بنز بهتر است یا بی ام و؟
به گزارش تور آسیایی ارزان، مرسدس بنز و ب ام و مشهورترین خودروسازان آلمانی در دنیا هستند. رقابت این دو شرکت افسانه ای است.

به گزارش خبرنگاران ، از نبرد مداوم در آمار فروش تا رقابت برای نوآوری و توسعهٔ تکنولوژی؛ بنابراین، به یک سؤال قدیمی می رسیم، بنز بهتر است یا ب ام و؟ بیایید به تاریخچهٔ این دو برند، فلسفهٔ هرکدام و چیزی که امروز فراوری می نمایند بپردازیم تا بتوانیم به این سؤال پاسخ دهیم.
بر اساس گزارش پدال، ب ام و و مرسدس هنوز هم پس از حدود یک قرن، رقابت شدیدی باهم دارند که شامل جنبه های مختلفی از طراحی و فراوری گرفته و تا نوآوری و آمار فروش می گردد. در ادامه بعضی از تفاوت های بین این دو برند که نیروی محرکهٔ رقابت تاریخی آن ها بوده است را آنالیز خواهیم کرد.
فلسفهٔ طراحی
مرسدس و ب ام و فلسفه های طراحی متفاوتی دارند. تمرکز اصلی فلسفهٔ طراحی مرسدس روی تجمل و راحتی است که این را در ظاهر خودروهایش با خطوط نرم و منحنی می توان دید. ب ام و اما همواره روی پرفورمنس تمرکز داشته است و درنتیجه در طراحی محصولات آن می توان خطوط تیزتر و تهاجمی تر را دید که با تجربهٔ رانندگی خودرو هماهنگ است. در مدل های M نیز عناصر طراحی تهاجمی تری مثل جلوپنجرهٔ متفاوت و سپرهای اسپرت تر را می بینیم. از سوی دیگر، مدل های AMG مرسدس قبلاً خیلی از نسخه های معمولی متمایز به نظر نمی رسیدند اما طی سال های بعد، AMG هم رویکردی تهاجمی را در پیش گرفت.
سبک رانندگی
این دو برند تجربهٔ رانندگی متفاوتی را هم ارائه می نمایند که یکی روی پرفورمنس و دیگری روی راحتی و تجمل تأکید دارد. ب ام و در طول تاریخ خود همواره روی ارائهٔ پرفورمنسی استثنایی تمرکز داشته و شعار خودروی نهایی رانندگی را سرلوحهٔ کار خود قرار داده است. این شرکت تا همین چند سال پیش فقط خودروهای دیفرانسیل عقب فراوری می کرد و حضور در مسابقات و تثبیت وجههٔ آن یاری کرد. ب ام و بعلاوه به پیشرانه های شش سیلندر خطی معروفیت یافته است. رویکرد مرسدس اما تمرکز کمی متفاوتی دارد. هرچند مرسدس و ب ام و هردو خودروهای لوکس فراوری می نمایند اما مرسدس بیشتر روی ارائهٔ سواری مجلل تأکید دارد. در مدل های AMG هم مرسدس برای دو دهه از یک فرمول غیرقابل تغییر پیروی می کرد که انحراف و سرخوردن آسان عقب خودروهای اسپرت بود. به همین علت، خودروهای ب ام و لپ تایم های سریع تری را در پیست ها ثبت می کردند درحالی که مدل های AMG لذت رانندگی بیشتری داشتند. مرسدس AMG بعلاوه برای سال ها با پیشرانه های V8 شناخته می شد خواه تنفس طبیعی و خواهش سوپرشارژ یا توربوشارژ.
تکنولوژی و ایمنی
مرسدس و ب ام و طی سال ها تکنولوژی های پیشرفتهٔ فراوانی را ارائه نموده اند. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ب ام و که iDrive نام دارد، از زمان معرفی در سری 7 سال 2001 در بیشتر محصولات این شرکت به صورت استاندارد ارائه شده است. از سوی دیگر، مرسدس سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MBUX را ارائه می نماید که در سال 2018 در نسل چهارم A کلاس معرفی گردید و از هوش مصنوعی برای دریافتن ترجیحات شخصی راننده استفاده می نماید. در بخش ایمنی هم هردو شرکت طیف گسترده ای از سیستم های یاری راننده را ارائه می نمایند.
خودروهای کنونی
هردو برند هم اکنون طیف گسترده ای از مدل های مختلف از خودروهای جمع وجور و اسپرت گرفته تا لوکس و پرچم دار را ارائه می نمایند. فهرست خودروهای مرسدس از A کلاس آغاز شده و به سدان پرچم دار S کلاس ختم می گردد. از سوی دیگر، فهرست محصولات ب ام و از سری 1 آغاز شده و به سری 7 ختم می گردد. این شرکت هنوز رودستر اسپرت Z4 را هم فراوری می نماید درحالی که مرسدس در سبد محصولات خود مدل نمادین SL را دارد. بسیاری از محصولات ب ام و و مرسدس در نسخه های M و AMG هم فراوری می شوند که قدرت و پرفورمنس بالایی را ارائه می نمایند.
خانوادهٔ شاسی بلندهای مرسدس از کراس اوورهای کامپکت GLA و GLB آغاز شده و به مدل فول سایز سه ردیفهٔ GLS ختم می گردد. علاوه بر این، در این خانواده یک شاسی بلند نمادین بنام G کلاس هم وجود دارد که لوکس ترین شاسی بلند مرسدس محسوب می گردد و دهه ها است که با حفظ ظاهر جعبه ای شکل نمادین خود، برترین آفرودر لوکس دنیا بوده است. ب ام و هم طیف گسترده ای از شاسی بلندها را از X1 تا X7 فراوری می نماید. معادل ب ام و برای G کلاس هم مدل تازه XM است که هرچند توانایی های آفرود قابل توجهی ندارد اما از لحاظ جلب توجه و تجمل با G63 قابل قیاس خواهد بود.
مثل بیشتر خودروسازان بزرگ دنیا، مرسدس و ب ام و هم در حال حرکت به سمت الکتریکی سازی هستند و هردو هم اکنون چندین خودروی الکتریکی در سبد محصولات خود دارند. i7 لوکس ترین خودروی ب ام و است و مرسدس هم سدان EQS را ارائه می نماید. این شرکت ها بعلاوه برای آینده هم برنامه ای زیادی دارند. مرسدس میخواهد تا انتها دههٔ جاری تمام سبد محصولات خود را الکتریکی کند درحالی که ب ام و می خواهد تا سال 2030 نیمی از کل فراوریاتش الکتریکی باشد. این شرکت بعلاوه به خودروهای هیدروژنی هم توجه دارد و تمام تخم مرغ های خود را در سبد الکتریکی قرار نمی دهد.
جهت مشاهده فهرست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه فهرست قیمت روز خودرو در خبرنگاران مراجعه کنید.
5858
منبع: خبرآنلاین