شایع ترین نشانه های وسواس

به گزارش تور آسیایی ارزان، دکتر سمیه معتضدیان با اشاره به تعریف وسواس اظهار کرد: وسواس مجموعه ای از افکار و یا تکانه های ناخواسته، مزاحم و تکراری است. مبتلایان به وسواس اضطراب های شدیدی را تجربه می نمایند.

شایع ترین نشانه های وسواس

ردپای ژنتیک در اختلال وسواس

این عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید بر این که در بیشتر بیماری های مربوط به روان ردپای ژنتیک دیده می گرددخاطرنشان کرد: علامت های ابتلا به وسواس در نوجوانی و یا اوایل دهه 20 شروع می گردد.

وی شیوع وسواس در بین زنان و مردان را یکسان مطرح نمود و گفت: زمانی که وسواس را ریشه یابی می کنیم در بیشتر موارد حداقل یکی از اعضای خانواده به این بیماری و یا بیماری های مرتبط مبتلا هستند. بدیهی است چنانچه ژن پیش زمینه در خانواده وجود داشته باشد، در اثر محیط و یا عوامل دیگر ممکن است این بیماری بیشتر و یا حادتر بروز پیدا کند.

شروع ابتلا به وسواس در میانسالی تقریبا منتفی است

وی شروع ابتلا به وسواس در میانسالی را تقریبا منتفی دانست و اضافه نمود: بروز رفتارهای وسواس گونه در سنین بالا می تواند متخصصان را به بیماری های ارگانیک و یا فیزیکی بیمار مشکوک کند. تقریبا این انتظار را نداریم که یک زن یا مرد 50 ساله به طور ناگهانی به وسواس مبتلا گردد.

وی با اشاره به شایع ترین نشانه های وسواس مطرح نمود: افکار تکراری یا مزاحم مثل چک کردن های مدام یا وسواس شست وشو از بارزترین نشانه های رایج ابتلا به واسوس هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: وسواس می تواند با نشانه های مختلفی بروز کند، بعضی بیماران ممکن است فقط مبتلا به وسواس فکری مبتلا باشند به طور مثال فرد مدام با خود کلنجار می رود که مبادا دیگران از رفتار و یا حرف های من آزرده شده باشند البته نکته اینجاست که این موارد باید تفکیک گردد و مشغله های روزمره با نشانه های ابتلا به وسواس فکری اشتباه گرفته نگردد. اگر استرس های ناشی از نگاه و قضاوت دیگران از حد متعارف خارج گردد و برای فرد اضطراب ایجاد کند می تواند از نشانه های رفتارهای وسواس گونه باشد.

وی یادآوری کرد: شایع ترین نشانه های ابتلا به وسواس، وسواس چک کردن و شست و شو است. بعلاوه نگرانی مدام از احتمال ابتلا به صدمه زدن به دیگران و افکار مزاحم، خطرناک و نگران کننده می تواند از نشانه های ابتلا به وسواس باشد.

معتضدیان گفت: ترس بیش از حد ابتلا به بیماری، چک کردن مدام وسایل، ترس از آسیب رساندن به خود یا دیگران و وسواس نظم و یا تقارن اشیاء از شایع ترین نشانه های اختلال وسواس است.

وسواس و ارتباط آن با مسائل جسمی

وی با بیان این که وسواس علاوه بر این که بیماری مربوط به روان است، می تواند به جسم فرد مبتلا نیز صدمه وارد کند، ادامه داد: به طور مثال در مواردی دیده می گردد که پوست فرد در اثر شست و شوی زیاد دچار آسیب می گردد یا به عنوان مثال افرادی به علت ابتلا به وسواس نظم و ترتیب و جابجایی وسایل دچار کمرد درد و آسیب به ستون فقرات خود شده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه به درمان های متداول مبتلایان به وسواس اشاره نمود و گفت: درمان مبتلایان به وسواس معمولا درمان های توامان دارویی و روان درمانی است، ولی باید به این نکته توجه داشت که درمان این بیماری زمانبر است و احتیاج به شکیبای دارد.

بچه ها خانواده های وسواسی در خطر ابتلا به این اختلال

وی تاثیر محیط بر اختلال وسواس را مورد توجه قرار داد و گفت: وسواس می تواند در خانواده هایی که رفتارهای وسواس گونه به صورت ژنتیکی وجود دارند، در کودک نیز به وسیله یادگیری در محیط تشدید گردد، ولی زمینه های ژنتیکی در این بیماری بسیار مهم است؛ چون اگر فقط تاثیرات محیطی مد نظر باشد بعد از بهتر شدن شرایط این رفتارها از بین می رود.

معتضدیان در سرانجام با بیان این موضوع که وسواس بیماری سمج روانپزشکی است، شرح داد: این بیماری برای فرد و اطرافیان بسیار آزاردهنده است. باید برای درمان شکیبا بود ولی قطعا زندگی کردن با وسواس زندگی زجر آوری است بنابراین باید با مراجعه به پزشک این شرایط را تسهیل کرد.

منبع: گردشبان
انتشار: 30 فروردین 1403 بروزرسانی: 30 فروردین 1403 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 5018

به "شایع ترین نشانه های وسواس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شایع ترین نشانه های وسواس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید