راز درخشش سبز رنگ دنباله دار ها کشف شد

به گزارش تور آسیایی ارزان، گروهی از شیمی دانان به تازگی معمای رنگ سبز درخشان سر دنباله دار ها را که برای چند دهه محققان را متحیر نموده بود حل کردند. مطالعه روی یک مولکول گریزان صورت گرفت که کلید اصلی این موضوع بود.

راز درخشش سبز رنگ دنباله دار ها کشف شد

دنباله دار ها چه هستند؟

ابتدا باید بدانیم که دنباله دار ها چه هستند؟ به گفته ناسا، دنباله دار ها گلوله های برفی کیهانی از گازها، سنگ ها و غبار یخ زده هستند که به دور خورشید می چرخند. دنباله دار ها در شکل یخ زده می توانند به بزرگی یک شهر کوچک روی زمین باشند. هنگامی که یک دنباله دار در فاصله بسیار نزدیک به دور خورشید می گردد، به علت غبار و گاز های آزاد شده از جسم، سر سبز درخشانی ایجاد می نماید.

گرهارد هرزبرگ که بعد ها جایزه نوبل را برای تحقیقات درباره رادیکال های آزاد و سایر مولکول ها دریافت کرد، می گفت که فرآیند درخشش سبز رنگ دنباله دار می تواند به علت مولکولی با نام دی کربن باشد که از دو اتم کربن به پیوند خورده تشکیل شده اند. مطالعه جدیدی که در مجله مجموعه مقالات آموزشگاه ملی علوم (Proceedings of the National Academy of Sciences) منتشر شد نظریه هرزبرگ را در معرض آزمایش قرار داد.

تیم اشمیت، شیمیدانی که بر این مطالعه در دانشگاه نیو ساوت ولز در سیدنی استرالیا نظارت داشت می گوید که دی کربن آنقدر واکنش پذیر است که گروهی که این مطالعه را انجام می دادند نتوانستند آن را از یک بطری تامین نمایند.

وی اضافه نمود دی کربن در فضا، درون ستاره ها، سحابی ها و دنباله دار ها وجود دارد، اما هنگامی که در معرض اکسیژن جو زمین قرار می گیرد به سرعت واکنش نشان می دهد و می سوزد.

این نخستین باری است که دانشمندان توانسته اند به طور دقیق چگونگی تجزیه مولکول را هنگام قرار گرفتن در معرض پرتو های قدرتمند فرابنفش آنالیز نمایند.

اشمیت می گوید این نخستین باری است که دانشمندان توانسته اند به طور دقیق چگونگی تجزیه مولکول را هنگام قرار گرفتن در معرض پرتو های قدرتمند فرابنفش آنالیز نمایند.

وی درباره جزییات بیشتر از این تحقیق گفت: گروه تحقیقاتی در آزمایشگاه باید محیط فضای نزدیک به زمین را با محفظه های خلا و سه لیزر مختلف فرابنفش شبیه سازی می کرد. از آنجایی که دی کربن خیلی سریع واکنش نشان می دهد، محققان مجبور شدند آن را در نقطه ای با از بین بردن یک مولکول بزرگتر با لیزر سنتز نمایند.

اشمیت می گوید که تیم تحقیقاتی آن ها تایید کرد که نور سبز دنباله دار ها از مولکول های دی کربن می آید که وقتی در معرض نور خورشید در فضا قرار می گیرند، می توانند نور مرئی را جذب و ساطع نمایند.

او اضافه نمود که هرزبرگ دهه های قبل درباره دی کربن دست می گفت و اگرچه درباره مکانیسم سخنان او کاملا درست نیست. وی تاکید نمود اکنون که می دانیم چه چیزی باعث درخشش دنباله دار ها می گردد، می توان اطلاعات بیشتری درباره شکل گیری دنیا از این بقایای سنگی یخی باستانی آموخت.

منبع: فرارو
انتشار: 31 خرداد 1401 بروزرسانی: 31 خرداد 1401 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 2092

به "راز درخشش سبز رنگ دنباله دار ها کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز درخشش سبز رنگ دنباله دار ها کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید