جشنواره ملی هنرهای دیجیتال؛ زمینه ساز بهره مندی از ظرفیت دانشگاه ها در حل آسیب های اجتماعی

به گزارش تور آسیایی ارزان، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در نشست خبری نخستین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال که امروز سه شنبه 21 خردادماه در محل معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار گردید، بر نقش برگزاری این جشنواره در جلوگیری از رفتارهای پر خطر و حل آسیب های اجتماعی تاکید نمود.

جشنواره ملی هنرهای دیجیتال؛ زمینه ساز بهره مندی از ظرفیت دانشگاه ها در حل آسیب های اجتماعی

به گزارش خبرنگاران، دکترغلامرضا غفاری، با اشاره به این که جشنواره ملی هنرهای دیجیتال با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دانشگاه هنر و سازمان اجتماعی وزارت کشور برگزار می گردد گفت: با توجه به پیچیدگی های مسائل اجتماعی برای تمام کسانی که در این عرصه ورود نموده و نقش دارند، این اصل پذیرفته شده که مسائل اجتماعی باید به شکل چند لایه ای حل گردد و پیوند دستگاه های سیاسی و فرهنگی و علمی نقش مؤثری در این فرآیند ایفا می نماید.

وی در ادامه اضافه نمود: این جشنواره کار بسیار جدیدی است؛ یک سال است مقدمات آن شروع شده و نشانگر مجموعه ای چندگانه شامل دانشگاه هنر، وزارت علوم و شورای اجتماعی وزارت کشور است و تاکید بر این اصل دارد که دستگاه ها به این نکته توجه دارند که مسائل شان را به دانشگاه ها واگذار نمایند و اجازه دهند تا دانشگاه ها در حل مسائل کشور یاری نمایند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به جدید بودن جشنواره ملی هنرهای دیجیتال گفت: ما با برگزاری این جشنواره کوشش داریم تا از هنر دیجیتال برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی استفاده کنیم و در این عرصه که شاهد هستیم بخش زیادی از زیست روزمره دانشجویان در بخش دیجیتال و فضاهای مجازی می گذرد برآن هستیم تا از ظرفیت های پژوهشگران دانشگاه هنر استفاده کنیم و به این جشنواره غنای بیشتری ببخشیم.

وی توضیح داد: در برگزاری این جشنواره دانشگاه هنر و وزارت کشور بر ضرورت همکاری تاکید داشتند و ارتباط بسیار خوبی میان دستگاه ها در حل آسیب های اجتماعی درجامعه ایجاد شده است و هم معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و هم دانشگاه ها در پی آن هستند که از کلیه توان و ظرفیت خود جهت توسعه فرهنگی و اجتماعی جامعه، جلوگیری از رفتارهای پر خطر و آسیب های اجتماعی استفاده نمایند.

شروع فعالیت جشنواره هنر دیجیتال از 25 خردادماه / لزوم معرفی ابزارهای جدید به جامعه هنری

دکتر سید حسن سلطانی رئیس دانشگاه هنر با اعلام اینکه جشنواره هنر دیجیتال از 25 خردادماه در فرهنگستان هنر شروع خواهد شد، بر لزوم معرفی ابزارهای جدید به جامعه هنری تاکید نمود.

وی با بیان اینکه فعالیت جشنواره دیجیتال از حدود 1 سال پیش شروع شده است، گفت: تعهدات دانشگاه هنر و وظایف آموزشی، پژوهشی و اجتماعی آن سبب برپایی این جشنواره شد، زیرا مسئولیت اجتماعی ما می طلبد تا ابزارهای جدید را به جامعه هنری معرفی نموده و بر روی این فناوری ها کار کنیم.

دکتر سلطانی درخصوص زمان برگزاری این جشنواره، اضافه نمود: جشنواره هنر دیجیتال از 25 خردادماه در فرهنگستان هنر با پنل ها و سخنرانی های پیش بینی شده شروع خواهد شد و مجموعه آثاری که بعد از فراخوان به دست ما رسیده حدود هزار و 624 اثر است که از این تعداد حدود هزار و 103 اثر در بخش آزاد و در بخش آسیب های اجتماعی نیز 521 اثر دریافت شده است.

وی با اشاره به تعداد شرکت نمایندگان این جشنواره مطرح نمود: به طور کلی حدود 820 نفر در جشنواره هنر دیجیتال شرکت کردند که 64.7 درصد آن ها آقایان و 32.6 درصد خانم ها بودند که آثار خود را ارسال کردند.

رئیس دانشگاه هنر با تأکید بر وجود نگاه سخت گیرانه در آنالیز آثار ارسال شده به منظور ارائه تعاریف دقیق از هنر دیجیتال، گفت: 55 اثر در مرحله خاتمهی داوری ها در حال آنالیز دقیق تر هستند تا بتوان نفرات برگزیده را به صورت شایسته معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه 30 خردادماه مراسم اختتامیه جشنواره برگزار و برگزیدگان معرفی می شوند، گفت: وقتی فناوری جدیدی وارد عرصه هنر می گردد، معمولاً هنرمندان در استفاده از آن با احتیاط عمل می نمایند، بر همین اساس به نظر می آمد که در فضای هنری کشور شناخت دقیق از هنر دیجیتال وجود ندارد لذا به عنوان یک تعهد آکادمیک لازم دانستیم تا در این عرصه حضور پیدا نموده و در سطح دانشگاه ها این هنر را به جامعه معرفی کنیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر سلطانی همچنین در خاتمه به تعداد مقالات ارسال شده به جشنواره هنر دیجیتال اشاره نمود و گفت: اکنون 60 مقاله به این جشنواره ارسال شده است و 20 استاد درحال آنالیز آن ها هستند و کوشش خواهیم کرد تا در زمینه نشر مقالات اتفاقاتی رخ دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 150

به "جشنواره ملی هنرهای دیجیتال؛ زمینه ساز بهره مندی از ظرفیت دانشگاه ها در حل آسیب های اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره ملی هنرهای دیجیتال؛ زمینه ساز بهره مندی از ظرفیت دانشگاه ها در حل آسیب های اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید