بنز SL300؛ گران ترین خودروی ایران
به گزارش تور آسیایی ارزان، در ایران بنزی 66ساله داریم با درهای پروانه ای و قیمت چندمیلیون دلاری، که تنها یک عدد است و حتی خود مرسدس هم تمایل دارد آن را بخرد. اینجا می توانید به شکلی دقیق تر با گران ترین خودرو ایران آشنا شوید.

شاید اگر خیلی سخت گیر نبودیم، باید به 300 SL لقب افسانه ای ترین خودرو تاریخ مرسدس را می دادیم. خودرویی که در ساخت آن از طرح بدن و بال های مرغ دریایی الهام گرفته شده و با هدایت کریستوفر گایگر، طراح و مهندس مشهور شرکت بنز، توسط کارل ویلفرت خلق شده است. این خودرو که کلا به تعداد 1400دستگاه طی تنها سه سال تولید شده، طبق ادعای یکی از سایت های خودرویی تنها 500دستگاه از آن سالم مانده که همین عامل زمینه افزایش شدید قیمت خودرو را فراهم کرده است. اما این بین چیزی که باعث شد تا دوباره سراغ این خودرو برویم، توضیحاتی است که مدیر کلوپ مرسدس بنز در فدراسیون اتومبیلرانی کشور به ما داد.
شاهد غلامعلی، با ستایش از این خودرو و طراحی بی نقص آن، به ما گفت: این خودرو از سال ها پیش در اختیار خانواده دکتر فرهنگ مهر قرار دارد. خودرو البته بازسازی شده و به این روز درآمده است. درواقع بعد از اینکه زمین گیر شده مدت ها پارک شده بود. درواقع این خودرو تا پیش از شروع پروسه بازسازی، مدت قابل توجهی در تعمیرگاه جناب امیر اسفندیاری که در پیچ شمیران قرار دارد، زمین گیر شده بود.سپس خودرو برای بازسازی آماده شد و به گاراژی مشهور در تقاطع ویلا در تهران که متعلق به قدرت الله شیرزادی است، منتقل می شد. اینجا بود که با هدایت مشهورترین چهره حوزه بازسازی خودرو در ایران یعنی تیمور ریشار(ریچارد) خودرو بازسازی می شود. این بازسازی البته بیشتر از جنبه تزئیناتی و ظاهری بوده و کمتر موتور خودرو بازسازی شده است.
در مرحله آخر نیز خودرو به تعمیرگاه 1006ستارخان رفت تا آن که بالاخره بازسازی آن تکمیل شود. تا جایی که می دانم بعد از اتمام دور اول بازسازی گالوینگ مشهور ایران و پیش از تحویل آن به مرحوم دکتر فرهنگ مهر، پیست آزادی یک روز خاص در وسط هفته به روی این خودرو باز شد تا آزمایش نهایی خودرو انجام شود و ایرادات احتمالی آن مشخص شود. در این آزمایش آقایان ریشار، امامی و واحدی پشت فرمان این خودرو نشستند در حالی که موتور اورهال شده بود و برخی قطعات آن هم تعویض شده بودند. البته نمی دانم بعدها کل موتور خودرو بازسازی شد یا نه اما تا جایی که اطلاع دارم، موتور شش سیلندر این بنز قدیمی قدرتی بین 215 تا 280 اسب دارد. این خودرو هم اینک در منزل دکتر فرهنگ و روی چهارعدد خرک مخصوص پارک شده است.
دیروز نوشتیم که قیمت 300 SL گالوینگ و کوپه در ایران حدود 22میلیارد تومان است. رقمی که مستقیما با بهای آخرین بنز گالوینگ 1954 فروخته شده در حراجی ساتبی یکسان است. اما طبق اطلاعاتی که مدیر کلوپ بنز در ایران به ما می گوید، قیمت این بنز 66ساله ممکن است حتی رقمی بالاتر از اینها هم داشته باشد. این بنز که سال 1396 پیشنهادی به بهای 1.5میلیارد تومان از خارج از ایران داشته، امروزه گران ترین خودرو موجود در کشور است. مالک آن هم گویا از سوی خود شرکت مرسدس بنز پیشنهاداتی داشته تا خودرو را در ازای چندمیلیون دلار به آلمان بفرستد که گویا رد شده است. این خودرو که تنها نمونه از 300 SL گالوینگ در کشور است، قیمتی بالاتر و بیشتر از فراری 458 ایتالیا که در کشور یک دانه از آن موجود است، دارد.
راز این قیمت گزاف البته فقط طراحی یا تعداد کم آن در جهان نیست. این خودرو نخستین محصولی است که در صنعت خودرو جهان به سیستم پاشش مستقیم سوخت از نوع انژکتوری(direct injection) مجهز بوده و یکی از بهترین نسبت های بین وزن و قدرت را تا امروز از آن خود کرده است. بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو بنز 300 SL گالوینگ را نخستین ابرخودرو جهان و اولین سوپراسپوت لوکس تاریخ می دانند. دیدن این جواهر از نمای نزدیک به شما ثابت می کند، حتی در دهه هفتم زندگی هم می توان همه را غافلگیر کرد.
منبع: دیوار