سیاحت در کوچه باغ های زیباترین روستای مرکز

به گزارش تور آسیایی ارزان، در پیچاپیچ کوچه باغ های امامه قدم بزنید، به قله زیبای مهرچال صعود کنید و بر فراز صخره ها، به تماشای قلعه ای بنشینید که ریشه در تاریخ دارد.

سیاحت در کوچه باغ های زیباترین روستای مرکز

خبرنگاران: به قصد طبیعت گردی، از لواسان مسیر فشم را در پیش می گیریم. هوا همچنان مطبوع است و از سرمای زمستان خبری نیست. به دوراهی روستای امامه می رسیم، روستایی از توابع شمیرانات در دامنه کوه های البرز با طبیعتی بکر و زیبا که روز به روز دست بدسلیقه روزگار، از معماری قدیمی آن کاسته و به جایش ویلاهای بی قواره علم نموده است!

به روستای امامه که می رسیم، دقایقی می نشینیم و به صدای خروش رود زیبایش گوش می سپاریم و بعد، راه کج می کنیم به سمت راحت آباد. از این نقطه، به لواسان دیگر راه درازی نیست؛ یک پیچ و دو پیچ و بعد، اتراق در دامن طبیعت.

امامه، یک روستای قدیمی است با قدمت چند هزار ساله که کوچه های باریکش به زحمت کفاف عبور ماشین ها را می دهند.گرچه ردپای مدرنیته، امامه را هم در امان نگذاشته، اما هنوز می توان صدای خروس هایش را شنید و عبور گله ها را به دیدن نشست.

روستای سوگلی دربار قاجار

روستایی که زمانی تفرجگاه شاهان قاجار بود و سال های سال شکار نخجیر، ناصرالدین شاه را به امامه می کشاند و بعدتر، مهر دختری که اهل همین شکارگاه ییلاقی بود، به دل شاه قاجار افتاد و چندی بعد، با این دختر ییلاق نشین ازدواج کرد و انیس الدوله شد سوگولی حرمسرای قاجار. از آن پس بود که به گواه نوشته های اعتمادالسلطنه، روستای امامه برای سال های سال، ییلاق و شکارگاه محبوب شاه قاجار شد.

چنانکه در تاریخ آورده اند، ناصر الدین شاه در یکی از سفر هایش به امامه، دختر زیبارویی را می بیند که به چوپانی مشغول بوده است. شاه پس از اندک مصاحبتی با دخترک، او را شیرین سخن و خوش صحبت یافته و با خود به تهران می برد. فاطمه در دربار شاهی، آداب معاشرت و سواد آموخته و صاحب کمالات می گردد. بعد ها و در یکی از سفر ها، شاه، فاطمه خانم را که در آن موقع 16 سال سن داشت، به عقد خود در می آورد و لقب انیس الدوله را به او می دهد. با گذشت زمان، انیس الدوله که مورد توجه خاص شاه بوده، منزلت و جایگاه ویژه ای در دربار و میان همسران پادشاه پیدا می نماید، تا جایی که گفته اند مقام و منزلت انیس الدوله بر سایر همسران ناصرالدین شاه فزونی داشت. بعلاوه آورده اند که انیس الدوله نسبت به شاه وفاداری حیرت انگیزی داشت. او پس از ترور ناصرالدین شاه تا زمان مرگ، عزادار او بوده است.

بیشتر از یک قرن از آن روزگار می گذرد و روستای امامه هنوز هم محبوب است؛ البته نه به آن دلایلی که شاه و اطرافیان را به آنجا می کشاند، که به خاطر طبیعت بسیار زیبا و آب و هوای همواره پاکیزه اش؛ روستای سرسبزی که قبل از ماجرای ناصرالدین شاه، یکی از مسیرهای رفت و آمد به مازندران بوده و کتیبه های تاریخی، قدمت آن را تاچند هزار سال عقب می برد.

در پیچ کوچه ها

با وجود آنکه عمارت های نوساز، روستای امامه را پر نموده اند، اما جاده روستا و محله هایش هنوز هم زیباست؛ محله هایی که پشت نام خود، پسوند محله را دارند؛ خان محله، کیا محله، رجب محله و محسن محله، که هر کدام قصه ای دارند و حکایتی. خانه های این محله ها، دارای اجزای مختلف خانه های ایرانی است. درهای ورودی به سبک درهای قدیم که روی آن ها تزئینات گل میخ و کوبه های زنانه و مردانه مجزا دیده می گردد. کوچه پس کوچه های امامه را که قدم می زنید، زمین زیر پایتان هر از گاهی رنگ عوض می نماید، از کوچه های خاکی گرفته تا کوچه های آسفالت و حتی کوچه هایی که اخیراً سنگفرش شده است.

از راهپیمایی تا کوهنوردی

یکی از انتخاب های ساده در امامه، پیاده روی در یک مسیر نسبتاً هموار است که از میان باغ های زیبای جنوب امامه عبور می نماید. این مسیر کوچه باغی، از پایین دست ارتفاعات کلوگان و ورجین می گذرد و امامه را به روستای کلوگان درجاده فشم وصل می نماید. در این مسیر، حتی می توانید به یک راهپیمایی دلچسب هم بپردازید. قبل از رسیدن به روستا، در جاده امامه به راحت آباد و در محلی به نام باغ تنگه، از ماشین پیاده شوید و به شمال شرقی روی یک یال معین و خاکی، صعود خود را به قله هم هن شروع کنید. امامه، مبدأ صعود قله های مهرچال و پیرزن کلوم شناخته می گردد. برای این صعود حرفه ای هم باید تا روستای امامه بالا بروید و بعداز آن با یک بلد محلی همراه شوید.

سنگ نگاره های تاریخی

اگر می خواهید کتیبه های تاریخی امامه که به نام پیر همزه معروف است را ببینید، باید جاده امامه بالا را طی کنید و در انتهای روستا، از روی پل باغ تنگه رد شوید. کمی جلوتر، در بستر رودخانه به سمت چپ بپیچید. طی کردن این مسیر، کمی سخت است، اما شما را به یکی از شاهکارهای اجدادمان در قرن ها قبل می رساند.

قلعه ای بر فراز صخره ها

اگر کوهنوردی برایتان سخت است، در ابتدای همان دره و از روی پل می توانید آثار یک قلعه تاریخی را دیدن کنید. این قلعه که به قلعه مازیار معروف است، بر فراز صخره ای سنگی احداث شده که در میانه دو شاخه شرقی و غربی باغ تنگه واقع شده است. ارتفاع قلعه از سطح دریا 2450 متر و اختلاف ارتفاع آن با کف دره حدود 200 متر است. قلعه امامه با توجه به شواهد موجود، از قلعه های مستحکم منطقه است که در ساخت آن از سنگ لاشه، ملات و گچ سنتی استفاده شده است. وسعت تقریبی سطح قلعه در شرایط فعلی حدود 900 متر مربع است. با توجه به نمونه سفال های کشف شده از سطح و پیرامون قلعه امامه، قدمت آن حداقل به اوایل اسلام می رسد. در کتاب های تاریخی آمده است که پیشینه تاریخی این قلعه مربوط به قرن سوم هجری و متعلق به یک حکمران محلی به نام مازیار بوده است.

راه دسترسی به قلعه

برای دسترسی به قلعه امامه، باید از امامه بالا و به وسیله خیابان 25 متری مهرچال به سمت راحت آباد بروید. حدود یک کیلومتر بالا تر، به جایی می رسید که به باغ تنگه معروف است. در اینجا باید خودروی خود را پارک نموده و از سمت چپ وارد دره ای شوید که رودخانه در وسط آن جاری است. وارد مسیر دره که شدید، حدود 500 متر بالا تر به یک دو راهی (محل تلاقی دو دره) می رسید. قلعه بر فراز صخره هایی واقع شده است که در وسط دو دره قرار گرفته است.

جاذبه های طبیعی

این روستا در میان انبوهی از باغ های وسیع قرار گرفته که از امامه بالا تا امامه پائین و دره کلوگان امتداد دارد. امامه با قرار گرفتن در دره ای وسیع که دور تا دور آن را کوه ها فرا گرفته اند، از چشم اندازهای بی نظیری در فصول مختلف سال برخوردار است. رودخانه زیبا و همواره جاری امامه که از ارتفاعات مهرچال سرچشمه می گیرد، یکی از جاذبه های مهم روستاست که در فصول مختلف سال، گردشگران بی شماری را به این منطقه می کشاند.

باغ تنگه

از دیگر جاذبه های طبیعی امامه، می توان به محلی مشهور به باغ تنگه واقع در شمال روستا اشاره نمود. باغ تنگه را شاید بتوان به نوعی معروف ترین و پرطرفدار ترین مکان گردشگری امامه به حساب آورد که در فصول مختلف سال، خیل گردشگران تهرانی را به این منطقه می کشاند.

مسیر دسترسی

روستای امامه از توابع بخش رودبار قصران، در شمال شرق تهران بزرگ واقع شده است. دسترسی به این روستای زیبا و خوش آب و هوا به وسیله جاده فشم میسر است. ورودی روستا در حد فاصل میدان لشکرک و میدان فشم و در کیلومتر 15 جاده فشم واقع است و باید به وسیله بزرگراه شهید بابایی واقع در شرق تهران، خود را به میدان لشکرک رسانده و از آنجا وارد جاده فشم شوید. با ورود به جاده فشم، پس از حدود 15 کیلومتر رانندگی و3 کیلومتر بعد از سه راهی اوشان، تابلوی روستای امامه در سمت راست جاده نمایان است. از سر جاده تا میدان امامه بالا، حدود 7 کیلومتر راه در یک جاده کوهستانی و پیچ در پیچ پیش رو دارید. کمی قبل از ورود به روستا، به یک سه راهی می رسید که مسیر مستقیم (خیابان گلزار) شما را به مرکز روستا و میدان امامه بالا رسانده و راه سمت چپ (25 متری مهرچال) شما را به باغ تنگه و پس از آن به جاده راحت آباد می رساند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 14 اسفند 1402 بروزرسانی: 14 اسفند 1402 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 3876

به "سیاحت در کوچه باغ های زیباترین روستای مرکز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاحت در کوچه باغ های زیباترین روستای مرکز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید