دانستنی هایی درباره فرهنگ ژاپنی ها که باید بدانید

به گزارش تور آسیایی ارزان، قبل از اینکه بلیط پرواز خود به ژاپن را رزرو کنید و برای سفر به این کشور برنامه ریزی نمایید، دانستنی هایی درباره فرهنگ ژاپنی ها وجود دارند که بهتر است آنها را بدانید. این کشور دارای فرهنگی پیچیده بوده و بعضی رفتار و نکات معمول در این کشور وجود دارند که می بایست از آنها مطلع باشید. بعضی چیزها در این کشور بیش از اندازه ژاپنی هستند؛ چیزهایی مثل تعداد بسیار زیاد دکمه های درون توالت که ممکن است باعث تعجب شما شوند. اما نگران نباشید، چرا که در این نوشتار قصد داریم نکات مهم و جالب در خصوص آداب و رسوم مردم ژاپن را برایتان بازگو کنیم. قطعا، بعد از خواندن این مطلب، اطلاعات جدید و مفیدی در خصوص ژاپن و فرهنگ ژاپنی ها به دایره اطلاعاتتان اضافه خواهند شد.

دانستنی هایی درباره فرهنگ ژاپنی ها که باید بدانید

سطل آشغال در خیابان های ژاپن کم است

بعد از خواندن این بخش از فرهنگ ژاپنی ها حتما شگفت زده می شوید که با وجود کمبود سطل آشغال در خیابان های ژاپن، آشغال بسیار کمی در خیابان دیده می شود. تمیز بودن بخش عظیمی از فرهنگ ژاپنی ها بشمار می رود و در جنبه های مختلف زندگی آنها، از جمله در خیابان های تمیز و بدون آشغال نمود پیدا می نماید. اگر در سفر به این کشور، احتیاج به سطل آشغال پیدا کردید، مانند خود ژاپنی ها عمل کنید؛ آشغال خود را نگه دارید تا زمانیکه به یک سطل آشغال برسید. معمولا فروشگاه های زنجیره ای و سوپر مارکت های این کشور دارای سطل آشغال هستند.

استفاده نکردن از پلاستیک در ژاپن آسان نیست

شاید در یک نگاه به نظر برسد که کشور ژاپن در خصوص محیط زیست حساس است؛ بخصوص که تمامی خیابان های آن تمیز هستند. اما از لحظه ای که پایتان را به یکی از فروشگاه های ژاپن می گذارید، متوجه می شوید که این کشور مانند بسکمک دیگر از کشورهای آسیایی، روی بسته بندی پلاستیکی اجناس مختلف تمرکز بسیار زیادی دارد. بویژه موارد کاملا غیرضروری مانند نایلون های پلاستیکی که دور میوه های مختلف پیچیده شده اند. شما به عنوان یک دنیاگرد، کار زیادی نمی توانید برای تغییر این بخش از آداب و رسوم مردم ژاپن انجام دهید؛ اما می توانید با بهمراه بردن چیزهایی که به شما در استفاده نکردن از پلاستیک و نایلون کمک می کنند در صرفه جویی و کمتر استفاده کردن از پلاستیک کوشش کنید. بعضی از مواردی که در جهت این هدف می توانید در چمدان خود بگذارید، در تصویر زیر به نمایش در آمده اند؛ مواردی مانند لوازم غذاخوری چند بار مصرف، نی چند بار مصرف، بطری آب و ساک های غیرنایلونی. در سفر به ژاپن به راحتی می توانید بطری خود را از شیرهای آب پر کنید و با خیال راحت آن را بنوشید. اپلیکیشنی به نام مای میزو MyMizu وجود دارد که در آن نقشه ای از ایستگاه های نوشیدن آب درج شده و می تواند در این راه به شما کمک کند.

زبان می تواند برایتان یک مانع باشد

یکی از چیزهایی که برای سفر به کشور ژاپن، در ذهن دنیاگردان سوال ایجاد می نماید، زبان و ارتباط برقرار کردن است. وقتی کتابهای راهنما و مقالات اینترنتی را پیرامون فرهنگ ژاپنی ها می خوانید، ممکن است بنظرتان اینگونه بیاید که سفر کردن در ژاپن بدون ژاپنی صحبت کردن، امری غیرممکن است. اما، باید گفت ندانستن زبان در سفر به ژاپن مانعی محسوب نمی شود. تمامی تابلوهای مهم در ایستگاه های قطار، به دو زبان ژاپنی و انگلیسی هستند. اما اگر سوالی در خصوص آنها داشتید، می توانید به بخش اطلاعات ایستگاه مراجعه نموده و با یکی از کارمندان آن بخش صحبت کنید. آنها معمولا دستگاه ترجمه در اختیار دارند و در مواقعی که احساس می کنند مهارت انگلیسی شان کافی نیست، از آن استفاده می کنند. بیشتر رستوران های این کشور دارای منوی انگلیسی و حتی گاهی اوقات تصویر غذا هستند. در بیشتر رستوران ها، حداقل یک کارمند وجود دارد که بتواند با انگلیسی زبانان ارتباط برقرار کند. کارمندان هتل ها اغلب به زبان انگلیسی صحبت می کنند و اپلیکیشن گوگل ترنسلیت Google Translate بهترین چیز ممکن است. مردم ژاپن به طور کل بسیار مودب و مهربان هستند. با اینکه خودشان برای کمک کردن پیشقدم نمی شوند، اما اگر از آنها درخواست کمک کنید، تمامی کوشش خود را می کنند تا به شما کمک برسانند یا به سمت کسی که قادر است شما را کمک نموده، راهنمایی کنند. براساس دانستنی هایی درباره فرهنگ ژاپنی ها بهتر است چند کلمه از زبان ژاپنی را یاد بگیرید و بدین وسیله نشان دهید که شما هم در این زمینه مشتاق هستید و شکیبا باشید. براساس دانستنی هایی درباره فرهنگ ژاپنی ها بخاطر داشته باشید شما میهمان یک کشور دیگر هستید و با اینکه بعضی افراد ممکن است کمی انگلیسی بلد باشند، این زبان اول آنها نیست. بعضی کلمات و اصطلاحات مفید در زبان ژاپنی اینها هستند : کونیچیوا Konnichiwa به معنای سلام؛ اوهایو گوزایماس Ohayō gozaimasu به معنای صبح بخیر؛ آریگاتو گوزایماس Arigato gozaimasu به معنای ممنونم؛ سومیماسن Sumimasen به معنای ببخشید؛ اوییشی Oishī به معنای خوشمزه. بنابراین، بهتر است براساس مقاله فرهنگ ژاپنی ها بدانید که با کمی صبر و کمک از اپلیکیشن های مختلف و مردم ژاپن می توانید به آسانی موانع زبانی را کنار بزنید و با دیگران ارتباط برقرار کنید.

غذاهای خوشمزه ژاپنی فقط سوشی و رامن نیستند

هر دنیاگردی که هنوز به ژاپن سفر ننموده است، قبل از انجام سفر خود تصور می نماید که غذاهای خوش طعم ژاپنی به سوشی و رامن محدود می شوند. اما، براساس مقاله فرهنگ ژاپنی ها باید گفت این غذاها تنوع و طعم های گسترده ای دارند. بهتر است قبل از سفر به این کشور در خصوص غذاهای آن تحقیق کنید؛ هرچقدر بیشتر بدانید، فرصت و موقعیت بیشتری برای تجربه و چشیدن غذاهای خوش طعم ژاپنی بدست خواهید آورد.

ماشین های خرید اتوماتیک همه جا دیده می شوند

ماشین های خرید اتوماتیک یا وندینگ ماشین ها Vending machines را در همه جای این کشور می بینید. حتی ممکن است در شهرهای بسیار دور افتاده و بسیار کم جمعیت نیز، در پیچ کوچه هایشان بتوانید یک ماشین خرید اتوماتیک پیدا کنید و یک کالای عجیب و غیر معمول از آن خریداری نمایید. در شهرهای بسیار عظیم مانند توکیو و اوزاکا، ماشین های خرید اتوماتیک قدم به قدم دیده می شوند و همه چیز از چیزهای معمولی مثل نوشیدنی های ورزشی، قهوه، خوراکی تا چیزهای غیر معمول مانند لوازم الکترونیکی، اسباب بازی های کوچک و دی وی دی های مختلف را به فروش می رسانند. گفته می شود حتی ماشین های خرید اتوماتیکی وجود دارند که لباس زیر می فروشند ! ژاپنی ها اعتقاد دارند وجود این همه ماشین خرید اتوماتیک ثابت می نماید که کشورشان کاملا امنیت دارد؛ زیرا اگر ایمن نبود، این ماشین ها شکسته می شدند و کالاهای درون آنها به سرقت می رفت.

اخلاقیات در ژاپن بسیار اهمیت دارند

اتیکت رفتاری براساس آداب و رسوم مردم ژاپن اهمیت بسیار زیادی دارد و بهتر است قبل از سفر کردن به این کشور، بعضی قوانین اخلاقی مهم که در این کشور به اجرا در می آیند را مطالعه کنید تا در طول سفر نه باعث خجالت خودتان و نه باعث برخوردن به مردم این کشور شوید. برای مثال، هرگز با یک انگشت به کسی اشاره نکنید و برای اشاره کردن از دست خود استفاده نمایید. از تماس فیزیکی مانند در آغوش دریافت خودداری کنید تا زمانیکه مطمئن شوید شخص مورد نظرتان با این کار مسئله ای ندارد. همچنین، براساس مقاله فرهنگ ژاپنی ها باید بدانید که ابراز علاقه فیزیکی در این کشور اصلا متداول نیست. در حال راه رفتن غذا نخورید. در وسایل نقلیه عمومی سکوت را رعایت نموده و تا حد ممکن از صحبت کردن با تلفن همراه خودداری نمایید.

انعام دادن در ژاپن متداول نیست

انعام دادن در کشورهای آمریکای شمالی، اروپا و بسکمک دیگر از بخش های دنیا یک امر متعارف است؛ اما بخشی از فرهنگ ژاپنی ها بشمار نمی رود. ژاپنی ها علاقه دارند که ارائه خدمات خوب وظیفه یک مکان تجاری است و باید انتظار آن را داشت. بنابراین، چه در یک رستوران غذا بخورید یا در یک تور شرکت کنید، هیچ احتیاجی به پرداخت پول اضافه به عنوان انعام نخواهد بود. اگر می خواهید قدردانی خود را از یک غذای عالی یا یک تور ایده آل نشان دهید بهتر است براساس مقاله فرهنگ ژاپنی ها از روش های کلامی مانند تشکر کردن از کارکنان، آشپز یا راهنمای تور بهره ببرید. در نهایت، می توانید نظرات خود را در اینترنت قرار دهید تا دنیاگردان دیگر بدانند باید انتظار چه چیزی را داشته باشند.

چنگال در این کشور بسیار کم است

پیشنهاد می کنیم قبل از سفر به ژاپن، غذا خوردن با چاپ استیک را تمرین کنید؛ زیرا در اغلب نقاط این کشور می بایست از طریق چاپ استیک غذا بخورید و خبری از چنگال نیست؛ حداقل اینکه به ندرت می توانید یک چنگال برای غذا خوردن دست و پا کنید. شاید بهمین علت است که چاپ استیک می تواند یک سوغات عالی از سفر شما به ژاپن باشد.

آنقدر ها هم که فکر می کنید ژاپن کشور گرانی نیست

اگر در سرتاسر قاره آسیا سفر نموده باشید، به این بخش از دانستنی هایی درباره فرهنگ ژاپنی ها پی می برید که ژاپن یکی از گران قیمت ترین کشورهای این منطقه از دنیا بشمار می رود. اما، با وجود این می توان در این کشور به ارزانی سفر کرد. در مسافرخانه ها، هتل های کپسولی یا حتی آپارتمان های اجاره ای می توانید اقامتی ارزان داشته باشید. همچنین، می توانید با خریدن غذا از فروشگاه ها، آشپزی و برنامه ریزی نکردن برای رفتن به رستوران های گران قیمت، در هزینه های خود صرفه جویی کنید. با استفاده از پاسپورت ریلی این کشور می توانید در هزینه های جابجایی نیز کاهش قابل ملاحظه ای داشته باشید و با بازدید از نقاط دیدنی و رایگان این کشور، هزینه های خود را پایین بیاورید. در نهایت، براساس مقاله دانستنی هایی درباره فرهنگ ژاپنی ها باید گفت اگر ژاپن کشوری است که رویای بازدید از آن را دارید، نباید اجازه دهید آوازه هزینه های بالا باعث شود در برآوردن رویایتان تجدید نظر کنید.

مراقب سکه های ژاپنی باشید

بعضی از سکه های ژاپنی در حدود 5 دلار آمریکا می ارزند و اگر از آن دسته هستید که معمولا پولهای سکه ای از دستتان می افتند یا آنها را گم می کنید، بهتر است بیشتر مراقب باشید. زیرا، در ژاپن از دست دادن یک مشت سکه برابر است با از دست دادن مقدار زیادی از بودجه سفرتان. بارها برای دنیاگردان رخ داده که در مترو یا مکان های دیگر یک مشت سکه از دستشان روی زمین می ریزد و مجبور می شوند روی زانو بنشینند و دنبال این سکه ها بگردند؛ گم شدن چند تا از این سکه ها می تواند باعث شود حدود 30 دلار از دست بدهید؛ بنابراین خیلی مراقب باشید. در سفر به این کشور بهتر است همواره یک کیف پول خرد همراه داشته باشید تا از سکه هایتان محافظت کند.

در ژاپن به پول نقد و کارت اعتباری احتیاج پیدا خواهید کرد

در بسکمک از نقاط ژاپن، کارت های اعتباری بدون هیچ مسئله ای پذیرفته می شوند. بهتر است تا آنجایی که ممکن است از کارت های اعتباری خود بهره ببرید. اما، همچنان فروشگاه های کوچک، رستوران ها و حتی مسافرخانه هایی وجود دارند که تنها پول نقد را قبول می کنند؛ بنابراین قطعا مقداری ین ژاپنی در طول سفر لازم خواهید داشت.

ژاپن امنیت دارد

براساس دانستنی هایی درباره فرهنگ ژاپنی ها بهتر است بگوییم ژاپن امنیت بسیار بالایی دارد؛ البته بهتر است در طول سفر در این کشور نیز نکات ایمنی را رعایت کنید؛ اما، احتمال اینکه با هرگونه موقعیت خطرناکی روبرو شوید یا مورد دزدی قرار بگیرید، بسیار بسیار کم است. اگر در توکیو کیف پول خود را در یک متروی شلوغ گم کنید یا جا بگذارید، چندین ساعت بعد می توانید به همان جا برگردید و کیفتان را تحویل بگیرید. بعد از یک سفر طولانی در این کشور اگر به کشور خودتان بازگردید، مدتی طول می کشد تا به مراقبت از لوازمتان عادت پیدا کنید.

بهتر است پاسپورت ریلی ژاپن را دریافت کنید

اگر برای بازدید بیش از دو شهر در سفرتان به ژاپن برنامه ریزی نموده اید، دریافت پاسپورت ریلی ژاپن باعث می شود در هزینه های خود صرفه جویی کنید. این پاسپورت که جی آر پس JR Pass نامیده می شود، به اندازه یک بلیط رفت و برگشت از توکیو به اوزاکا قیمت دارد؛ بنابراین، بسکمک از دنیاگردان با خرید آن مقدار بسیار زیادی از بودجه جابجایی خود را پس انداز می کنند. نکته جالب براساس مقاله دانستنی هایی درباره فرهنگ ژاپنی ها اینجاست که خود شهفرایندان ژاپنی نمی توانند این پاسپورت را دریافت کنند و به همین علت، مبلغ بسیار بیشتری نسبت به دنیاگردان برای جابجایی می پردازند.

جایگاه قطار خود در راستاهای اصلی ژاپن را پیشاپیش رزرو کنید

از آنجایی که جایگاه های قطار در بسکمک از راستاهای محبوب دنیاگردان به طور پیشاپیش رزرو می شوند؛ بهتر است برای درخواست دادن تا لحظه های آخر صبر نکنید. برای مثال، اگر جایگاه قطار خود در راستا هیروشیما به اوزاکا را از قبل رزرو نکنید، مجبور خواهید بود این راستا یک ساعت و نیمه را به صورت ایستاده طی نمایید. وقتی جی آر پس JR Pass داشته باشید، تمامی راستاهای قطاری رایگان هستند و تنها تعداد بسیار کمی از خطوط ریلی شامل آن نمی شوند. براساس مقاله دانستنی هایی درباره فرهنگ ژاپنی ها توصیه می کنیم در اولین روز سفرتان به این کشور، به کیوسک دریافت جی آر پس JR Pass در ایستگاه قطار مراجعه کنید و جایگاه قطار در تمامی راستاهای مورد نظرتان را رزرو نمایید. در صورت تغییر برنامه هایتان، به آسانی می توانید زمان سفر ریلی خود را تغییر دهید و بلیط دیگری رزرو کنید؛ اما بهتر است جایگاه های خود را از قبل رزرو نموده باشید. اگر تمامی جایگاه های راستا شما پر هستند، باید بدانید در همه قطارهای شینکانسن shinkansen یا همان قطارهای سریع السیر ژاپنی، چندین واگن به مسافرانی که جایگاه رزرو شده ندارند، اختصاص داده شده اند. اما این واگن ها به احتمال بسیار زیاد جایگاه خالی ندارند و می بایست راستا را به طور ایستاده طی نمایید.

گزینه های جالب متعددی برای اقامت در ژاپن موجود هستند

در طول سفرتان در این کشور، ممکن است بخواهید اقامت منحصر بفرد و متفاوتی داشته باشید؛ ما این گزینه ها را پیشنهاد می کنیم: ریوکان ها که مسافرخانه های سنتی ژاپنی هستند و به طور معمول غذا و لباس خواب میهمانان را فراهم می کنند. اغلب اوقات در این ریوکان ها، اونسن ها یا همان چشمه های آبگرم ژاپنی وجود دارند که می توانند توسط میهمانان مورد استفاده قرار بگیرند. هتل های کپسولی گزینه فوق العاده جالب دیگر هستند که برای به حداکثر رساندن فضا در شهرهای عظیم و پر جمعیت ساخته شده اند؛ این اتاقک های بسیار کوچک به میهمانان خلوت خوب و یک اقامت ارزان را هدیه می دهند. البته، نباید انتظار داشته باشید آنقدر عظیم باشند که بتوانید در آنها بایستید. اقامت در یک هتل کپسولی یک تجربه کاملا ژاپنی است که می بایست در سفرتان به این کشور حتما آن را تجربه کنید. هتل های روباتیک هتل های بسیار جالبی هستند که توسط روبات ها اداره می شوند.

در ژاپن شرایط عالی اسکی وجود دارند

بسکمک از دنیاگردان از این نکته مطلعی ندارند و نمی دانند که شرایط بسیار عالی برای اسکی کردن در این کشور موجود است. حتی، می توان گفت بعضی از بهترین پیست های اسکی دنیا در این کشور واقع شده اند. اگر به برف و ورزش های زمستانی علاقمند هستید، بهتر است برنامه سفر خود به ژاپن را به فصل زمستان موکول کنید تا بتوانید از وقت گذرانی در این مراکز تفریحی اسکی با کلاس دنیای لذت ببرید.

اونسن ها فوق العاده هستند

در سفرتان به ژاپن، حتما می بایست یک یا چند بار اونسن ها را تجربه کنید. اونسن ها چشمه های آبگرم ژاپنی با امکانات حمام و آبتنی هستند. این کشور فعالیت آتشفشانی بالایی دارد؛ بنابراین اونسن ها در سرتاسر آن دیده می شوند. این چشمه های آبگرم به دو قسمت زنانه و مردانه تقسیم شده و یکی از جاذبه های اصلی فرهنگ ژاپنی بشمار می فرایند. جادویی ترین و خارق العاده ترین آنها، اونسن های روباز با چشم اندازهای تماشایی هستند. اما انواع مختلف دیگری نیز در این کشور موجود هستند. نوع دیگری به نام سنتو sento نیز وجود داشته که حمام و استخر روباز با آب گرم مصنوعی است. هر دو اونسن ها و سنتوها مکان های عمومی برای آبتنی هستند. ممکن است در ابتدا تصور آبتنی کردن با غریبه ها برایتان عجیب و غیرقابل قبول بیاید؛ اما اگر یکبار این کار را تجربه کنید، متوجه می شوید که ظاهر هیچکس برای دیگران اهمیتی ندارد و بعد از چند دقیقه کاملا به این تجربه جالب عادت خواهید کرد. قوانین استفاده از اونسن ها براساس آداب و رسوم مردم ژاپن ساده هستند؛ قبل از وارد شدن می بایست حتما دوش بگیرید؛ این دوش اغلب به حالت نشسته انجام می گیرد. نباید با لباس شنا به اونسن وارد شوید. می توانید حوله را به قسمت آبتنی بیاورید؛ اما باید مراقب باشید با آب برخوردی نداشته باشد؛ اگر به یک اونسن وارد شوید، بسکمک از افراد بویژه ژاپنی ها را می بینید که حوله هایشان را روی سرشان گذاشته اند. اگر موی بلندی دارید، می بایست آن را بالا ببندید که با آب تماسی نداشته باشد. در اغلب اونسن ها نمی توانید با تتو وارد شوید. پس، اگر روی بدنتان تتو دارید، قبل از برنامه ریزی برای آب تنی بهتر است در خصوص این نکته تحقیق کنید. اگر با آبتنی در یک چشمه آبگرم عمومی مشکل دارید، بهتر است در یک ریوکان دارای اونسن اختصاصی اقامت کنید تا یک آبتنی پر آرامش بخش در خلوت داشته باشید.

بعضی اپلیکیشن ها در سفر به ژاپن واقعا عالی هستند

اپلیکیشن های متفاوت و متنوعی وجود دارند که قبل از سفر به ژاپن می بایست آنها را دانلود کنید. اما، دو تا از بهترین های این اپلیکیشن ها که دانلود کردن آنها لازم است، اینها هستند: اپلیکیشن سفر رسمی ژاپن Japan Official Travel App و گوگل ترنسلیت Google Translate. این دو اپلیکیشن را دانلود کنید و وقتی در طول سفرتان مفید واقع شدند، از ما تشکر کنید.

توالت های ژاپنی واقعا عالی هستند

حتما در خصوص توالت های ژاپنی شنیده اید و باید گفت این شایعه ها کاملا درست هستند. در این توالت ها انواع دکمه ها برای انجام فعالیت ها وجود دارند؛ برای مثال، دکمه ای وجود دارد که با پخش کردن صدای آبشار یا موسیقی، هرگونه صدای آزار دهنده دیگری را که ممکن است در زمان استفاده از توالت به وجود بیاید و مطمئنا دلتان نمی خواهد افراد دیگر حاضر در توالت آن را بشنوند، می پوشاند. دکمه دیگری نیز وجود دارد که به شستن شما کمک می نماید و شدت و قدرت پخش آب را می توانید از طریق دکمه های دیگر تنظیم کنید. براساس مقاله دانستنی هایی درباره فرهنگ ژاپنی ها باید بدانید که وقتی با این همه دکمه روبرو می شوید، ممکن است ابتدا گیج شوید و به نظر ترسناک بیایند؛ اما وقتی آنها را امتحان کنید، دلتان می خواهد تا آنجایی که می توانید از این توالت های شیک و جالب بهره ببرید. زیرا، مسلما در کشور خودتان با چنین چیز جالبی روبرو نخواهید شد.

در ژاپن دوری کردن از خوردن خوراکی های گلوتن دار کار سختی است

براساس مقاله دانستنی هایی درباره فرهنگ ژاپنی ها باید بدانید که شاید خوردن غذاهای ژاپنی که اغلب با برنج پخته می شوند، باعث شده فکر کنید این کشور برای کسانی که نباید خوراکی های گلوتن دار بخورند، کشور مناسبی است؛ اما اینگونه نیست. سس سویا و سایر چاشنی هایی که با گندم فراوری می شوند، بخشی اساسی و غیرقابل حذف از غذاهای ژاپنی هستند؛ بنابراین به ندرت می توانید از خوردن خوراکی و غذاهای گلوتن دار خودداری کنید.

همه چیز در ژاپن از نظر زمانی فوق العاده دقیق است

براساس مقاله دانستنی هایی درباره فرهنگ ژاپنی ها باید بدانید که دیر کردن عمل بسیار گستاخانه ای بشمار می رود و همه چیز به طور واقعا خارق العاده ای براساس زمان دقیق اداره می شود. بدان معنا که قطارهای این کشور دقیقا سر ساعت اعلام شده حرکت می کنند و اغلب از شرکت کنندگان در تورهای دنیاگردی خواسته می شود حداقل 15 دقیقه زودتر از آغاز تور در محل حاضر باشند. اگر از آن دسته افرادی هستید که اغلب دیر به سر قرارهای خود می رسید، حتما این بخش از آداب و رسوم مردم ژاپن را رعایت کنید و به زمان توجه ویژه ای داشته باشید.

لاکرهای سکه ای در ژاپن کار شما را آسان تر می کنند

تقریبا در تمامی ایستگاه های قطار در این کشور، لاکرهایی وجود دارند که می توانید با پرداخت هزینه ای مناسب لوازم خود را در آنها بگذارید. این لاکرها در اندازه های مختلف هستند؛ بنابراین می توانید از یک کیف کوچک تا یک چمدان عظیم را در آنها قرار دهید. این لاکرها بویژه زمانیکه با هتل خود تسویه حساب نموده اید و قصد دارید هنوز به گشت و گذار در شهر ادامه دهید، بسیار به کارتان می آیند.

ژاپنی ها عاشق چیزهای بامزه هستند

کلمه کاوایی kawaii در زبان ژاپنی به معنای بامزه است و نکته جالب براساس آداب و رسوم مردم ژاپن این بوده که در این کشور، دور این مفهوم، یک فرهنگ کلی شکل گرفته است. یکی از روش های درک کردن فرهنگ کاوایی kawaii این بوده که داخل یک غرفه عکاسی ژاپنی یا پوریکورا Purikura شوید. در این غرفه ها می توانید با اضافه کردن پس زمینه های جالب، آرایش و استیکرهای بامزه، عکس های خود را بامزه تر کنید. البته، براساس آداب و رسوم مردم ژاپن باید گفت در عکسهایی که می اندازید چشمان شما عظیمتر می شوند؛ پوست شما صاف و بدون لک است و چانه هایتان کوچک و جمع و جور می شوند تا شما بامزه تر به نظر بیایید. محله هاراجوکو Harajuku در توکیو، کانون تمام چیزهای بامزه یا کاوایی Kawaii به شمار می رود. در این محله، غذاهایی با تم رنگین کمان، لباس های بامزه و رنگارنگ و بطور کل هر چیز بامزه ای در خصوص مد را خواهید دید.

معابد و زیارتگاه های ژاپنی با هم متفاوت هستند

قبل از اینکه به ژاپن سفر کنید، بهتر است فرق بین یک معبد و یک زیارتگاه را بدانید. برای مثال، زیارتگاه های شینتو Shinto در ژاپن توسط دروازه های خود که به توری torii مشهور هستند، شناخته می شوند. با ورود به زیارتگاه های شینتو Shinto می بایست به آرامی در مقابل دروازه توری torii تعظیم کنید؛ به چوزویا chozuya نزدیک شوید؛ با دست راستتان یکی از ملاقه های داخل حوض را بردارید و دست چپ خود را آب بکشید. سپس، با دست دیگر روی دست راست خود آب بریزید. از طریق دست راست یک ملاقه دیگر را از آب پر کنید، دست چپ خود را کاسه نموده و آب را در آن بریزید و سپس، با این آب دهان خود را بشویید؛ مراقب باشید ملاقه با لب هایتان برخورد نکند و هرگز آب دهان خود را به حوض آب برنگردانید. در نهایت، ملاقه را به حالت افقی قرار دهید تا در آب بماند و برای نفر بعدی تمیز شود. در زیارتگاه های معمولی که مردم در آنها به دعا می پردازند، براساس آداب و رسوم مردم ژاپن می بایست در ابتدا به آرامی تعظیم کنید؛ در جعبه ای که در مقابلتان نهاده شده است یک سکه بیاندازید؛ زنگ را دو یا سه بار به صدا در بیاورید تا به خدایان در خصوص ورودتان اطلاع دهید؛ دو بار و با غلظت تعظیم کنید؛ دو بار دست هایتان را به هم بکوبید؛ کمی دعا و ادای احترام کنید و برای بار نهایی یک تعظیم بلند انجام دهید. اما در معابد بودایی، براساس آداب و رسوم مردم ژاپن می بایست آیین متفاوت تری را دنبال کنید؛ اگر بخش مختص به حوض های پالایش یا چوزویا chozuya را مشاهده کردید، می بایست همان آیین مربوط به زیارتگاه های شینتو را اجرا کنید؛ یک عود از معبد خریداری کنید؛ آن را روشن نموده و به آرامی تکان دهید تا خاموش شود. آن را درون یک جاعودی قرار دهید و دود آن را به سمت خود راهنمایی کنید؛ مردم عقیده دارند که این دود قدرت شفابخش دارد. به معبد نزدیک شوید؛ به آرامی تعظیم کنید؛ در جعبه مقابلتان یک یا چند سکه بیندازید؛ زنگ را دو یا سه بار به صدا در بیاورید؛ کف دو دست خود را به هم بچسبانید و دعا و ادای احترام کنید و دوباره به آرامی تعظیم نمایید.

در ژاپن دسترسی به اینترنت آسان است

وصل بودن به اینترنت در سفر به ژاپن می تواند بسیار مفید باشد؛ نه تنها بخاطر اینکه می توانید عکس های زیبای خود را در اینستاگرام پست کنید، بلکه به دلایل مختلف دیگر. دارا بودن اینترنت باعث می شود سفر شما بسیار آسان تر باشد؛ بویژه وقتی به ترجمه نوشته های ژاپنی و درک آدرس در سیستم مترو و سیستم ریلی این کشور احتیاج داشته باشید. باور کنید توانایی ترجمه کردن و پیدا کردن آدرس در ژاپن امری بسیار مهم و لازم است. بهترین روش برای دسترسی به اینترنت در این کشور، استفاده از یک سیم کارت یا بکار بردن هات اسپات hotspot هست.

در ژاپن درآوردن کفش بسیار مهم است

براساس مقاله دانستنی هایی درباره فرهنگ ژاپنی ها باید بدانید که هنگام ورود به مسافرخانه ها، خانه ها، مکان های مقدس و بعضی فروشگاه ها در ژاپن می بایست کفش های خود را از پا در بیاورید. محل در آوردن کفش معمولا با یک پله یا یک سطح بالاتر از کف بنا معین می شود. معمولا در بیشتر جاها دمپایی هایی قرار داده شده که بعد از درآوردن کفش هایتان می توانید آنها با بپوشید. اما در اتاق هایی که درون آنها تشک های تاتامی پهن شده، احتیاجی به دمپایی نخواهید داشت. معمولا در مسافرخانه ها و چایخانه های سنتی تاتامی وجود دارد و می توانید در آنها با جوراب رفت و آمد کنید. در بعضی مسافرخانه ها دمپایی مخصوص حمام و دستشویی وجود دارد؛ این دمپایی ها معمولا درون حمام و دستشویی قرار داده شده و می بایست هنگام پوشیدن آنها، دمپایی های خانگی خود را خارج از حمام و دستشویی جفت کنید.

کافه های تم دار در ژاپن بسیار محبوب و مشهور هستند

کشور ژاپن به این مشهور است که چیزهای عجیب در آن به وفور یافت می شود. این نکته در خصوص رستوران و کافه های این کشور نیز صدق می نماید. رستوران مشهور روبات Robot Restaurant با اشعه های لیزری، روبات های غول پیکر و اجرای بازیگران ملبس، یک نمونه از چیز های جالب و عجیب بوده که تنها در ژاپن با آن روبرو می شوید. کافه کاوایی مانستر Kawaii Monster Cafe نیز شهرت بسیار زیادی دارد و به طور کل ترکیبی از چیزهای رنگارنگ و بامزه است. همه این کافه ها مثبت و دوست داشتنی هستند؛ بعضی از این کافه های تم دار دارای یک وجه تاریک هستند. برای مثال، بسکمک از کافه های حیوانی که با تم جوجه تیغی، جغد، گوسفند فعالیت می کنند، محیطی سالم و ایمن برای حیوانات بشمار نمی فرایند. همچنین، مواردی از سو استفاده از خانم های گارسن در بعضی از این کافه ها به گوش می خورد. اما، به هر کدام از کافه های تم دار جالب این کشور مراجعه می کنید، بهتر است بخاطر داشته باشید که شما فقط برای غذا خوردن آنجا نرفته اید؛ بلکه مبلغی که پرداخت می کنید مربوط به تجربه جالب و عجیبی که خواهید داشت نیز می شود.

فرهنگ سوپرمارکتی در ژاپن بسیار پر قدرت است

سوپرمارکت ها در میان آداب و رسوم مردم ژاپن بسیار اهمیت دارند و گزینه های غذای آماده موجود در این سوپرمارکت ها از سوپرمارکت های سایر بخش های دنیا بسیار بیشتر و کاملتر هستند. وقتی در آمریکا، اروپا و سایر نقاط دنیا هستید، خریدن غذای سوشی sushi از سوپرمارکت ها اصلا کار جالبی نیست؛ اما اگر از سوپرمارکت های ژاپنی سوشی sushi بخرید، متوجه می شوید که بسیار خوب و خوشمزه است. در این سوپرمارکت ها می توانید صبحانه، ناهار، شام و انواع خوراکی را پیدا کنید و بخورید. محبوب ترین سوپرمارکت های زنجیره ای این کشور فروشگاه های سون الون 7-Eleven، لاوسنز Lawsons و فمیلی مارت Family Mart بوده و بدون شوخی تقریبا در همه خیابان ها و محله ها دیده می شوند. البته، غذای آماده بهرحال غذای سالمی نیست و بهتر است تا حد ممکن از خوردن آن خودداری کنید.

مقدار میوه و سبزیجات تازه در ژاپن کم است

اگر از آن دسته دنیاگردانی هستید که به میوه و سبزیجات علاقمند هستید یا میل به گیاهخواری دارید، بهتر است بدانید که ممکن است برای مدتی مجبور باشید دست از این عادت خوب خود بردارید. در غذاهای پخته این کشور همواره سبزیجات پخته شده دیده می شوند و اغلب یک سالاد کوچک در کنار غذایتان ارائه می شود؛ اما مصرف میوه و سبزیجات به همین مقدار محدود است. میوه های تازه در این کشور بسیار گران هستند و بیشتر از اینکه خوراکی بشمار بفرایند، یک نوع خوردنی شیک و مجلل محسوب می شوند. بیشتر مواد خوردنی مورد استفاده در این کشور، برنج، نودل، گوشت و غذاهای دریایی هستند. براساس مقاله آداب و رسوم مردم ژاپن توصیه می کنیم در سفر به این کشور، مقداری میوه خشک بدون شکر، آجیل و مواد خوردنی مغذی همراه خود ببرید.

در خصوص کارت های سوییکا و آیسوکا در ژاپن اطلاعات کسب کنید

کارت های سوییکا Suica و آیسوکا ICOCA کارت های ویژه مترو در کشور ژاپن هستند؛ سوییکا Suica برای شهر توکیو و نواحی اطراف و آیسوکا ICOCA برای منطقه کانسای Kansai مورد استفاده قرار می گیرد. این کارت ها باعث می شوند در پرداختن پول برای جابجایی صرفه جویی کنید و داشتن آنها بسیار آسان تر از خریدن بلیط برای هر سفر است. حتی، بتازگی به جای تهیه یک کارت فیزیکی می توانید اپلیکیشن آنها را دانلود و استفاده نمایید. اما، اگر علاقه دارید کارت را خریداری کنید، با پرداخت حداقل 1000 ین می توانید آن را از کیوسک های بلیط در ایستگاه های مترو بخرید. البته، مقداری از این پول، بعد از خاتمه سفرهایتان به شما بازگردانده می شود. شما می توانید از این کارت ها برای خرید در سوپرمارکت ها نیز بهره ببرید که در شرایط بدون پول نقد، مورد بسیار مناسبی بشمار می رود. اما، برای مثال شما در نواحی غیر از ناحیه کانسای Kansai نمی توانید کارت ICOCA و درصدی از پول خرید این کارت را دریافت کنید. همچینین، اگر در نواحی غیر از متروی توکیو و اطراف باشید، قادر به خرید کارت Suica و باز پس دریافت درصدی از پول خرید آن نخواهید بود.

سعی کنید چمدانتان در سفر به ژاپن سبک باشد

حمل کردن کوله پشتی ها و چمدان های عظیم از میان جمعیت شلوغ متروها، قطارها و چهارراه های پر جمعیت ژاپن، کار ساده و مفرحی نیست. شرکت های ویژه جابجایی بار در این کشور وجود دارند که می توانند چمدان ها و قسمتی از بارتان که به آنها احتیاج ندارید را برایتان از شهری به شهر دیگر و به محل اقامتتان بفرستند. این کار بسیار ساده و در عین حال ارزان است. البته، پیدا کردن این شرکت ها کار آسانی نیست و می بایست در خصوص آنها تحقیق کنید.

در ژاپن قادر نخواهید بود همه چیز ممکن را ببینید و همه کار انجام دهید

شاید از این بخش از آداب و رسوم مردم ژاپن خوشتان نیاید یا فکر کنید حقیقت ندارد؛ اما باید مطلع باشید که سفر به این کشور بسیار پر هیجان و پر ماجراست. بنابراین می بایست برنامه ریزی دقیقی داشته باشید که شامل موارد اصلی باشد و کارهایی که واقعا می خواهید انجام دهید و چیزهایی که واقعا می خواهید ببینید را اولویت بندی کنید. در این کشور کارهای بیشماری برای انجام دادن و چیزهای بسیار زیادی برای دیدن وجود دارند؛ بنابراین اگر نتوانستید به همه ماجراجویی هایتان جامه حقیقت بپوشانید، توصیه می کنیم برای بار دوم، سوم، هفتم و حتی دهم به این کشور سفر کنید.

برنامه ریزی دقیق بهترین کاری است که می توانید در ژاپن انجام دهید

بهترین راه سفر این است که برنامه ریزی خیلی دقیق و سختگیرانه نباشد و برای انعطاف پذیری و انجام کارهای فوق برنامه، فضای کافی در نظر بگیرید. اما این قضیه در خصوص ژاپن صدق نمی نماید؛ در این کشور، برنامه ریزی پیشاپیش و دقیق برای راستا، محل اقامت باعث می شود زمان شما به حداکثر برسد؛ مگر اینکه زمان سفرتان طولانی باشد و از پس تک تک بخش های برنامه ریزیتان بربیایید. البته، بهتر است کمی زمان اضافه برای گشت و گذار و استراحت در برنامه اختصاص دهید.

برای سفر به ژاپن، کفش های راحت داشته باشید

حتما از سایر دنیاگردانی که به این کشور سفر نموده اند شنیده اید که در این سفر می بایست پیاده روی بسیار زیادی انجام دهید؛ باید گفت آنها حقیقت را به شما گفته اند. گاهی ممکن است تا 16 کیلومتر در روز پیاده روی کنید؛ بنابراین همراه بردن کفش های راحت یک باید بشمار می رود.

تقسیم کردن غذا در ژاپن کار درستی بشمار نمی آید

معمولا وقتی دنیاگردان بودجه کمی دارند یا ارزان سفر می کنند، در خوردن یک غذا با یکدیگر شریک می شوند. اغلب اوقات احتیاجی به خرید دو پرس غذا نیست و تقسیم کردن غذا باعث نصف شدن هزینه آن می شود. اما از آنجایی که تعداد جایگاه در رستوران های ژاپنی محدود است و هر کسی که یک جایگاه اشغال می نماید می بایست غذا سفارش دهد، تقسیم کردن غذا براساس آداب و رسوم مردم ژاپن عملی گستاخانه بشمار می رود. برای مثال، اینکه دو نفر در ساعت شلوغی به یک فروشگاه رامن بفرایند و تنها یک کاسه سوپ سفارش بدهند، اصلا قابل قبول نیست. اگر یک نفر از شما میل به غذا ندارد، می بایست بیرون از کافه یا رستوران صبر کند. تنها در صورتیکه در ساعات بسیار خلوت، مثلا سه بعدازظهر و زمانیکه رستوران ها مشتری کمی دارند به آنها مراجعه کنید، ممکن است بتوانید این کار را انجام دهید. اما، بهتر است ابتدا سوال کنید که آیا این کار از نظر آن رستوران مسئله ای ندارد؟!

در سفر به ژاپن خودتان را برای دود سیگار آماده کنید

در بسکمک از رستوران و بارهای این کشور، سیگار کشیدن آزاد است؛ وقتی درون یکی از این مکان ها هستید، انگار با تعداد زیادی آدم سیگاری در یک فضای کوچک قرار دارید. این نکته بسیار اهمیت دارد و می بایست قبل از سفر به این کشور از آن مطلع باشید.

یوکاتا و کیمونو لباس های مهم ژاپنی هستند

وقتی سخن از پارچه، مناسبت تقویمی و فصل های سال به میان می آید، تفاوت های برجسته ای بین لباس های ژاپنی وجود دارد. یوکاتا Yukata اغلب از پارچه نخی دوخته شده و دارای یک یقه است که آن را به یک لباس سبک و راحتی تبدیل می نماید. کیمونو Kimono اغلب از ابریشم دوخته شده و دارای دو یقه است که باعث می شود گرمتر و سنگین تر باشد. این دو لباس در مناسبت های کاملا متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند. کیمونو kimono یک لباس رسمی بوده و در جشن هایی مانند جشن عروسی و فارغ التحصیلی پوشیده می شود؛ یوکاتا Yukata کمتر حالت رسمی دارد و معمولا در ماه های گرم تابستان در خانه یا خارج از خانه از آن استفاده می شود. مسافرخانه های ژاپن اغلب یک یوکاتا yukata در اتاق شما می گذارند تا وقتی در آنجا اقامت دارید، از آن بهره ببرید. اگر دلتان بخواهد می توانید در بیشتر شهرهای این کشور یک کیمونو kimono اجاره و آن را به تن کنید. بهتر است یک نکته را پیرامون آداب و رسوم مردم ژاپن بدانید: قسمت چپ لباس می بایست روی قسمت راست آن قرار گیرد. زیرا اغلب اوقات کسانی که عزادار هستند، در مراسم عزاداری قسمت راست لباس را روی قسمت چپ آن قرار می دهند.

بسکمک از مردم ژاپن بر کف زمین می خوابند

مردم ژاپن طبق سنت و برخلاف مردم غرب روی تختخواب نمی خوابند؛ آنها روی تشک می خوابند. تشک های ژاپنی بسیار ضخیم بوده و دارای یک بالشت و لحاف مخصوص هستند. تمامی این بخش های مختلف را می بایست بعد از بیدار شدن تا کنید و در یک کمد قرار دهید تا فضای اتاقتان در طول روز باز و قابل رفت و آمد باشد. اگر برای اقامت در یک ریوکان یا یک مسافرخانه کوچک در این کشور برنامه ریزی نموده اید، به احتمال بسیار زیاد قرار است روی یکی از این تشک ها بخوابید. اما در هتل های مدرن تر، تختخواب های سبک غربی نیز وجود دارند. بالشت های سنتی ژاپنی با لوبیا پر شده و بسیار سفت تر از بالشت های معمول که به آن عادت دارید، هستند. بنابراین، بهتر است یک بالشت در چمدان خود بگذارید.

بعضی از غذاهای مشهور ژاپنی در دوران فقر و قحطی ابداع شده اند

کمبود غذا بعد از جنگ دنیای دوم به معنای نایاب شدن برنج بود. ماموران آمریکایی با خودشان آرد گندم به این کشور آوردند و همین باعث خلق غذاهای سرخ کردین مانند کوشیکاتسو kushikatsu، کاراگه karaage، اوکونومیاکی okonomiyaki و تاکویاکی takoyaki شد. رامن Ramen نیز در این دوره از زمان محبوبیت رو به افزایش پیدا کرد. این یک روش ارزان برای مردم بود تا در دوران کمبود غذا خودشان را سیر نگاه دارند.

در ژاپن بازار مواد غذایی شیک و گران قیمت وجود دارند

ممکن است بنظرتان مسخره بیاید؛ اما در این کشور بازار مواد غذایی شیک و گران قیمت وجود داشته و افراد ثروتمند برای چیزهایی مانند هندوانه های مکعبی شکل و انگورها و طالبی های ویژه، پول های بسیار زیادی می پردازند؛ شاید حتی گاهی در حد ده ها هزار دلار. براساس مقاله فرهنگ ژاپنی ها جالب اینجاست که این افراد ثروتمند حتی قصد خوردن این غذا و خوراکی ها را نیز ندارند؛ بلکه از آنها به عنوان هدیه ای برای دیگران استفاده می کنند.

رامن و سوشی اصلیت ژاپنی ندارند

قبل از اینکه با این جمله مخالفت کنید باید بگویم رامن Ramen و سوشی Sushi که ما امروزه می شناسیم، کاملا ژاپنی هستند. اما ممکن است از اینکه بدانید این غذاهای مشهور در حقیقت از کشورهای دیگر اصلیت گرفته اند، شگفت زده شوید. رامن Ramen به چینی های مهاجر تعلق داشته و سوشی Sushi توسط مردم طبقه کارگر در آسیای جنوب شرقی به عنوان راهی برای تازه نگه داشتن ماهی به مدت طولانی تر ابداع شده است. در طول زمان، ژاپنی ها چاشنی های خود را به این غذاها اضافه نموده و آنها را تغییر داده اند تا به غذاهایی مشهور و در عین حال منحصر بفرد تبدیل شدند. سوشی Sushi و رامن Ramen تنها دو نمونه از غذاهای با اصلیت متفاوت هستند؛ بسکمک دیگر از غذاهایی که ما آنها را با عنوان غذای ژاپنی می شناسیم، در کشورهای دیگر ابداع شده اند.

کشتی سومو ورزش مشهور ژاپن است

قدمت کشتی سومو به بیش از 1500 سال پیش می رسد و به مذهب شینتو Shinto تعلق دارد. کشتی گیرهای ژاپنی که با عنوان ریکیشی rikishi شناخته می شوند، می بایست در یک محل آموزشی عمومی در کنار یکدیگر زندگی کنند. آنها هر روز تمرین نموده و سبک زندگی بسیار سنتی دارند. با اینکه کشتی سومو اصلیت ژاپنی دارد، بسکمک از کشتی گیرهای آن اهل ژاپن نیستند. بلکه بعضی از پر رتبه ترین و قدرتمند ترین کشتی گیرهای سومو اهل مغولستان، گرجستان و بلغارستان هستند.

حقوق بگیران در ژاپن قابل تشخیص هستند

اگر در ساعات شلوغی، به هر ایستگاه قطار در هر شهر این کشور بروید، به سرعت متوجه دریایی از مردهای کارمند با لباس های مشابه می شوید؛ کت و شلوار مشکی و پیراهن های سفید رنگ و گاهی پیراهن هایی به رنگ آبی بسیار روشن و یک کاپشن در ماه های سرد. برای سخن گفتن از این مردان کارمند از کلمه حقوق بگیران استفاده می شود. در ژاپن، پیدا کردن یک شغل بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه و ماندن در آن شغل تا آخر عمر بسیار مرسوم است. ویژگی دیگر حقوق بگیران این بوده که آنها ساعت های طولانی کار می کنند. در بعضی فرهنگ های آسیایی، کار کردن بعد از ساعت کاری نشانه وفاداری و مفید بودن بشمار می رود. بنابراین، تعادل برقرار کردن بین کار و زندگی برای بسکمک از حقوق بگیران بسیار سخت است. البته از آنجایی که مردم در سال های اخیر متوجه نرخ بالای خودکشی و درصد بالای مسائل سلامتی شده اند، این حقیقت به طور موشکافانه ای مورد تحقیق و آنالیز نهاده شد.

منبع: همگردی
انتشار: 4 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1052

به "دانستنی هایی درباره فرهنگ ژاپنی ها که باید بدانید" امتیاز دهید

1 کاربر به "دانستنی هایی درباره فرهنگ ژاپنی ها که باید بدانید" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی هایی درباره فرهنگ ژاپنی ها که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید