سخنگوی ستاد مبارزه با دوپینگ: 1200 تست دوپینگ در سال 2016 خواهیم داشت

به گزارش تور آسیایی ارزان، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با اشاره به انجام بیش از هزار نمونه تست از تمام رشته های ورزشی از ابتدای سال 2016 تاکنون، گفت: هدفگذاری ما انجام 1200 نمونه تست دوپینگ تا سرانجام سال میلادی است، اما تصور می کنم این رقم به عددی بیش از 1200 نمونه برسد که این یک موفقیت بزرگ برای ناددوی ایران است.

سخنگوی ستاد مبارزه با دوپینگ: 1200 تست دوپینگ در سال 2016 خواهیم داشت

دکتر رامین طباطبایی در گفت وگو با خبرنگاران، اضافه نمود: با توجه به این که برنامه توزیع نمونه گیری را از ابتدای سال 2016 با هدف انجام تست های هدفمند و هوشمند شروع و بیشتر به سمت کیفی سازی حرکت کردیم، تا الان که تقریباً دو ماه تا خاتمه سال 2016 زمان باقی مانده، بیش از هزار نمونه تست دوپینگ از رشته های مختلف به عمل آوردیم. پیش بینی ما بر این است که این رقم به بیش از 1200 نمونه برسد که در جای خود افتخار بزرگی برای نادوی ایران است.

وی با اشاره به برگزاری رقابت های بین المللی کشتی آزاد و فرنگی جوانان جام شاهد و انجام نمونه گیری از کشتی گیران توسط نادو، اظهار کرد: برای اولین بار بود که فدراسیون جهانی کشتی با اعلام تعدادی اسامی در هر وزن برای انجام تست دوپینگ به نادوی ایران مجوز چنین کاری را داده بود. این نقطه عطفی هم برای فدراسیون کشتی و هم نادوی ایران بود که فدراسیون جهانی با اهمیت دادن به این جام و گنجاندن آن در تقویم سالانه کشتی، حتی مسئولیت انجام تست دوپینگ را نیز به نادو واگذار می نماید. البته نتایج تست ها از سوی فدراسیون جهانی کشتی اعلام و در اختیار نادو قرار خواهد گرفت.

طباطبایی در پاسخ به این پرسش که تا این لحظه تعداد نمونه های مثبت در رشته های مختلف ورزشی چند درصد بوده است، اضافه نمود: در سال 2015 این آمار 2.7 درصد و در حدود 30 تست مثبت داشتیم. اما برای سال 2016 هنوز آمار مشخصی نداریم. البته پیش بینی خود من بر این است که تعداد تست های مثبت نسبت به 2015 با توجه به این که رقابت های المپیک و پارالمپیک را پیش رو داشتیم و تمام تلاشمان انجام تست های هدفمند و هوشمند بود، کمتر خواهد بود.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ خاطر نشان کرد: چون از ابتدای سال 2016 برنامه توزیع نمونه گیری هدفمند و هوشمند را داشتیم، سعی کردیم در این زمینه استانداردها را رعایت کنیم و مطابق با قوانین وادا، به سمت کیفی سازی نمونه ها حرکت کنیم.

طباطبایی در خصوص این پرسش که سال جاری چه رشته هایی بیشتر تحت کنترل و نظارت نادو بود، توضیح داد: سال جاری نیز همانند سال 2015، برنامه ریزی خود را روی رشته های پر خطر، کم خطر و رشته هایی که امکان ابتلا به دوپینگ آنها کمتر است، معطوف کردیم تا آمار دقیقی را در خاتمه سال از نظر ابتلا به دوپینگ در رشته های مختلف داشته باشیم. البته با توجه به این که سال جاری به خاطر بازی های المپیک و پارالمپیک ،تعداد نمونه گیری ها نسبت به سال گذشته بیشتر بود، اما آمار ابتلا به دوپینگ کاهش محسوسی داشت.

وی در خاتمه با بیان این که طی هفت ، هشت سال اخیر هیچ نمونه مثبتی در جریان بازی های المپیک، پارالمپیک و بازی های آسیایی اینچئون و گوانجو نداشتیم، گفت : این مساله حساسیت بالای نادو را در انجام نمونه گیری ها و عملکرد خوب ستاد ملی مبارزه با دوپینگ را در طی هفت ، هشت سال گذشته نشان می دهد که توانسته در جهت درست و هدفمندی حرکت کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 344

به "سخنگوی ستاد مبارزه با دوپینگ: 1200 تست دوپینگ در سال 2016 خواهیم داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سخنگوی ستاد مبارزه با دوپینگ: 1200 تست دوپینگ در سال 2016 خواهیم داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید