رادار رصد هواشناسی استان اردبیل راه اندازی می گردد

به گزارش تور آسیایی ارزان، مدیرکل هواشناسی استان اردبیل از راه اندازی رادار رصد هواشناسی این استان در آینده نزدیک اطلاع داد.

رادار رصد هواشناسی استان اردبیل راه اندازی می گردد

از وبلاگ جعبه مهر دیدن فرمایید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، سیاوش محمدی مدیرکل هواشناسی استان اردبیل دوشنبه 18 آذر در نشستی با فرماندار خلخال اضافه نمود: بر اساس برنامه ریزی های اجرا شده رادار هواشناسی در سفر رئیس جمهوری به بهره برداری می رسد که این رادار 80 درصد استان را زیرپوشش قرار خواهد داد.

وی با بیان اینکه برای راه اندازی رادار هواشناسی که در گرمی مغان احداث شده بیش از 82 میلیارد ریال هزینه شده، گفت: با توجه به خرید تجهیزات این رادار در سال های گذشته و با توجه به تورم امروزی جامعه هزینه راه اندازی این رادار به قیمت روز 450 میلیارد ریال برآورد می گردد.

محمدی اظهارداشت: بهره برداری از این رادار سبب می گردد تا اردبیل نهمین استان کشور باشد که از این امکانات روز هواشناسی و تکنولوژی دریافت داده ها و پیش بینی هوا برخوردار است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل همچنین با اشاره به کارایی و ویژگی های این رادار هواشناسی توضیح داد: اطلاع رسانی از سوی کارشناسان هواشناسی در زمینه شناخت پدیده های جوی از مهم ترین ویژگی های این رادار بشمار می رود.

محمدی در خصوص نقش پیش بینی های هواشناسی در بخش های مختلف بیان نمود: از مهم ترین بخش هایی که این پیش بینی ها در آن تاثیر اساسی دارد بخش کشاورزی بوده که با توصیه های لازم و به موقع به کشاورزان می توان خسارات ناشی از شرایط جوی را در این بخش به حداقل رساند که با توجه به این مهم انتظار می رود کشاورزان به این توصیه ها توجه جدی و اساسی داشته باشند.

او با بیان اینکه با راه اندازی این رادار امکان پیش بینی های جوی در میان و بلندمدت و نقطه ای در مناطق شمالی و مرکزی استان اردبیل امکان پذیر می گردد، اظهارداشت: به علت کوهستانی بودن شهرستان خلخال این رادار قادر به پوشش هواشناسی منطقه جنوب استان نخواهد بود.

فرماندار خلخال نیز در این نشست گفت: هواشناسی با توجه به اهمیت آن مورد توجه تمامی مشاغل و مردم بوده و پیش بینی های آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که با داشتن اطلاعات در این حوزه از مخاطرات و بلایای ناشی از تغییرات آب و هوایی می توان پیشگیری کرد.

فریدون بابایی اضافه نمود: هواشناسی مبنای سنجش در بحش کشاورزی، گردشگری و مدیریت بحران بوده که با توجه به این مهم در راستای تامین احتیاجهای هواشناسی شهرستان در سال آینده برنامه ریزی لازم انجام می گردد.

او با اعلام آمادگی برای افزایش سطح اعتبارات استانی هواشناسی خلخال در سال آینده برای ارتقای سطح تجهیزات ایستگاه هواشناسی و راه اندازی تجهیزات اتوماتیک در ایستگاه های باران سنجی دستی و سنتی این شهرستان اضافه نمود: این کار در صورت تامین 75 درصد از اعتبارات مورد احتیاج از محل ملی و 25 درصد نیز از محل استانی تامین خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 602

به "رادار رصد هواشناسی استان اردبیل راه اندازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رادار رصد هواشناسی استان اردبیل راه اندازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید