذی نقاشی شده، امرار معاش می نمایند. این نمایشگاه، در خیابان اصلی برگزار شده و یادبود هنرهای سنتی است. در این بازار می توان به خرید چتر و صنایع دستی، پرداخت.

- نمایش رژه اژدها و شیر تایلند

این جشنواره، هر سال ساکنان چینی تایلندی، در ماه ژانویه (دی) برای احترام به اژدهای طلایی برگزار می نمایند. جمع شدن مردم با لباس های رنگارنگ، حرکت دسته ها به صورت نظامی و پایکوبی و حرکاتی مانند شیر و اژدها، به این جشنواره، جلوه خاصی می بخشد. این نمایش، معمولاً در اغلب شهرهای مهم برگزار می شود؛ اما مرکز اصلی آن، ناخون سوآن است.

- جشنواره بزرگ تایلند

این جشنواره که در سپتامبر برگزار می شود، مربوط به میراث فرهنگی غنی تایلند است و شامل برنامه های مختلف فرهنگی، مسابقات مشت زنی، نمایش بریدن میوه و سبزیجات، ساخت مجسمه و رنگ کردن چتر است. بازدیدنمایندگان می توانند طی مدت این جشنواره، صنایع دستی تایلند و کالاهای دیگر از دست فروش ها به قیمت مناسب بخرند.

- جشنواره گل تایلند

شمال تایلند به تنوع گل و گیاه، مشهور است؛ به خصوص در ماه فوریه (بهمن) که بهترین ماه در چیانگ مای است. رژه ماشین های حامل افراد که با گل های زیبا تریین شده، ویژگی به یادماندنی این رویداد سالیانه است. بخش های مختلف این جشنواره، شامل نمایش گل و گیاه، فروش صنایع دستی، نمایش های هنری و مسابقات مختلف است. این جشنواره سه روزه در اولین آخر هفته ماه فوریه برگزار می شود.

- جشن زیارت سالیانه تایلند

پیران بودا، هر سال مراسم زیارتی در جای پای مقدس بودا دارند. این زیارتگاه در سراشیبی نزدیک به سارابوری در 236 کیلومتری شمال بانکوک، واقع است. این جشن، شامل بازار، تفریح، بازی و موسیقی گروهی نیز و در ماه فوریه (بهمن) برگزار می شود.

- جشنواره میوه تایلند

در ماه می (اردیبهشت) اغلب شهرهای شرقی، مثلاً رایونگ، ترات و چانتابوری جشن فراوانی میوه برگزار می نمایند. در این جشن، محصولات باغستان ها و زمین های زراعی به فروش گذاشته می شود. اغلب این میوه ها برای شما تازگی خواهند داشت؛ زیرا خاص منطقه استوا هستند و در ایران، نظیر آن ها وجود ندارند.

- جشنواره شمع تایلند

شمع های زیبایی را که از موم زنبور عسل و به صورت قلم کاری تهیه می شوند و ارتفاع برخی از آن ها به چند متر می رسد، در این جشنواره به نمایش می گذارند. جشنواره شمع، در ماه جولای (تیرماه) در شهر آبون راتچاتانی در شمال شرقی تایلند، برگزار می شود.

- جشن ماه کامل تایلند

روز ماه کامل، در هشتمین ماه قمری، یادآور اولین خطابه بودای مقدس است که برای پنج حواری خود ایراد کرد. این خطابه، بیش از 2530سال پیش و پس از آن که حواریان بودا به اشراق دست یافتند، ادا شده است. نشانه این جشن، روشن کردن شمع است در تمام معابد به صورت گروهی و در هنگام غروب. این جشن، در ماه جولای (تیرماه) برگزار می شود.

- دوی ماراتون پاتایا تایلند

این رقابت سالانه، در شهر پاتایا برگزار می شود و دوندگانی از تایلند و کشورهای دیگر، در یکی از زیباترین مسابقات جنوب شرق آسیا شرکت می نمایند. ماراتون پاتایا، شامل ماراتون نیمه و ماراتون کامل در رده های متفاوت و در ماه جولای (تیرماه) برگزار می شود.

- مسابقات قایق رانی تایلند

این مسابقات در ماه سپتامبر (شهریور) در رودخانه نان در پایتخت برگزار می شود. این مسابقه، میان قایق های چوبی و در یکی از بهترین مناطق تایلند با نام پیچت، که پر از دره های سرسبز است، برپا می شود.

- جشنواره گیاه خواری تایلند

چینی های مقیم تایلند، در این جشنواره، به مدت ده روز فقط غذاهای گیاهی ارائه می نمایند. این جشنواره سالیانه در شهرهای پوکت و ترانگ، در ماه اکتبر (مهر)، برگزار می شود.

- مسابقه گاومیش های تایلند

این مسابقات در ماه اکتبر (مهر) در حوالی اقامت گاه های کنار دریا و در شهر چون بوری برگزار می شود.

- مسابقات سه گانه تایلند

شامل شنای 1000متر، دوچرخه سواری 5کیلومتری و دوی 12کیلومتری است. برندگان این مسابقه ها برای مسابقات سه گانه هاوایی، برگزیده می شوند. این مسابقه در شهر پوکت و در ماه اکتبر (مهر) برگزار می شود.

- مسابقات قایق های بلند تایلند

مسابقات سنتی قایق های بلند، در شهر ناخون راتچاسیما و در ماه دسامبر (آبان) برگزار می شود. این مسابقات، همراه با نمایش و فروش محصولات محلی است. گروه های موسیقی نیز جشنواره را همراهی می نمایند.

- جشنواره چراغ بادی تایلند

در این جشنواره، شناورهای کوچکی که شمعی روی آن ها است و چراغ هایی شبیه بالون، در ماه کامل، روی رودخانه و در آسمان رها می شوند و منظره زیبای آن شهر چیانگ مای (در شمال تایلند) نظر هر بیننده ای را جلب می نماید. این جشنواره زیبا، در ماه نوامبر (آبان) برگزار می شود.

ورزش در تایلند

فوتبال، تنیس روی میز، بدمینتون، بسکتبال و والیبال، از محبوب ترین ورزش های تایلند؛ و بوکس تایلندی و ورزش های رزمی و سپک تاکرا، از ورزش های سنتی این کشورند.

- موآی تای بوکسینگ (Muay Thai Boxing)

این ورزش، نوعی بوکس است و پرطرفدارترین ورزش در بین تماشاگران تایلندی است. بوکسینگ در دهه 1990 در سطح دنیای، محبوبیت پیدا کرد.

- کرایی کرابونگ (Kraabi Krabong)

این هنر رزمی سنتی تایلندی ها، ترکیبی از تکنیک های سلاح های دستی با فنون بوکس تایلندی است و معمولاً در جشنواره ها و مکان های دنیا گردی اجرا می شود.

- سپک تکرا (Sepak Takraw)

یکی دیگر از ورزش های بومی تایلند نوعی والیبال است که با پا و یک توپ خیزرانی، بازی می نمایند. چند نوع سپک تکرا، با قواعد بازی متفاوت وجود دارد. در جنوب تایلند، این بازی یک تور دارد. در این ورزش فقط پاها مجاز به تماس با توپ هستند. ورزش راگبی در تایلند، در حال رشد است. در سال 2005، تایلند اولین کشور میزبان مسابقات بین المللی راگبی سبک وزن بود. تایلند امکانات ورزشی مناسبی دارد و به همین دلیل، میزبانی بازی های مختلفی را برعهده داشته است. بانکوک، میزبان بازی های بین المللی مختلفی بوده؛ از جمله چهار دوره بازی های آسیایی در سال 1966-1970-1978-1998 و در این زمینه بی رقیب بوده است.

غذاهای تایلند

تایلندی ها و به طور کلی مردم منطقه جنوب شرق آسیا از صبح تا شب در حال خوردن هستند؛ ولی وعده های غذایی آن ها بسیار کم حجم است و شاید به همین دلیل است که درصد افراد چاق در تایلند، بسیار کم است و اغلب آن ها اندام متناسبی دارند؛ برخلاف مردم منطقه خاورمیانه و آمریکایی ها که تعداد وعده های غذایی آن ها کم و حجم غذای مصرفی شان بسیار زیاد است. غذاهای تایلندی در سراسر دنیا رایج شده اند و اگر به کشورهای اروپایی یا آمریکا بروید، حتماً رستوران های تایلندی را خواهید دید؛ درست همانند غذاهای ایتالیایی و ژاپنی که در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفته اند. تایلند شالیزارهای بسیاری دارد و از فراورینمایندگان اصلی برنج دنیا است. برنج های تایلند به ایران نیز صادر می شود. مورد اصلی غذاهای تایلندی، برنج، ماهی و سبزیجات است. گوشت در تایلند معمولاً خیلی کم استفاده می شود. گوشت مصرفی در غذاهای تایلندی معمولاً گوشت گاو یا گاومیش است. میگو، هشت پا، خرچنگ، صدف و دیگر غذاهای دریایی نیز مصرف بالایی در تایلند دارند. تایلندی ها غذا را به صورت کبابی، آب پز و سرخ شده استفاده می نمایند. کبابی کردن ماهی، مرغ و سوسیس، بسیار متداول است؛ فلفل نیز از ادویه های اصلی غذاهای تایلندی است و همه گردشگران می دانند غذاهای تایلندی، معمولاً تند مزه اند. تنوع ادویه جات و سس در غذاهای تایلندی، آنقدر زیاد است که معمولاً در یک غذای ساده تایلندی، حداقل پنج نوع ادویه و سس استفاده می شود. برنج در تایلند اغلب بدون روغن و به صورت کته درست می شود. به علت آب و هوای مناسب، کیفیت مواد غذایی در این کشور، بسیار بالاست ولی معمولاً در غذاخوری های کنار خیابانی، اصول بهداشتی، درست رعایت نمی شود. در برخی رستوران ها به شما اجازه می دهند، خودتان آشپزی کنید، غذاهای تایلندی را با قاشق و چنگال سرو می نمایند و چوب های غذاخوری در خانه های چینی ها به کار می روند.

غذاهای تایلندی در مناطق مختلف تایلند، متفاوت است و به چهارگروه غذاهای شمالی، شمال شرقی، مرکزی و جنوبی تقسیم می شود. غذاهای هر گروه، شباهت بسیاری به غذاهای کشورهای همسایه آن منطقه دارند. از غذاهای مشهور تایلندی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- جوک (Jok): یک نوع حریره برنج است که برای صبحانه می خورند.

- کائوتوم (Khao Tom): سوپ برنج به شیوه تایلندی است که معمولاً با گوشت خوک، جوجه یا میگو تهیه می شود.

- کائوپد (Khao Pad): برنج سرخ کرده تایلندی و یکی از مشهورترین غذاهای تایلند است که معمولاً با جوجه، گوشت گاو، میگو، خوک، خرچنگ، نارگیل، آناناس و سبزیجات تهیه می شود.

- پدتای (Pad Thai): نوعی رشته برنجی است که با سس ماهی، شکر، آب لیموترش یا خمیر تمبر هندی، بادام زمینی ریز شده و تخم مرغ، سرخ می شود.

- توم یام (Tom Yam): یک سوپ ترش و تندی است با گوشت که در مناطق مرکزی تایلند، رواج دارد.

- گای پدکینگ (Gai Pad Khing): مرغ سرخ شده با تکه های زنجبیل است که در مناطق مرکزی نیز رایج است.

- لارب (Larb): سالادی ترش و تند، شامل گوشت، پیاز، گرد فلفل، پودر برنج تفت داده و نعناع است که یکی از خوراک های منطقه شمال شرق تایلند است.

شهرهای توریستی و پرطرفدار تایلند

تایلند کشوری دیدنی با انواع مختلفی از جاذبه های گردشگری، طبیعتی زیبا، مکان های تاریخی، معابد بودایی، روستاهای کشاورزی زیبا، فروشگاه های صنایع دستی سنتی و سواحل و تالاب های جذاب می باشد. تمام این موارد، تایلند را به یکی از مکان های گردشگری محبوب در جنوب شرقی آسیا تبدیل کرده است. در ادامه به معرفی شهرهای توریستی و پرطرفدار تایلند و مکان های گردشگری آنها پرداخته می شود.

1- بانکوک تایلند

بانکوک (بانکوک)، پایتخت کشور تایلند و بزرگترین شهر این کشور می باشد. بانکوک را شهر فرشته ها می نامند که جذاب ترین و زیباترین مکان های دیدنی آن در ادامه آورده شده است. پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری و اماکن دیدنی بانکوک عبارتند از: معابد بانکوک، بازار روی آب بانکوک، باغ وحش بانکوک، شهر سوخته آیوتا بانکوک، مزرعه تمساح های بانکوک و جزیره مرجان بانکوک. برای کسب اطلاعات و توضیحات بیشتر اینجا کلیک نمایید.

2- پاتایا تایلند

پاتایا (پاتایا) یکی از شهرهای ساحلی کشور تایلند می باشد که در ساحل شرقی خلیج تایلند واقع شده است. پاتایا در 165 کیلومتری جنوب شرقی بانکوک قرار گرفته است و با اتوبوس حدود 2 ساعت و نیم طول می کشد. پاتایا دارای آب و هوای مرطوب و خشک است که به 3 فصل گرم و خشک، گرم و مرطوب و گرم و بارانی تقسیم می شود. پاتایا یکی از مقاصد اصلی گردشگران تایلند است و هر سالانه بیش از پنج میلیون توریست را جذب می نماید. تفریحاتی همچون شنا، جت اسکی، موج سواری، اسکی روی آب، قایق سواری و غواصی در سواحل پاتایا امکان پذیر میباشد. پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری و اماکن دیدنی پاتایا عبارتند از: مجموعه مینیاتوری مینی سیام پاتایا، باغ استوایی نانگ نوچ پاتایا، باغ وحش ببرها پاتایا، موزه ریپلی پاتایا، دنیای زیر آب پاتایا، خانه مقدس حقیقت پاتایا، موزه بطری های شیشه ای، کوه بودا پاتایا، معبد مدرن وانسانگ وارارام پاتایا، شوی آلکازار و تئاتر آلانگ کارن پاتایا، پارک پاتایا و پارک آبی آن، دهکده فیل ها پاتایا و مراکز خرید پاتایا. برای کسب اطلاعات و توضیحات بیشتر اینجا کلیک نمایید.

3- پوکت تایلند

پوکت (Phuket) بزرگترین جزیره تایلند و بهترین اقامتگاه برای تعطیلات در تایلند می باشد. در شمال این جزیره فرودگاه بین المللی واقع شده است که دسترسی به آن را برای مسافران آسان ساخته است. پوکت به مروارید دریای آندامان نیز معروف است و سواحل زیبای آن و غواصی در آب های شفافش بسیار پرطرفدار است. در این جزیره جاذبه های دیدنی متنوعی از جمله مراکز خرید و پارک ها، رستوران ها و معابد مختلف با تنوع زیاد وجود دارند که موجب سرگرمی اقشار مختلف مردم می شوند. بهترین سواحل پوکت در کناره غربی آن واقع شده است. ساحل پاتونگ (Patong) و ساحل کارون (Karon) از جمله معروف ترین و محبوب ترین سواحل پوکت می باشند. ساحل پاتونگ بسیار بزرگ و دیدنی می باشد و عمده مراکز خرید پوکت در آن واقع شده است. حدودا 30 درصد جمعیت ساکن پوکت، مسلمان می باشند. در سال های اخیر جزیره پوکت به همراه جزیره سامویی همیشه در میان ده جزیره محبوب آسیا قرار داشته است. پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری و اماکن دیدنی پوکت عبارتند از: خلیج Phang Nga پوکت، شهر قدیمی پوکت، معبد Wat Chalong پوکت، بودای بزرگ پوکت، جزیره Phi Phi پوکت، نمایش FantaSea پوکت و مشت زنی تایلندی. برای کسب اطلاعات و توضیحات بیشتر اینجا کلیک نمایید.

4- سامویی تایلند

سامویی (Samui) سومین جزیره بزرگ تایلند با مساحت حدودا 230 کیلومتر مربع می باشد که تقریبا 50 هزار نفر جمعیت دارد. سامویی در فاصله 685 کیلومتری بانکوک و در سواحل شرقی تایلند واقع شده است مدت زمان پرواز از بانکوک به سمویی حدودا 70 دقیقه می باشد. نام کامل جزیره سامویی، کو سامویی می باشد. کو در زبان تایلندی به معنای جزیره می باشد و سامویی نیز از واژه چینی به معنای بهشت امن گرفته شده است. در این جزیره مراکز خرید بسیار مدرن و شیکی وجود دارد. این جزیره یکی از زیبا ترین نقاط تایلند می باشد که سراسر آن را جنگل فرا گرفته است و از شرق به غرب آن رشته کوهی کشیده شده است. بزرگترین و محبوب ترین ساحل سامویی، ساحل چاونگ(Chaweng) می باشد که در شمال جزیره واقع شده است. پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری و اماکن دیدنی سامویی عبارتند از: مجسمه بودای بزرگ سامویی، صخره های پدربزرگ و مادربزرگ سامویی، مزرعه مارهای سامویی، پارک پارادایز سامویی، باغ پروانه های سامویی، پیست اتومبیل رانی سامویی، خانه باستانی سامویی، جنگل کوهستانی با آبشارهای چشم نواز و پارک آبی سامویی. برای کسب اطلاعات و توضیحات بیشتر اینجا کلیک نمایید.

منبع: لحظه آخری
انتشار: 25 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 441

به "معرفی تایلند و جاذبه های گردشگری و دیدنی آن" امتیاز دهید

1 کاربر به "معرفی تایلند و جاذبه های گردشگری و دیدنی آن" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تایلند و جاذبه های گردشگری و دیدنی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید