توسعه و به روزرسانی منابع مطالعاتی کتابخانه تخصصی تخت جمشید

به گزارش تور آسیایی ارزان، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در فارس، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در رابطه اسناد کشف شده تخت جمشید، اظهار کرد: با کشف 750 لوح گلین به خط و زبان عیلامی در خزانه تخت جمشید و بیش از 30 هزار لوح گلین دیگر به همان خط و زبان از دیوانسرای تخت جمشید در شمال شرقی بارو، اطلاعات ذی قیمتی از خزانه اسناد تخت جمشید به دست آمده و شرایط مالی، اداری، کارگری و هنری هخامنشی تا حدود زیادی روشن شده است.

توسعه و به روزرسانی منابع مطالعاتی کتابخانه تخصصی تخت جمشید

حمید فدایی، اضافه کرد: در دوره بعد، اسناد ایرانی از سوختن خزانه اسناد پایتخت هخامنشیان در فارس، یعنی شهر پارسه که حالا به تخت جمشید معروف است، خبر می دهند و متفق القول می نویسند که اسکندر مقدونی آن را تباه کرد.

فدایی با اشاره به فعالیت های کتابخانه تخصصی تخت جمشید، بیان نمود: در حال حاضر و پس از گذشت بیش از 2500 سال، کتابخانه ای در تخت جمشید در حال فعالیت است که بی شک یکی از بهترین کتابخانه های تخصصی در زمینه تاریخ ایران باستان به ویژه دوره هخامنشی و ساسانی است؛ کتابخانه ای که قریب 7 دهه از عمر آن می گذرد و بزرگانی چون زنده یاد علی سامی و دکتر علیرضا شاپور شهبازی از پایه گذاران و گردآورندگان اصلی منابع تخصصی این کتابخانه بوده اند.

مهرناز بردبار، مسئول کتابخانه تخصصی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید نیز در این راستا با اشاره به اهداف تشکیل این کتابخانه ها در سطح کشور، تشریح کرد: کتابخانه های تخصصی پایگاه های میراث جهانی کشور از جمله کتابخانه هایی هستند که در راستای حمایت و پشتیبانی از فعالیت های علمی، پژوهش ها، فعالیت های تحقیقاتی و مدیریتی و یاری به افزایش سطح دانش کارشناسان و محققان و افزایش کارآیی مدیران این پایگاه ها و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فعالیت می نمایند.

وی در رابطه با بهره برداران این ظرفیت مطالعاتی، اضافه کرد: عمده استفاده نمایندگان این کتابخانه ها، کارمندان، کارشناسان، پژوهشگران و محققان این پایگاه ها و اساتید، دانشجویان و پژوهشگران داخلی و خارجی خارج از پایگاه ها هستند که به نحوی در حوزه های مرتبط با وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشغول به فعالیت هستند.

مهرناز بردبار در رابطه با تنوع و تعدد منابع مطالعاتی در این کتابخانه، گفت: کتابخانه تخصصی پروفسور شاپور شهبازی در تخت جمشید نیز یکی از کتابخانه های تخصصی در حوزه میراث فرهنگی است. حدود 4000 جلد کتاب و مجله در حوزه های باستان شناسی و تاریخ، حفاظت و بازسازی و هنر و معماری با تمرکز بر دوره های هخامنشیان، ساسانی و اسلامی در این کتابخانه نهاده شده است.

وی ادامه داد: با در نظر دریافت این نکته که کتابخانه های تخصصی- پژوهشی از پردازشگاه های عمده و اصلی اطلاعات در سازمان ها به شمار می فرایند و به واسطه رسالتی که بر دوش دارند کوشش می نمایند تا نقشی ارزنده در پویایی نهادها و سازمان های مربوطه ایفا نمایند و با توجه به اهمیت و صندلی میراث فرهنگی در ایران، کتابخانه های تخصصی این وزارتخانه بیش از هر زمان دیگری احتیاجمند فراهم آوری، پردازش، ارائه و اشاعه اطلاعات لازم به پژوهشگران و مراجعه نمایندگان خود هستند.

این کارشناس مسئول نسبت ارائه خدمات این کتابخانه، شرح داد: به همین دلیل کتابخانه تخصصی تخت جمشید نیز با جمع آوری و گردآوری منابع و موضوعات مورد احتیاج محققان و پژوهشگران کوشش می نماید تا اطلاعات لازم را در مورد موضوعات مرتبط با کتابخانه در حوزه های میراث فرهنگی، باستان شناسی، بازسازی، هنر و معماری، و..... در اختیار علاقه مندان قرار دهد.

وی در رابطه با تدابیر مدیریتی این پایگاه نسبت با توسعه ظرفیت های این کتابخانه، اظهار کرد: بی شک مجموعه سازی و تهیه منابع در کتابخانه ها فرایندی است که بخش مهم فعالیت یک کتابخانه را دربرمی گیرد. انتخاب و خرید کتاب ها و مجلات مورد احتیاج کتابخانه، بخصوص در کتابخانه های تخصصی و به سبب موضوعات خاص کتابخانه و احتیاجهای خاص مراجعه نمایندگان باید با حساسیت و دقت بالا همراه باشد. خوشبختانه با تدابیر و برنامه ریزی های مدیریت پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در تهیه بودجه سالیانه به منظور خرید و تهیه منابع مورد احتیاج، کوشش می گردد فرایند تامین منابع تخصصی مورد احتیاج کتابخانه تخت جمشید به نحوی شایسته دنبال گردد.

مسئول کتابخانه تخصصی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از خرید کتاب و به روزرسانی این مجموعه در این حوزه اطلاع داد و بیان نمود: سال 1399 نیز هم چون سال های قبل فرایند تامین منابع تخصصی مورد احتیاج پژوهشگران در دستور کار این پایگاه نهاده شد که از ابتدای امسال و با وجود پاندمی کرونا بیش از 180 جلد کتاب تخصصی به وسیله صفحات خرید آنلاین ناشران مربوطه و به وسیله نمایشگاه مجازی بین المللی کتاب تهران خریداری و در آرشیو کتابخانه قرار داده شد.

وی عنوان نمود: هم اکنون نیز فرایند ثبت، فهرست نویسی، طبقه بندی و ورود اطلاعات کتاب شناسی این کتاب ها در جریان است.

بردبار در خاتمه از برنامه ریزی های این پایگاه در فعالیت های آینده شرح داد و در این زمینه عنوان کرد: علاوه بر آن مسئولان این کتابخانه کوشش می نمایند به وسیله ارتباط و نامه نگاری با موسسات و سازمان های داخلی و خارجی مربوطه، بخشی از منابع را نیز به وسیله دریافت کتاب ها و مجلات اهدایی دنبال نمایند؛ منابعی که امید است در آینده ای نه چندان دور و با مساعدت مدیران و مسئولان مربوطه به جهت تامین و تهیه نرم افزار تحت وب کتابخانه به شکلی استاندارد در دسترس همه علاقه مندان قرار گیرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1522

به "توسعه و به روزرسانی منابع مطالعاتی کتابخانه تخصصی تخت جمشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه و به روزرسانی منابع مطالعاتی کتابخانه تخصصی تخت جمشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید