توسعه مشاغل خانگی زمینه ساز توسعه اقتصاد کشور، بازاریابی و فروش محصول مهمترین چالش
به گزارش تور آسیایی ارزان، خبرنگاران/مرکزی یک تولیدکننده فعال در عرصه مشاغل خانگی گفت: عدم موفقیت در اتصال درست به بازار از مهمترین موانع پیش روی توسعه مشاغل خانگی است که امید است با اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی این اتصال به درستی و به صورت مستمر عملیاتی گردد.

ابوذر کریمی متولد 1366 و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت است و در حوزه معرق کاری و پیکرتراشی چوب فعالیت می نماید.
وی در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: در این کارگاه که در روستای آقداش شهرستان خنداب واقع شده است، برای چهار نفر به صورت مستقیم و 10 نفر به صورت غیرمستقیم فرصت شغلی ایجاد شده است.
وی در مورد ظرفیت فراوریی این کارگاه گفت: میزان فراوری این کارگاه بسته به نوع محصول و میزان سفارش متغیر است ولی تعدادی از محصولات در تیراژ بالا قابل ارائه در بازار مصرف است. محصولات فراوریی بیشتر غزال و لک لک است که در تیراژ بالا فراوری می گردد بعنوان مثال ماهانه افزون بر هزار عدد لک لک فراوری و روانه بازار مصرف می گردد.
کریمی در ادامه به موانع پیش روی فراوری در حوزه صنایع دستی اشاره نمود و اضافه کرد: به حوزه صنایع دستی آنطور که باید و شاید توجه نشده و بها داده نمی گردد، ولی در مجموع در قبال اینگونه فعالیت های فراوریی مانع تراشی نشده و مخالفتی صورت نمی گیرد، گرچه این عرصه نیازمند توجه بیشتر است.
وی به وجود مسائلی نظیر نبود یک بازار فروش معین، عدم حمایت های لازم از واحدهای مربوطه و نداشتن بیمه به عنوان مهمترین موانع توسعه ای اشاره نمود و اضافه کرد: اتصال به بازار یکی از مهمترین موانع است که امیدواریم با طرح جهاددانشگاهی بتوانیم به صورت مستمر این اتصال به بازار را عملیاتی کنیم و این مشکل رفع و منجر به اشتغال پایدار و تقویت انگیزه در بین فراوریکنندگان گردد. اﺯ ﺳﻮﻱ ﺟﻬﺎﺩﺩاﻧﺸﮕﺎﻫﻲ ﺑﺮاﻱ ﻛﺴﺐ و ﻛﺎﺭ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺩﻭ ﺑﺎﺯاﺭ ﻣﻜﺎﻥ ﻣﻠﻲ، ﻓﺮﻭﺷﮕﺎﻩ اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ ﺭاﻩ اﻧﺪاﺯﻱ ﺷﺪﻩ اﺳﺖ.
وی درخصوص تامین مواد اولیه نیز گفت: با توجه به پتانسیل بالا و کشش خوب منطقه، در حوزه تهیه مواد اولیه مسئله ای وجود ندارد و ظرفیت های این منطقه منجر به سهولت در تامین مواد اولیه شده است.
این پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی در مورد نحوه فروش محصول نیز گفت: فروش به صورت حضوری یا به وسیله ﻓﺮﻭﺵ در فضای مجازی و ﻓﺮﻭﺷﮕﺎﻫ ﻬﺎﻱ اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ صورت می گیرد که امید است با فراهم شدن زیرساخت های لازم بتوانیم از بازار مصرف مناسب تری برخوردار شویم. گرچه بازار فروش حضوری نیز بعضی مواقع با برپایی نمایشگاه های صنایع دستی، نمایشگاه مبلمان و فرشگاه های صنایع دستی و... فراهم است.
وی گفت: رفع شدن مسائل به وسیله طرح مشاغل خانگی بستگی به حمایت های لازم از طرف واحدهای مربوطه دارد و نباید در حد یک طرح ﺑﺎﺷﺪ بلکه حمایت و پشتیبانی باید در فاز اجرایی قرار گیرد تا شاهد رونق و جهش در فراوری این محصولات باشیم.
او در مورد مزیت توسعه فعالیت مشاغل خانگی بیان نمود: توسعه مشاغل خانگی منجر به گردش توسعه اقتصاد کشور در سایه تقویت بنیه مالی خانوارها شده و بستری برای افزایش فراوری و شکوفایی مالی خواهد شد و دروازه ای به سمت ورود افراد غیرفعال به بازار کار و فراوری باز می نماید.
کریمی تاکید نمود: جهاددانشگاهی یک بازار اینترنتی تحت عنوان چیگل را راه اندازی نموده است که عملیاتی شدن آن منجر به ایجاد و تقویت بازار مصرف شده و نتیجه آن افزایش میزان فراوری و اشتغال خواهد بود.
وی خواهان حمایت در زمینه اعطای تسهیلات ارزان قیمت و حمایت واقعی برای برون رفت از مسائل و برآوردن خواسته های فراوریکنندگان مشاغل خانگی شد و اضافه کرد: امید است جهاد دانشگاهی که مسئولیت پیاده سازی و اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را با کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر عهده دارد بتواند با یک سازوکار و اقدام عملی بر مسائل پیش رو فائق آید و اعتماد پیشران ها نیز برای توسعه فعالیت ها، تقویت گردد.
او همچنین به صاحبان مشاغل خانگی توصیه کرد که در سایه فراگیری آموزش های لازم به مهارت کافی دست یابند تا بتوانند در سایه حمایت هایی که صورت می گیرد در طرح ﻣﻠﻲ توسعه مشاغل خانگی به افراد پیشران تبدیل شوند که نتیجه آن افزایش درآمدزایی برای خانواده خواهد بود.
لازم به ذکر است، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آسیب شناسی طرح های قبلی و انجام مطالعات داخلی و خارجی در سال 1396 طراحی شد و به تصویب رسید.
به منظور اجرا و پیاده سازی این طرح، جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه ای، واسطه ای و تسهیلگر، مکلف به شناسایی و توانمندسازی (آموزش و مشاوره) اشخاص حقیقی و حقوقی و پایدارسازی مشاغل خانگی با اتصال به بازار با بهره مندی از شبکه های افقی و عمودی شد.
به گفته مسئولان جهاد دانشگاهی، این نهاد با استفاده از شبکه کارشناسان، مشاوران و تسهیلگران خود در سراسر کشور در نظر دارد با بهره مندی از ظرفیت های تمامی سازمان های دولتی و غیر دولتی بویژه بخش خصوصی، حلقه های مفقوده و خلاء طرح های مشابه قبلی را شناسایی و نقش و صندلی مشاغل خانگی در اقتصاد کشور را توسعه دهد.
منبع: خبرگزاری ایسنا