شبح کوسه دیده شد ، جانور مخوف اقیانوس

به گزارش تور آسیایی ارزان، دانشمندان جانوری را در اعماق دریا کشف کردند که پیش از این هرگز دیده نشده بود، این جانور که شبح کوسه نام دارد، از قدیمی ترین ماهی ها و از نزدیک ترین خویشاوندان کوسه ها هستند.

شبح کوسه دیده شد ، جانور مخوف اقیانوس

تینا مزدکی: دانشمندان گونه ای از شبح کوسه را کشف کردند که قبلاً هرگز دیده نشده بود. این کوسه با سر بزرگ، چشم های رنگین کمانی و باله های پر در اعماق دریای آندامان در سواحل تایلند کشف شد. کیمرا که با نام علمی Chimaera supapae شناخته می شود، از خانواده ماهی های غضروفی Chimaeriformes که در ردیف قدیمی ترین ماهی های موجود امروزی قرار می گیرند، است. این ماهی های باستانی خویشاوندان دور کوسه ها هستند و با نام موش ماهی، روح کوسه و یا شبح ماهی نیز شناخته می شوند.

دیده شدن این جانور در این منطقه از دنیا نادر است. کیمراها در دامنه های قاره ای و پشته های اقیانوسی اعماق دریا زندگی می نمایند. این جانوران شبح مانند که در اعماق فراتر از 500 متر یافت می شوند، در آب های تاریک کمین نموده و از حیواناتی مانند سخت پوستان، نرم تنان و کرم ها تغذیه می نمایند. تنها 53 گونه کیمرا در دنیا وجود داشت که با این جانور به 54 گونه می رسد. طبیعت آن ها دیده شدن آن ها را سخت می نماید، به ویژه در دریای آندامان، جایی که عمق دریا در بعضی منطقه ها از4400 متر فراتر می رود.

نام های رایج کیمرا همانند شبح کوسه و موش ماهی، از چشم های بزرگ و بدن موش مانند و مخروطی آن ها می آید. بعضی از گونه ها می توانند حتی تا 2 متر رشد نمایند. نمونه نر نابالغ مرده در یک پروژه جستوجو در اعماق دریا در سال 2018 انجام شد، کشف شد. دانشمندان آن را با سر بزرگ با پوزه کوتاه و چشمان بزرگ و بیضی شکل که بیش از 32 درصد از کل طول سر آن را تشکیل می داد، به عنوان گونه ای تازه کشف شده شناختند.

گونه ای که به تازگی کشف شده نوعی کیمرا پوزه کوتاه است که طول آن با باله های پهنش حدود 51 سانتی متر است. دانشمندان پیش بینی می نمایند که زواید پر مانند این موجود به توانایی آنها برای مانور بر روی سطح سنگی دریا یاری کند؛ چشمان درشت و سبز به جانور یاری می نماید تا در آب های سیاه رنگ بتواند اطراف را ببیند. پوست قهوه ای مایل به تیره آن هیچ خط یا طرح قابل توجهی را نشان نمی دهد و این ماهی یک ستون فقرات پشتی تا بالای سر خود دارد.

این گونه به افتخار دانشمندی از تایلند، Supap Monkolprasit که عمر خود را صرف مطالعه ماهی های غضروفی کرد، supapae نامگذاری شد. نام جنس کیمرا از موجودی اسطوره ای یونانی گرفته شده است که آتش تنفس می نماید و دارای سه سر است، سر شیر در جلو، سر بز که از پشت آن امتداد دارد و دم مار که به سر مار ختم می شود. از نظر تکاملی، این کیمراها یکی از قدیمی ترین دودمان ماهی ها هستند که نسب آنها به 300 تا 400 میلیون سال پیش بازمی شود. کشف گونه های جدیدی مانند این کیمرا می گوید که ما چقدر در خصوص محیط زیست دریایی اطلاعات کمی داریم و هنوز چقدر دنیای کشف نشده وجود دارد.

منبع: livescience

58323

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 3 فروردین 1403 بروزرسانی: 3 فروردین 1403 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 4441

به "شبح کوسه دیده شد ، جانور مخوف اقیانوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شبح کوسه دیده شد ، جانور مخوف اقیانوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید