طرز تهیه 10 غذای لذیذ بدون برنج (ساده و سریع)

به گزارش تور آسیایی ارزان، برنج، ملکه اصلی سفره ایرانی هاست؛ با این حال، گاهی به علت خسته کننده شدن غذاهای برنجی، گرفتن رژیم های غذایی لاغری و حتی کمبود وقت به علت مشغله های زندگی، ضروری است که به آن مرخصی دهیم و طعم غذاهای بدون برنج را بچشیم. در این مقاله از خبرنگاران مگ، قصد داریم طرز تهیه 10 غذای لذیذ بدون برنج که بسیار ساده و سریع آماده می شوند را به شما معرفی کنیم تا گزینه های مناسبی برای این گونه مواقع داشته باشید.

طرز تهیه 10 غذای لذیذ بدون برنج (ساده و سریع)

کباب شامی، ساده ترین کباب ایرانی

به عنوان اولین گزینه فهرست غذاهای بدون برنج که پخت سریع و ساده ای دارد، پیشنهاد ما کباب شامی است که از کباب های بسیار محبوب در میان ایرانیان محسوب می شود و اکثرا آن را با نام کتلت گوشت هم می شناسند. شما می توانید این غذای خوشمزه و لذیذ را هم به عنوان پیش غذا و هم غذای اصلی سرو کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

مواد لازم برای 4 نفر
گوشت چرخ نموده300 گرم
سیب زمینی2 عدد میانه
تخم مرغ1 عدد
پیاز1 عدد بزرگ
آرد نخودچی2 قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی4 عدد میانه
نمک و فلفل سیاهبه میزان لازم
زردچوبه و روغنبه میزان لازم

طرز تهیه کباب شامی به توضیح زیر است:

  1. ابتدا سیب زمینی ها را به همراه پیاز رنده کنید و آب آن ها را بگیرید. سپس گوشت چرخ نموده را به سیب زمینی و پیاز اضافه کنید و خوب ورز دهید.
  2. تخم مرغ را به همراه نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید تا یک دست شوند. در ادامه کمی آرد نخودچی اضافه کنید تا مایه شامی شما منسجم تر شود و حالت شل و آبکی نداشته باشد.
  3. روغن را در یک ماهیتابه گرم نموده و کباب ها را از هر دو طرف به خوبی سرخ کنید تا کاملاً پخته شوند. (اگر وقت کافی دارید، اجازه دهید که مواد کتلت شما یک ساعت در یخچال بماند و بعد آن ها را سرخ کنید تا طعم خوشمزه تری داشته باشد.)
  4. در آخر گوجه ها را نیز سرخ نموده و همراه با کتلت ها سرو کنید.

در محتوای طرز تهیه 3 نوع کتلت ترد و دلچسب همراه فوت وفن خوشمزه تر شدن طرز تهیه کتلت عدس و ماهی را نیز یاد بگیرید.

کوکو سیب زمینی، خوشمزه ساده زیست

کوکو سیب زمینی یکی از انواع غذای بدون برنج و گوشت و مرغ است که در عرض یک ساعت می توانید آن را محیا و نوش جان کنید. علت محبوبیت این غذا جدا از پخت سریع آن این است که با وجود تهیه شدن از ساده ترین مواد، طعم خوشمزه و لذیذی دارد و کمتر کسی هست که آن را دوست نداشته باشد.

مطمئنا همه کدبانوهای ایرانی با طرز تهیه کوکو سیب زمینی آشنا هستند اما یک بار به طور خلاصه طرز تهیه این غذای ساده و خوشمزه را با همدیگر مرور می کنیم.

مواد لازم برای 4 نفر
سیب زمینی5 عدد میانه
تخم مرغ3 عدد
پیاز (اختیاری)1 عدد میانه
شوید خشک (اختیاری)1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه میزان لازم
زردچوبه و روغنبه میزان لازم

طرز تهیه کوکو سیب زمینی:

  1. ابتدا سیب زمینی ها را همراه با 2 لیوان آب و 1 قاشق چای خوری نمک روی حرارت بگذارید تا نیم پز شوند.
  2. بعد از پخت سیب زمینی ها، آن ها را در یک ظرف رنده کنید. سپس پیاز را رنده نموده و بعد از گرفتن آب اضافی آن به سیب زمینی ها اضافه کنید.
  3. تخم مرغ ها را در یک ظرف جداگانه بشکنید و نمک، فلفل، زردچوبه و شوید خشک را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.
  4. بعد از خنک شدن سیب زمینی ها، مواد تخم مرغ را اضافه نموده و با هم مخلوط کنید تا یک دست شود.
  5. در آخر روغن را گرم نموده و سپس برای هر عدد کوکو میزانی از مایه را در ماهیتابه بریزید و با پشت قاشق صاف کنید.

سیب زمینی شکم پر، خوشمزه و متفاوت

یک غذای ساده و سریع بدون برنج و نان دیگر که به شما پیشنهاد می کنیم امتحان کنید، سیب زمینی شکم پر است که علاوه بر طعم خوشمزه اش، ظاهری زیبا و دلنشین دارد.

این غذای پرطرفدار با چند ماده غذایی ساده و در عین حال پرطعم، به راحتی قابل تهیه است. کافی است مواد اولیه مورد احتیاج و انواع چاشنی های خوش طعم را آماده کنید تا بتوانید سیب زمینی ها را پر نموده و یک وعده ناهار یا شام خوشمزه و مقوی برای خانواده خلق نمایید.

طرز تهیه این غذای خوشمزه را پیش از این در بخش آموزش های آشپزی وبلاگ به صورت ویدیویی برایتان یه اشتراک گذاشته ایم که با مراجعه به صفحه چطور سیب زمینی شکم پر درست کنیم؟ می توانید آن را مشاهده نمایید.

شنیسل مرغ، یک غذای سنتی آلمانی

اگر در پی یک غذای بدون برنج با مرغ هستید، قطعا، شنیسل مرغ یکی از گزینه های عالی برای شماست. شنیسل مرغ یک غذای محبوب آلمانی است که به طور معمول از یک سینه مرغ بدون استخوان و بدون پوست تشکیل شده است که به ضخامت یکنواخت کوبیده یا صاف شده، با پودر سوخاری پوشانده شده و سپس سرخ می شود تا طلایی رنگ شود. پودر سوخاری یک لایه بیرونی ترد ایجاد می نماید، در حالی که مرغ در داخل آن، بافت نرمی دارد.این غذا اغلب با تکه های لیمو سرو می شود که می توان آن را روی شنیسل فشار داد تا طعم آن لذیذتر شود. علاوه بر این، می توان آن را با سیب زمینی، سالاد یا سبزیجات نیز همراه کرد.

طرز تهیه این غذای خوشمزه را نیز می توانید در محتوای طرز تهیه شنیسل مرغ مشاهده کنید.

گراتن سیب زمینی، سیب زمینی در قالبی خوشمزه

گراتن سیب زمینی یکی دیگر از غذاهای ساده و سریع بدون برنج برای ناهار است که به ویژه در روزهایی که ایده خاصی برای پخت وپز ندارید، گزینه مناسبی محسوب می شود. این غذای فرانسوی، علاوه بر طعم خوشمزه، سالم نیز هست. شما می توانید با استفاده از مواد اولیه در دسترس، گراتن سیب زمینی را به روش های گوناگون و با طعم های متفاوت تهیه کنید. پخت این غذا هم کاملاً آسان است. فقط کافیست مواد اولیه را با هم مخلوط نموده و داخل فر بپزید.

مواد لازم برای 4 نفر
سیب زمینی4 عدد میانه
قارچ6 عدد
گوشت چرخ نموده200 گرم
سس بشامل1 پیمانه
رب گوجه فرنگی2 قاشق غذاخوری
فلفل دلمه ای¼ یک عدد
پنیر پیتزا400 گرم (بسته به سلیقه خودتان می تواند کمتر یا بیشتر باشد)
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه میزان لازم

دستور تهیه گراتن سیب زمینی را می توان به سه مرحله تقسیم کرد:

  1. پیازها را خرد نموده و در ماهی تابه تفت دهید. سپس گوشت چرخ نموده را اضافه نموده و کمی تفت دهید تا رنگش عوض شود.
  2. قارچ و فلفل دلمه ای ریز خرد شده را به گوشت اضافه کنید. می توانید قارچ ها را کمی در کره تفت دهید و سپس به گوشت اضافه کنید.
  3. بعد از آن، ادویه و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. اجازه دهید رب سرخ شده و طعم خامی آن گرفته شود، سپس شعله گاز را خاموش کنید.
  4. سیب زمینی ها را پوست گرفته، به صورت ورقه ای خرد نموده و همراه با آب و نمک، نیم پز کنید.
  5. کف یک ظرف پیرکس (یا هر ظرف دیگر که مناسب فر باشد) را با سس بشامل آغشته کنید. حال باید به صورت لایه لایه، یک لایه سیب زمینی، یک لایه مخلوط گوشت و یک لایه پنیر و سس بشامل را به ظرف اضافه کنید تا ظرف پر شود (لایه آخر باید سیب زمینی باشد و روی سیب زمینی ها میزانی پنیر پیتزا بپاشید). در آخر، ظرف را درون فر با دمای 180 درجه قرار داده و به مدت 30 دقیقه اجازه دهید که مواد بپزد، پس از پخت، گریل را به مدت 2 دقیقه روشن کنید تا پنیر ذوب شود.

ساندویچ مرغ، پرطرفدارترین ساندویچ

اگر در پی یک غذای بدون برنج برای شام مهمانی هستید که خیلی هم سریع آماده شود، روی ساندویچ مرغ حساب ویژه ای باز کنید. ساندویچ مرغ یکی از قدیمی ترین ساندویچ های دنیا است که محبوبیت زیادی هم در بین بزرگسالان و هم بچه ها دارد.

برای درست کردن این غذای بدون برنج باید ابتدا سینه مرغ را به صورت نواری باریک برش بزنید. سپس گوشت مرغ را با نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پاپریکا، زعفران دم نموده و پیازی که خلالی خرد شده مزه دار کنید و همراه با خیارشور، سس مایونز و مخلفات دیگری مثل قارچ یا ذرت سرو کنید.

واویشکا گوشت چرخ نموده، لذتی فراتر از انتظار

واویشکا یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که خاستگاه آن به شمال ایران و خطه گیلان برمی شود. این غذای خوشمزه و سریع بدون برنج را برای روزهای پرمشغله تان که زمان کافی برای غذا پختن ندارید و در عین حال مقوی و سالم بودن غذا هم برایتان مهم است، پیشنهاد می کنیم.

مواد لازم برای 4 نفر
پیاز1 عدد بزرگ
گوشت چرخ نموده500 گرم
گوجه فرنگی3 عدد
رب گوجه فرنگی2 قاشق غذاخوری
سیب زمینی2 عدد میانه
نمک و فلفل سیاه و زردچوبهبه میزان لازم
آبلیمو1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه واویشکا گوشت چرخ نموده:

  1. سیب زمینی ها را به مکعب های مساوی خرد کنید و به مدت 10 دقیقه در آب بخیسانید تا نشاسته اش گرفته شود.
  2. پیازها را به شکل نگینی خرد نموده و داخل تابه ای با میزان مناسب بریزید و به مدت 5 دقیقه روی حرارت تفت دهید.
  3. گوشت چرخ نموده را اضافه کنید و کاملا با پیاز مخلوط کنید. نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه های دلخواه را اضافه نمایید.
  4. گوجه فرنگی ها را پوست گرفته و ریز خرد نموده یا با استفاده از میکسر پوره کنید.
  5. هنگامی که رنگ گوشت قهوه ای شد، رب گوجه فرنگی، آبلیمو و پوره گوجه را اضافه نموده و درب تابه را ببندید. درجه حرارت را هم پایین بیاورید و بگذارید تا آب آن کشیده شود.
  6. در تابه دیگری سیب زمینی ها را سرخ نموده و روی دستمال قرار دهید تا روغن اضافه شان گرفته شود.
  7. در آخر مواد واویشکا را در ظرف مورد نظر بریزید و سیب زمینی های سرخ شده را به آن اضافه کنید.

پیراشکی گوشت، لقمه های خوشمزه روسی

اگر در پی یک شام بدون برنج برای مهمانی خود هستید که هم درست کردنش بدون دردسر باشد و هم ظاهر جذابی به میز غذای شما ببخشد، پیراشکی گوشت را به شما پیشنهاد می کنیم که می توان آن را هم به عنوان غذای اصلی و هم پیش غذا سرو کرد.

پیراشکی گوشت یکی از غذاهای بسیار خوشمزه روسی است که از سال ها پیش وارد فرهنگ غذایی ما ایرانی ها شده و هواداران زیادی در بین بچه ها و بزرگسالان پیدا نموده است.

این لقمه های خوشمزه با خمیر پیراشکی، گوشت چرخ نموده، قارچ، فلفل دلمه ای، ذرت و پنیر چدار درست می شوند. شما می توانید دستور پخت این غذا را با مراجعه به محتوای طرز تهیه پیراشکی گوشت را به صورت گام به گام یاد بگیرید.

کله جوش، غذایی با عطر و طعم نوستالژی

کله جوش یکی از غذاهای سنتی اصفهان است که در بعضی منطقه ها دیگر ایران به آن کال جوش، کاله جوش یا ترید کشک هم گفته می شود. اگر فیلم قصه های مجید را دیده باشید قطعا نام کله جوش برایتان غریبه و ناشناخته نیست، چرا که بی بی قصه های مجید بارها آن را درست نموده و هوسش را در همان دوران به دل هایتان انداخته است.

این غذا بر پایه کشک است و در کنار آن از سبزیجات متنوعی استفاده می شود، از این رو بسیار سالم و مقوی است و می تواند جایگزین مناسبی برای غذاهای پرکالری تر باشد. بنابراین پیشنهاد می کنیم که این غذای سبک و بدون برنج را به عنوان ناهار یا شام در برنامه غذایی خود قرار دهید.

خوراک دال عدس، خوشمزه مقرون به صرفه

آخرین غذایی که در این فهرست می خواهیم پیشنهاد کنیم، خوراک دال عدس است که از عدس نارنجی درست می شود. شما می توانید این غذای خوشمزه را با کمترین هزینه و دردسر درست کنید. این غذا بدون برنج و گوشت است، بنابراین اگر خودتان یا نزدیکانتان گیاه خوار هستید، دال عدس وعده غذایی کاملی برای شما خواهد بود.

مواد لازم برای 4 نفر
دال عدس2 لیوان
سیر3 حبه
پیاز1 عدد بزرگ
سیب زمینی2 عدد
رب گوجه فرنگی2 قاشق غذاخوری
تمرهندی (اختیاری)1 لیوان
نمک و فلفل سیاهبه میزان لازم
زردچوبه و روغنبه میزان لازم

طرز تهیه دال عدس

  1. ابتدا عدس ها را با سیب زمینی خرد شده به همراه 2 تا 3 لیوان آب بگذارید بپزد.
  2. پیاز را نگینی خرد نموده و سرخ کنید تا طلایی رنگ شود. سپس سیر را اضافه کنید. وقتی که بوی سیر بلند شد رب گوجه، فلفل، زردچوبه و بعلاوه عدس وسیب زمینی های پخته شده را اضافه نموده و حرارت را کاملا ملایم کنید. حواستان باشد که هر از چند گاهی هم مواد را زیر و رو نموده تا غذایتان ته نگیرد.
  3. بعد از اینکه عدس آب انداخت آب تمر و آب را به میزان لازم اضافه نموده و نمک را نیز اضافه کنید و بگذارید مواد کاملا پخته شوند.
  4. وقتی غذا جا افتاد زیر آن را خاموش کنید و با گوشت کوب، مواد را بکوبید تا سیب زمینی موجود در آن کاملا له شود و خوراک حالت لعاب دار پیدا کند.

در خاتمه

از قلم نیاندازید که برنج هم بخش مهمی از رژیم غذایی ما ایرانی هاست و نمی توان آن را کاملا حذف کرد. در این مطلب ما صرفا سعی کردیم با معرفی انواع غذاهای بدون برنج سریع و ساده، تنوعی خوشمزه به منوی غذایی تان اضافه کنیم تا در مواقع مورد احتیاج، گزینه های بیشتری در اختیار داشته باشید. امیدواریم با پختن این غذاها لحظات شاد و خوشمزه ای را تجربه کنید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 بهمن 1402 بروزرسانی: 23 بهمن 1402 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 3193

به "طرز تهیه 10 غذای لذیذ بدون برنج (ساده و سریع)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه 10 غذای لذیذ بدون برنج (ساده و سریع)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید