سوغاتی هایی که فقط در عمان پیدا می شوند

به گزارش تور آسیایی ارزان، عمان مملو از صنایع دستی بی همتاییست که فرهنگ و میراث غنی این کشور را به تصویر می کشند. صنایع دستی ساخته شده در این کشور سوغاتی هایی زیبا هستند که علاوه بر جنبه تزیینات نقش کاربردی شان بر ارزش آن ها می افزاید.

سوغاتی هایی که فقط در عمان پیدا می شوند

با تور عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط آشنا شوید.

ظروف سفالی

در عمان ظروف سفالی علاوه بر تزئینات، نقشی کاربردی نیز در زندگی روزمره مردم ایفا می نمایند. عمانی ها از این ظروف دست ساز و زیبا برای نگه داری خرما، غلات، به عنوان بطری آب و یا حتی کندرسوز استفاده می نمایند. ظروف سفالی سنتی اغلب به رنگ خاک هستند اما بعضی از آن ها به شیوه ای زیبا و هنرمندانه رنگ آمیزی شده اند.

ظروف سفالی را در بیش تر نقاط عمان می توان پیدا کرد، اما اگر به دنبال سفال هایی با کیفیت هستید حتماً سری به شهر بهلا بزنید. این شهر به دلیل وجود گِل رس باکیفیت و مرغوبی که در وادی های خود دارد در فراوری سفال بسیار معروف است؛ حواس تان باشد با سفر به این شهر از کشف زیبایی های شگفت انگیز آن غافل نمانید.

مندوس عمانی

چوب عمانی به دلیل کیفیت و توانایی بالا در فرم دهی و حکاکی برای ساخت ابزارهای متنوع و اشیاء زیبا شهرت بسیاری دارد.

عمانی ها از این ویژگی چوب به بهترین نحو ممکن استفاده می نمایند و از آن در ساخت درب و پنجره چوبی بهره می برند. ماندو (Mandoo) مشهورترین چوب این کشور در ساخت صندوق چه هایی زیبا معروف به ماندوس به کار می رود. حکاکی های نقش بسته و تزئینات خاص روی این صندوقچه های زیبا هنر دست سازنده را به رخ می کشند. مردم عمان از این صندوق چه ها برای نگه داری لباس، جواهرات و یا حتی مواد غذایی استفاده می نمایند.

خنجر

خنجر یک نشان منحصر به فرد برای نمایش فرهنگ غنی کشور عمان از گذشته تا به حال بوده و مشاهده تصویر خنجر در پرچم این کشور نیز گویای اهمیت و ارزش آن در فرهنگ عمان است. مردان عمانی در موقعیت های مهم نظیر شرکت در دیدار های رسمی، جشنواره های ملی و هم چنین مراسم عروسی و رویدادهای اجتماعی خنجر به کمر می بندند.

معمولاً خنجرهای عمانی را با نقره می سازند اما بعضی اوقات استفاده از عاج در دسته آن ها زیبایی بی همتایی به خنجرها می بخشد.

کندر

بوی کندر یکی از آن یادگاری های ماندگار عمان است که برای همیشه در ذهن تان باقی می ماند. با سوزاندن این ماده کوچک سنگ مانند به رنگ زرد یا تنالیته هایی از رنگ بژ، رایحه ای خوش در فضا پخش می گردد.

اگر قصد دارید یک سوغاتی شاهانه و منحصر به فرد برای عزیزان تان خریداری کنید، کندر انتخابی فوق العاده است. چراکه این ماده ارزش مند در گذشته تنها به پادشاهان و خاندان سلطنتی تعلق داشت. در باب فواید آن نیز بد نیست بدانید گذشتگان اعتقاد داشتند این ماده شگفت انگیز برای بهبود بعضی بیماری های خاص مفید است.

در حال حاضر نیز کندر در عمان و دیگر کشورها ارزش مند بوده و مورد استفاده گسترده قرار می گیرد.

سبدهای دست ساز از برگ های نخل

همان طور که عمان سرزمین کوه های باشکوه است، سرزمین نخلستان های زیبا و خرماهای لذیذ نیز هست. اگر در سفرتان به عمان مهمان یکی از خانه های اصیل عمانی شدید قطعاً درخت نخلی زیبا در آن جا مشاهده خواهید کرد. هم چنین در محوطه اطراف هتل محل اقامت تان، مراکز خرید و حتی در کنار خیابان ها نیز ردیفی از درختان نخل دیده می گردد.

از گذشته تا به امروز مردم عمان نه تنها از خرمای خوش طعم این درختان، بلکه از برگ های آن ها نیز استفاده های مفیدی می کردند.

فرقی نمی کند برگ ها خشک باشند یا سبز، آن ها به شیوه ای ماهرانه در هم بافته شده و سبدهایی زیبا و ارزش مند برای نگه داری خرما و غلات، پخت گوشت یا تهیه عسل ساخته می شوند.

جواهرات نقره عمان

نقره از جمله فلزاتیست که از گذشته تا به امروز به طور گسترده در تهیه جواهرات بانوان و اشیاء ارزش مند، نقشی اساسی و مهم داشته است.

در عمان جواهرات زیبا و منحصر به فردی نظیر انگشتر، گوشواره، دستبند و ... همه با بهترین نوع نقره و ظرافتی تمام عیار که تنها مخصوص هنرمندان این سرزمین است ساخته می شوند. زیورآلات نقره عمان همان چیز با ارزشیست که برای هدیه دادن به دوستان و عزیزان تان به دنبال آن هستید.

لباس های عمانی

یکی از آن چیزهایی که در لحظه ورودتان به عمان نظر شما را جلب خواهد نمود پوشش متفاوت و خاص مردم این کشور است. لباس های عمانی در شکل، رنگ و تزئیناتشان در نوع خود بی نظیر هستند. مردان معمولاً دشداشه (deshdasha) که چون پیراهنی بلند و سفید است به تن دارند، خنجر به کمر می بندند و کلاهی سنتی به نام کومه (kummah) به سر می گذارند. زنان نیز لباس هایی رنگارنگ و زیبا می پوشند که با رنگ روسری شان هماهنگ شده و عبایی مشکی نیز روی آن به سر می اندازند. خریدن لباس مخصوص کشوری چون عمان باعث می گردد هرگز سفر به این کشور زیبا را فراموش نکرده و با پوشیدن لباس ها همیشه خاطرات سفر به یادماندنی خود را یادآوری کنید.

صنایع دستی نقره عمان

عمان به داشتن با کیفیت ترین نوع نقره در دنیا عرب مشهور است. علاوه بر استفاده این فلز گران بها در ساخت خنجر و جواهرات ارزش مند، در ساخت بطری عطر، جعبه جواهرات، کندر سوز، (dalla) نوعی قوری سنتی عمان و صنایع دستی دیگر نیز کاربرد دارد. روی این اشیای گران بهای دست ساز معمولاً به شیوه ای هنرمندانه و ظریف اشکالی زیبا الهام گرفته از نقوش اسلامی، خوشنویسی عربی و یا حکاکی های عمانی نقش بسته است.

منبع: ddsafar
انتشار: 1 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 851

به "سوغاتی هایی که فقط در عمان پیدا می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغاتی هایی که فقط در عمان پیدا می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید