راه اندازی نخستین مرکز طب سالمندی در مرکزی

به گزارش تور آسیایی ارزان، آوا صادق- اراک-خبرنگار:سالمندان که سال های شیرین جوانی خود را وقف خانه و خانواده نموده و به تربیت و پرورش فرزندان مشغول بوده اند، در دوران پیری و ناتوانی فقط احتیاج به توجه، حمایت، محبت و احترام دارند و نباید این خواسته کوچک را از آنان دریغ کرد.

راه اندازی نخستین مرکز طب سالمندی در مرکزی

اندکی محبت، توجه و احترام و در بعضی مواقع مراقبت و نگهداری کم ترین انتظاری است که سالمندان از فرزندان و نوه های خود دارند. این خواسته های کوچک را سالمندان در دوران جوانی برای فرزندان خود برآورده نموده اند و هیچ منتی هم بر سر کسی نگذاشته اند. احترام و توجه فقط معطوف به فرزندان و خانواده نمی گردد، بلکه مسئولان و مدیران نیز باید با فراهم کردن امکانات برای سالمندان که عمر خود را در راه خدمت به کشور گذاشته اند، احتیاجهای این قشر را برطرف نمایند. سالمندان احتیاج به مکانی مناسب برای دیدار یکدیگر، قدم زدن و نشستن در فضای سبز دارند که مدیریت شهری باید برای ساخت چنین مکان هایی در مناطق مختلف شهر برنامه ریزی و اقدام کند.

  • مسائل جسمی و مالی

یک کارشناس امور اجتماعی در این مورد می گوید: در دوران سالمندی فرد از نظر روحی و جسمی حساس تر می گردد و هر لحظه به یاد دوران جوانی خود می افتد و افسوس آن دوران را می خورد. ضعف جسمی در دوران سالمندی یکی از مسائل متعدد سالمندان است. محمدرضا مظفری بیان می نماید: سالمندی که بازنشسته شده، کمتر دوستانی که در محل کار داشته را می بیند. فرزندانش هم بزرگ شده اند و هرکدام دنبال زندگی خودشان رفته اند. معمولا آنها به اندازه ای گرفتار کارهای خود هستند که گاهی اوقات ممکن است سالمند مدتی طولانی آنها را ملاقات نکند. در این زمان است که احساس تنهایی به شدت روح بازنشسته و سالمند را آزرده می نماید.

وی می افزاید: علاوه بر این مسائل، مسائل مالی بعضی از سالمندان به علت حقوق کمی که دریافت می نمایند، هزینه های بالای دارو و درمان، اجاره بهای مسکن، مخارج سرسام آور زندگی و مسائل اجتماعی هم گریبان گیر آنان می گردد. اگر سالمند توانایی مقابله و مبارزه با آنها را نداشته باشد، خواه ناخواه دچار رنج، درد و عذاب می گردد. این کارشناس امور اجتماعی بیان می نماید: در این زمان است که جامعه و دولت باید با ایجاد مراکز تفریحی، رفاهی و تعهد به وعده های خود در برطرف مسائل مالی بازنشستگان و سالمندان گام های اساسی بردارند و آنها را با فراهم آوردن امکانات از خانه، خارج و تا حدودی به آرامش برسانند.

مظفری ادامه می دهد: استرس، شرایط بد مالی، زندگی ماشینی و کم تحرکی از فاکتورهای منفی هستند که می توانند در دوران سالمندی تاثیرگذار باشند، همچنین بهداشت و درمان نیز از دیگر مواردی است که ضرورت خدمات دهی به سالمندان را دوچندان می نماید. وی اظهار می نماید: ایجاد مراکزی برای گردهم آمدن سالمندان در کنار یکدیگر از سوی مسئولان لازم است. در این صورت آنها می توانند اوقاتی خوش را در کنار همسن و سال های خود سپری نمایند. این نکته بسیار قابل توجه است که روزی ما هم سالمند خواهیم شد و هر آنچه در این زمان برای سالمندان انجام دهیم، برای فردای خودمان هم خواهد بود.

  • سالمندی؛ دوره ای با تغییرات جدید

یک متخصص اعصاب و روان نیز می گوید: سالمندی دوره ای از زندگی است که شخص با تغییرات جسمی و روانی و اجتماعی جدیدی روبه رو می گردد که نحوه کنار آمدن با آنها برای همه افراد یکسان نیست و در بسیاری از موارد باعث ایجاد مشکل هم خواهد شد. منصور قناعت پیشه بیان می نماید: حمایت در دوران سالمندی، برعکس دوران کودکی سیر صعودی دارد، به نحوی که می توان با حمایت از سالمند، بسیاری از مسائل اجتماعی، مالی، فیزیکی، روانی، روحی و... را برطرف کرد.

وی می افزاید: درآمد و امکانات کم بعضی از سالمندان، تاثیر زیادی در رفتار آنان دارد؛ چراکه روزگاری مخارج یک خانواده را خودشان تامین می کردند. بسیاری از آنان در مقایسه با جوانان درآمد کمتری دارند، البته باید به این نکته توجه کرد که این شرایط اجتماعی نامطلوب مشخصه اکثر کشورهای غربی است، اما در بعضی از فرهنگ ها سالمندان محترم شمرده می شوند و بیشتر آنها می توانند امیدوار باشند که با فرزندان خود زندگی خواهند کرد. این متخصص اعصاب و روان اظهار می نماید: بیماری های قلبی، مغزی، آلزایمر و... از بیماری های شایع دوران سالمندی است. نیمی از افراد بالای 65 سال از بیماری های استخوانی و مفصلی شکایت دارند. این بیماری ها می توانند موجب تغییرات رفتاری شوند.

  • رتبه نخست سالمندی در کشور

مدیر کل بهزیستی استان مرکزی نیز از ایجاد نخستین مرکز طب سالمندی با هدف پیشگیری و درمان سالمندان در استان خبر می دهد و می گوید: در حال حاضر این پروژه در دست پیگیری است. زهرا امینی بیان می نماید: 2100 متر مربع از یکی از کلینیک های استان توسط دانشگاه علوم پزشکی اراک برای ایجاد مرکز طب سالمندی اختصاص یافته و امیدواریم بهره برداری از این مرکز تا 8 ماه آینده محقق گردد. وی ادامه می دهد: این استان از جمله استان های پیر کشور است و در زمینه سالمندی رتبه نخست را در کشور دارد. مدیر کل بهزیستی استان مرکزی اظهار می نماید: با توجه به افزایش جمعیت و رتبه اول سالمندی استان در کشور پیش بینی می گردد تا سال 2030 حدود 30 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل دهند.

  • حمایت معنوی از سالمندان

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که سالمندان مهم ترین سرمایه های اجتماعی کشور هستند، می گوید: در قانون برنامه ششم توسعه، مجلس به حمایت از سالمندان توجه ویژه ای نموده، به نحوی که در ماده 80 این قانون دولت مکلف شده است 25درصد از مجموع جمعیت سالمندان کشور را زیر پوشش قرار دهد. علی اکبر کریمی بیان می نماید: آنچه مسلم است سالمندان قبل از هرگونه حمایتی احتیاج به حمایت معنوی به ویژه احترام و تکریم از سوی خانواده و جامعه دارند. بی شک توسعه زیرساخت های بهداشت و درمان، افزایش سطح رفاه، ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی و فضای مناسب سبب خواهد شد امید به زندگی در میان سالمندان افزایش یابد.

وی ادامه می دهد: مناسب سازی فضای شهری برای حضور سالمندان باید یکی از اولویت های مهم حوزه عمرانی و مدیریت شهری باشد تا سالمندان بتوانند همچون سایر رده های سنی از خدمات ورزشی و تفریحی داخل شهر به راحتی و با کمترین مشکل استفاده نمایند. نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس اظهار می نماید: با توجه به رشد جمعیت سالمند باید از هم اکنون زیرساخت های حمایتی در هر زمینه ای برای سالمندان در استان و کشور فراهم گردد تا در سال های آینده آنان با کمترین مشکل روبرو باشند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 428

به "راه اندازی نخستین مرکز طب سالمندی در مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی نخستین مرکز طب سالمندی در مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید